Bukefalos 28 år!

Russ tråden

Sv: Russ tråden

God kveld alle herlige! Åhhh så glad jeg blir for å finne en RUSS TRÅD! :love: Det er herlige ponnier med stor personlighet, også er de smarte, snille og fine barneponnier. Veldig mange fine russ i denne tråden her!

Angående Pysen som det er postet bilde av; Heter han Ernst Pysen tilfeldigvis? : )

Jeg har selv en herlig vallak etter Hero og Malva som heter Ernst Matador. Han er nå 19 år, og har vært Norges raske ponnitraver en gang i tiden. Elsker han over alt, og han har personlighet til de grader : ) Bilde kommer etterhvert :))

Det finnes MANGE russ med navnet Ernst... Flere som har en? : )

Vh, Lotte
 
Sv: Russ tråden

kl

Va roligt med en russtråd!


jag och en kompis har ett russ som vi hade på foder några månader först och sen köpte vi honom för nån månad sedan. fd travskoleponny som också gjort några starter.

fantastisk häst på alla sätt och vis, otroligt klok, stabil och orädd mycket trevlig häst att köra; pigg, glad, arbetsvillig och bara går som tåget utan knöl. :love:
han är även en trevlig ridhäst som det verkar, nu rider ingen av oss på honom men vi har några mindre ryttare som rider lite.

Han har mycket trevliga gångarter och har funnit sin nya passion här i livet: att få galoppera!

Han har dock både kronisk bronkit och eksem. Bronkiten har varit obefintlig hos oss så när som på första två veckorna, han går på lösdrift och det funkar toppenbra! Vi får se hur det går i sommar med eksemen.

Jag har känt denna ponny i strax över 10 år och det känns så rätt att fått köpa honom!
Här är han min stjärna: Rovalds Zoyerino kallas för Rino

En kompis till mej äger en avkomma efter hans helsyster Rovalds Zoyerita! :) Glorias Alma heter hon!
 
Sv: Russ tråden

Han är fin din guling! Kul att det gick bra på första tävlingen!

*kl*
Liten bonusbild på Grabbarna Russ, som mest går i hagen och har det bra just nu!
Mård längst fram, Järv lite blyg bakom!

 
Sv: Russ tråden

Ja, de är från Heden, f-10 e. Lego-Lasse. Tror de är runt maxade nu, de var ca 125 cm för 6-7 månader sedan. Dags att mäta igen tror jag!
 
Sv: Russ tråden

*kl*

Min åring är inte vacker för stunden :p Ser ut som att han har rävskabb då han fäller något extremt nu.
Längtar tills all vinterpäls är borta så man fårse lite mer hur han ser ut under allt ull :)

dsc_9655_517450c7e087c335be666d0b.jpg


Ihop med favorit kompisen :p Som inte är lika glad för att vara det XD
dsc_9676_517450ece087c335efcd4762.jpg
 
Sv: Russ tråden

En kompis till mej äger en avkomma efter hans helsyster Rovalds Zoyerita! :) Glorias Alma heter hon!

Va roligt! :)

Kl

vad gör ni med era russ?
Rider, kör, tricktränar etc? :)


Rino blir körd mestadels: omkring 4-5 dagar i veckan, 1-2 dagar i veckan har vi en liten tjej som rider honom.
ibland händer det att han blir longerad eller tömkörd också men inte särskillt ofta. jag är lite sugen på att prova trickträna också!
 
Senast ändrad:
Sv: Russ tråden

Mitt russ blir mest riden, har två små tjejer som är medryttare sammanlagt tre dagar i veckan. De tränar mest dressyr och har börjat hoppa in henne och det går jättebra! :D I juni ska hon iväg på en heldag i terränghoppning med ena medryttaren. Vi har även varit iväg med henne på gymkhana träning.

Själv rider jag och kör henne. Är med i en körklubb men vi är långtifrån redo att tävla - mest beroende på oambitiös kusk ;) Tömkör ibland.

och sen har jag börjat jogga med henne :D Tar med henne när jag ska ut och motionera mig själv. Behändig storlek och fart, men hon tycker nog det är ganska jobbigt & tråkigt så brukar försöka motivera henne lite med en liten godisbit.

Här har jag provat att lasta både henne och stora hästen, det syns tydligt vem som bestämmer ;)
blogger-image-620146718.jpg
 
Sv: Russ tråden

Mitt ena russ konditionstränade jag som omväxling med cykel :) Hon sprang perfekt på min högra sida.
 
Sv: Russ tråden

Ska köra in min 11:a och på sikt även 92:an och kanske det blir par i framtiden. Sen hoppas jag på att hitta liten ryttare som vill tävla 11:an ett par år :)
 
Sv: Russ tråden

Menthol körs och rids. Jag har precis börjat tävla körning med honom, och min medryttare har tävlat honom i hoppning några gånger.

Kulla Gulla ska föla när som, sedan ska hon också köras och ridas. Hon ka tränas inför kvalitetstestet nästa år, därefter vill jag låna ut henne till någon som vill tävla.
 
Sv: Russ tråden

Ska köra in min 11:a och på sikt även 92:an och kanske det blir par i framtiden. Sen hoppas jag på att hitta liten ryttare som vill tävla 11:an ett par år :)


köra par verkar ju så himla roligt, nu blev jag sugen på ett till russ jag med så man kunde köra par. Men jag har nog desvärre mer än nog med dom hästar jag har.


kl

Hur har ni hittat tillräckligt små men samtidigt duktiga ryttare som kan rida era? jag tycker att det är jättesvårt. Rino är ju iprincip helt outbildad i ridningen. Han har ju gått som körponny hela livet, är ju riden endel men riktigt dressyrarbete har han nog inte gjort. hade väl önskat att nån hade kunat rida lite på honom dels så att han kan få komma ut på riktiga skogsturer på stigar och lyfta lite på fötterna men också kunna gå lite dressyrarbete.

Har ni satt nån vikt/längdgräns på era?
Hur stora är era russ, Rino är rätt liten gissar på 117-120 kanske.
 
Sv: Russ tråden

Jag har inte kört par men jag menar russ kan ju utan vidare bli 30 år så jag känner att jag har gott om tid :D Det kostar ju lite att köpa på sig parselar och en lämplig vagn...

Lime är en riktig liten raring, hon gnäggar när jag kommer hem och så gnäggar hon när man pratar med henne :love: Men jag blev lite fundersam idag när jag tittade på man och svans. Manen, pannluggen och svansroten har ungefär 7-8 månaders utväxt, om man ser till längden. Så jag undrar om hon kanske kliar sig :( Minsta lilla tecken och jag lägger på ett eksemtäcke. De jag köpte henne av har inte berättat så mycket och jag är tredje ägaren (på en 2011a!!) och förra ägaren tog henne på avbetalning och har inte betalat färdigt :crazy: så hon har antaligen inte haft råd att sköta om en ev eksemponny.
 
Sv: Russ tråden

Jag har haft tur med mina medryttare till mitt russ, har fått dem genom en kompis i stallet som dragit med sig sina hästintresserade mammor med döttrar som går på ridskolan. Duktiga tjejer som ridit ett par år även om det "bara" är på ridskola, men de rider på träningar med mitt russ för en privat instruktör och tror att alla vinner på det :) Tror att mitt russ är ca 123-125cm, hon är inte slutmätt men ska fixa det innan sommaren.

Jag har inte satt någon exakt viktgräns men tycker att jag helst inte vill ha någon ryttare som är tyngre än mig.

Mitt Russ hade väldigt dålig man och svans tillväxt när jag köpte henne (8år) jag trodde bara att hon hade lite hårväxt. Men till våren förra året så började hon så smått klia sig i svansen inne i boxen :o Misstänkte exem och fick oxå lite panik. Men när jag sprayde henne med insektsmedel och switch så slutade hon helt klia sig *pust* så var noggran med att hela tiden underhålla så hon var "behandlad". Nu har både man och svans blivit så mycket mer välväxt så jag misstänker att hon inte fått den behandlingen hos tidigare ägare.
 
Sv: Russ tråden

Jag har Menthol uppstallad på en ridskola, så där finns gott om lagom stora barn :) Har haft turen att få en supertrevlig tjej med tillhörande supertrevlig familj!
 
Sv: Russ tråden

Hoppas att det går bra och inte kliar att för mycket på henne, eksem är inte roligt alls :(

kl


på onsdag byter vi stall äntligen! lite bökigt blir det för vi kan inte komma till nya stallet förän dom släppet på bete i början-mitten på Juni, men på grund av en rad anledningar vill vi bort från nuvarande stall så fort det bara går. Så på onsdag tar vi pick och pack och flyttar hästarna lite tillfälligt till ett stall där jag och komisen haft hästar förut. vi får hyra en hage nu i strax över en månad tills dess att vi är välkomna till nya stallet. :)

Nya stallet blir lite av ett test det med, dom ska gå i en otroligt fin lösdrift men kommer att ha fri tillgång på hösilage så vi får väl se hur ponnyn håller hullet. Nu håller vi på att banta för fullt, han har fri tillgång nu också men i hönät och han har tappat en hel del, ska inte säga att han är smärt och smidig ännu men det börjar ta sig. Först märkte vi ingen skillnad alls men nu senaste månaden har vi börjat se skillnad ordentligt och nu på två veckor har han tappat 10cm av sin "kulmage" som vi fick levererad tillsammans med honom :p så lite hopp finns det ju över att han ska klara av rundbal i hagen.


och så typiskt att när vi kommit igång så himla bra med träningen så blev han halt och har stått hela veckan. "Bara" skrapsår på ett bakben visseligen men enligt Rino är det nära nog jordens undergång och han har varit jättehalt, han har inte särskillt hög smärttröskel. Longerade lite igår bara för att kolla av och då såg det rätt fint ut, så idag tror jag han ska få ut och skritta en vända.
 
Senast ändrad:
Sv: Russ tråden

*kl*
Jag har tänkt försöka ta Wix till sommarpremieringen i Bräkne-Hoby i juli. Är det någon annan som ska visa sitt russ där ? Idag försökte han bossa över min 3 åriga miniatyr som varit iväg i 3 veckor. Då han tog och bossade över 2 åringen han gick med. Ove är däremot lite tuffare så Wix fick ge med sig och fortsätta låta Ove vara bossen :D

null_zps0aeddd83.jpg


null_zps3dce47fd.jpg
 

Liknande trådar

Avel Är det någon hör inne som känner till något om de sk "Bysingsbergsrussen" och deras ättlingar? Bysingsbergsrussen föddes upp av Arthur...
Svar
2
· Visningar
1 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II
  • Stripbete

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp