Bukefalos 28 år!

Centaur

Trådstartare
Har funderat lite... Vart går gränsen för vad som är faktisk smärta i ryggen, och vad som är ett resultat av att man trycker riktigt hårt och at det därför gör ont? :confused:

Har haft problem med att hitta rätt sadel till nya hästen, nu har han en specialtillpassad Passier, som enligt sadelmakare låg perfekt, och jag tycker att den fortfarande gör det...

Han reagerar inte om man drar handen längs ryggen med ett jämnhårt tryck. Men om jag trycker in fingrarna hårt på sidan av manken, eller rakt ner i ryggen, så reagerar han. Är det normalt? :confused: Har provat att trycka lika hårt på mig själv, och det GÖR ont om man klämmer tillräckligt hårt. :crazy:

Han har haft för smal sadel innan jag fick honom, och jag försöker nu att bygga upp mera muskler. Träningsvärk? (Jag har en helt speciell känsla för var det finns ömma punktar verkar det som, på människor också.) Dessutom är han superkänslig överallt just nu, pälsen tål typ ingenting.
Equiterapeut kommer på söndag, så då ska jag be henne känna lite extra på ryggen också.

Vad tror ni? Är det någon fara med hans rygg?
 
Trycker man tillräckligt hårt och punktvis så kan man få fram smärtreaktion på den friskaste och okittligaste häst. Om han inte reagerar på ett stadigt tryck tycker inte jag du ska oroa dig om du inte har något annat som tyder på att hästen har ont. Läste i nån hästtidning för inte så länge sedan ett uttalande av en veterinär som sa just detta, att de reaktioner man får fram genom punkttryck inte var någon indikation på fysiska problem. Minns tyvärr inte var jag läste det...
 
Självklart är det fullt normalt att en häst ska regaera på hårdare tryck...
Testa på dig själv hur du reagrerar och vid vilket tryck du känner smärta.. smärtan kommer jui förre eller senare även om du inte på något sätt upplevde smärta där tidigare!

Det låter på din beskrivning som din häst inte har ont i ryggen... men samtidigt finns det stress punkter i ryggen som alltid är mer eller mindre affekterade och dessa reagaerar dem alltid på.
Du har ju redan bokat en E-T och denne kommer automatiskt känna igenom din häst rygg ( ingår i grundläggande undersökning) men för att underlätta och se till att din häst får bästa möjliga vård/behandlig ska du se till att ta redan på ALLT om din hästs "sjukdomshistoria" och ta då även upp detta som du upplever med ryggen!

Nu har jag svammlat igen va? :(
Lycka till!
 
Denna häst är ny, har annars ET ute rätt ofta... :o
Vad jag vet så har han inte varit skadad alls, gick igenom vet.besikt. u.a. Så förhoppningsvis är det inget! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 682
Senast: caballus
·
Utrustning (Lägger in bilder längst ner) Har haft denna sadeln i ett år nu, vet inte exakt vad den heter men det är någon lippo smart grej i...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 887
Senast: caballus
·
Hästvård Hej! Jag har en 19 år gammal arabkorsning som jag hyr som jag precis haft böjprov på, och hon visar positivt på båda fram, samt ömmar...
Svar
15
· Visningar
2 119
Senast: Bregen
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 052
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp