Bukefalos 28 år!

Rutiner vid läggning (utbruten från vårföräldrar 2018)

Whirlie

Trådstartare

Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.



Varför la inte mannen barnen och städade efteråt?
Han var väldigt trött han också. Och det tar upp mot tre timmar att lägga tvååringen. Utan en syster som distraherar. Lillan hade skrikit mest hela tiden och bara ätit 25 ml från flaskan de 3,5 timmar jag var borta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Han var väldigt trött han också. Och det tar upp mot tre timmar att lägga tvååringen. Utan en syster som distraherar. Lillan hade skrikit mest hela tiden och bara ätit 25 ml från flaskan de 3,5 timmar jag var borta.

Kämpigt med så långa nattningar, men är det något ni kan förändra? Vi blev galna när nattningarna började ta ca 1,5 timme, då tog vi bort dagsvilan. Tre timmar ska det inte behöva ta att natta.
 
Han var väldigt trött han också. Och det tar upp mot tre timmar att lägga tvååringen. Utan en syster som distraherar. Lillan hade skrikit mest hela tiden och bara ätit 25 ml från flaskan de 3,5 timmar jag var borta.
Låter jättetufft :(. Vår treåring är omöjlig att lägga om vi börjar för tidigt, så hon somnar vid 22-23 och det funkar bäst så just nu. Min lilla äter innan jag åker till stallet och efter att jag kommit hem igen men jag är borta 2-3 timmar. Kan du vara borta lite kortare tid alternativt kan mannen möta upp med barnen? Kanske somnar tvååringen i bil lättare än att ni ska kämpa i tre timmar?
 
Kämpigt med så långa nattningar, men är det något ni kan förändra? Vi blev galna när nattningarna började ta ca 1,5 timme, då tog vi bort dagsvilan. Tre timmar ska det inte behöva ta att natta.
Han är oftast jättestökig vid två-tre om han inte får sova innan. Och jättestökig vid fem-sex om han inte sover på dagen. Känns tråkigt att han ska må dåligt från två till sju bara för att han ska somna tidigt.

Om jag tar nattningen så kan det gå fortare. Om han blir övertrött blir det jättestökigt vem som än tar. Men om jag nattar och börjar vid åtta så sover han ca kvart över nio. Problemet är att då måste maken ta lillan under tiden, vilket blir jobbigt för honom. Hon kan vara rätt stökig på kvällen. Eller så måste jag få henne att somna före kl 20. Och då finns risk att jag måste avbryta nattningen för att hon vaknat. Och då blir det stökigt och sonen går upp i varv.
 
Tack för uppmuntrande svar!
Llillan sover bra om nätterna, hon äter en till tre gånger på natten (20/21-05 ca) Eftersom vi samsovning vaknar jag bara ytterst kort.

Vissa nätter sover jag nog sammanlagt ca åtta timmar. Andra nätter mindre. Nu senast har tvååringen somnat först vid 23, och så har lillan vaknat och börjat böka vid 5-6. Klockan har hunnit bli framåt tolv-halv ett innan jag lyckas somna (ligger vaken).

I kväll är jag vaken för att vi har städ i morgon. Vi har haft uppehåll över sommaren och nyligen kommit hem från landet. Vilket medförde massa uppackning och att huset är extra rörigt. Så i dag har all min energi gått åt till att få ordning på huset. Maken har haft hand om barnen större delen av dagen. När de väl somnat (vid 20 idag kors i taket) var han så trött att han suttit framför TVn hela kvällen. Nu har han gått och lagt sig. Som tur är har jag bara lite kvar. Sedan ska jag försöka varva ner och gå och sova.

Skönt att du får sova när du väl somnar:) Vet inte om det är till någon hjälp men när jag har svårt att somna (ligger och funderar på vad som behöver göras tex) så värmer jag vetekudden o lägger under nacken, hur varmt det än är runtom blir jag avslappnad av det och somnar mkt lättare, så det är ett tips.
 
Såg att några skrivit om storasyskon som tar tid att lägga, i feel you! Herregud vad vi kämpat med dottern, som blir 3 snart, men i sommar kände vi att "Nä, det här går inte längre!" med flera timmars bråk och tjorv varenda kväll de senaste 6 månaderna. Satte oss läste om olika "metoder"/tips för att bryta en ond cirkel! Så jag vill bara dela med mig, absolut inte "lägga mig i" något :)

Vi hittat grejen! 🙌 Äggklocka/timer! Halleluja! Vi har ingen bestämd läggningstid utan utgår från varje dags förutsättningar, ställer klockan efter hur trött hon verkar vara, lite trött = 30-40 minuter, väldigt trött = 10-20 min. Och det är alltså vi vuxna som går på hur vi känner vårt barn när vi bestämmer tid till läggning, märker vi att det inte alls kommer gå om hon är för trött/för pigg justerar vi tiden utan att säga något - hon har ingen uppfattning om hur länge 10 eller 30 minuter är än.

Nu har vi hållit på snart en månad, och säger varje kväll "Nu ställer mamma/pappa klockan! Vad ska vi göra när den ringer?". Nu för tiden blir alltid svaret "Sooova!". När klockan ringer går vi till badrummet, borstar tänderna, går på pottan och ta på pyjamas - sen hoppar hon upp i vår säng och får lyssna på valfri musik, och somnar på allt mellan 5 och 20 minuter! Läggningen tar sällan längre än 30 minuter nu!

Helt fantastiskt när vi hittat något som funkar här!

Kämpa på ni som får hålla på länge! Någon gång ska det väl gå över!
 
Såg att några skrivit om storasyskon som tar tid att lägga, i feel you! Herregud vad vi kämpat med dottern, som blir 3 snart, men i sommar kände vi att "Nä, det här går inte längre!" med flera timmars bråk och tjorv varenda kväll de senaste 6 månaderna. Satte oss läste om olika "metoder"/tips för att bryta en ond cirkel! Så jag vill bara dela med mig, absolut inte "lägga mig i" något :)

Vi hittat grejen! 🙌 Äggklocka/timer! Halleluja! Vi har ingen bestämd läggningstid utan utgår från varje dags förutsättningar, ställer klockan efter hur trött hon verkar vara, lite trött = 30-40 minuter, väldigt trött = 10-20 min. Och det är alltså vi vuxna som går på hur vi känner vårt barn när vi bestämmer tid till läggning, märker vi att det inte alls kommer gå om hon är för trött/för pigg justerar vi tiden utan att säga något - hon har ingen uppfattning om hur länge 10 eller 30 minuter är än.

Nu har vi hållit på snart en månad, och säger varje kväll "Nu ställer mamma/pappa klockan! Vad ska vi göra när den ringer?". Nu för tiden blir alltid svaret "Sooova!". När klockan ringer går vi till badrummet, borstar tänderna, går på pottan och ta på pyjamas - sen hoppar hon upp i vår säng och får lyssna på valfri musik, och somnar på allt mellan 5 och 20 minuter! Läggningen tar sällan längre än 30 minuter nu!

Helt fantastiskt när vi hittat något som funkar här!

Kämpa på ni som får hålla på länge! Någon gång ska det väl gå över!
Åh vad smart! Det kanske kan funka för oss också.

Vilken typ av musik lyssnar hon på? Hur gör ni för att få henne att ligga kvar i sängen och lyssna? Det är vårt största problem, att han inte vill ligga stilla. Han älskar musik, men jag är rädd att han skulle börja dansa och sjunga om han fick lyssna.
 
Såg att några skrivit om storasyskon som tar tid att lägga, i feel you! Herregud vad vi kämpat med dottern, som blir 3 snart, men i sommar kände vi att "Nä, det här går inte längre!" med flera timmars bråk och tjorv varenda kväll de senaste 6 månaderna. Satte oss läste om olika "metoder"/tips för att bryta en ond cirkel! Så jag vill bara dela med mig, absolut inte "lägga mig i" något :)

Vi hittat grejen! 🙌 Äggklocka/timer! Halleluja! Vi har ingen bestämd läggningstid utan utgår från varje dags förutsättningar, ställer klockan efter hur trött hon verkar vara, lite trött = 30-40 minuter, väldigt trött = 10-20 min. Och det är alltså vi vuxna som går på hur vi känner vårt barn när vi bestämmer tid till läggning, märker vi att det inte alls kommer gå om hon är för trött/för pigg justerar vi tiden utan att säga något - hon har ingen uppfattning om hur länge 10 eller 30 minuter är än.

Nu har vi hållit på snart en månad, och säger varje kväll "Nu ställer mamma/pappa klockan! Vad ska vi göra när den ringer?". Nu för tiden blir alltid svaret "Sooova!". När klockan ringer går vi till badrummet, borstar tänderna, går på pottan och ta på pyjamas - sen hoppar hon upp i vår säng och får lyssna på valfri musik, och somnar på allt mellan 5 och 20 minuter! Läggningen tar sällan längre än 30 minuter nu!

Helt fantastiskt när vi hittat något som funkar här!

Kämpa på ni som får hålla på länge! Någon gång ska det väl gå över!

Vilket bra tips, det ska jag lägga på minnet! Just nu är vi inne i en bra fas när dottern själv pratar om att snart sova när det börjar närma sig läggdags. Men bra att ha ett knep att prova om framtiden bjuder på utmanande nattningar.
 
Åh vad smart! Det kanske kan funka för oss också.

Vilken typ av musik lyssnar hon på? Hur gör ni för att få henne att ligga kvar i sängen och lyssna? Det är vårt största problem, att han inte vill ligga stilla. Han älskar musik, men jag är rädd att han skulle börja dansa och sjunga om han fick lyssna.

Ja, i början var det ju mer en grej av det; "wow, hörde du klockan!? Kommer du ihåg? Kom så hjälps vi åt att kolla var den är!" osv.. Nu sitter det!

Hon får välja, "sin musik" (vaggvisor, någon lugn playlist på Spotify - alltid samma ordning på låtarna, inget shuffle för rutinens skull) eller "mammas musik" (Lugnt & Skönt på spotify, även den jag själv föredrar ;) ) och så lägger hon sig på min arm/stryker henne på ryggen och magen en stund :)

Hon älskar också musik, men vi har jobbat in en rutin så "nattmusiken" är bara lugn och ro, ingen dans! Vi har lyssnat på musik lääänge när det har varit sovdags, men ibland har det gått sämre och hon skulle dansa osv, men då sa vi bara att vi stänger av musiken om du dansar och sa "Det är dags att sova, dansa kan vi göra när vi sovit klart imorgon!".

Oerhört frustrerande emellanåt när hon bara ville hoppa runt i sängen och skaka rumpan, eller när hon skrikit sig igenom flera timmars läggning, men det har gett resultat!
 
Vilket bra tips, det ska jag lägga på minnet! Just nu är vi inne i en bra fas när dottern själv pratar om att snart sova när det börjar närma sig läggdags. Men bra att ha ett knep att prova om framtiden bjuder på utmanande nattningar.

Härligt att hon tar lite inititav själv! Hoppas det håller i sig! :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 173
Senast: leoparden
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
6
· Visningar
5 041
Senast: clusia
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
635
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
10
· Visningar
789
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp