Ryggproblem

S

skrocken

Jaha, då har man gjort av med lite pengar hos veterinären igen! Inatt har jag suttit med min gamling (11 år) då han pipit och vankat omkring. Det var bara och åka till farbror doktorn!
Nu, till saken; vet säger att han har L7S1 - syndromet / lumbosakral-syndromet. Är det någon som har erfarenhet av detta? Vilka besvär har din hund haft? Medicinering? Har ni motionerat som vanligt?
Berätta!!
 
Sv: Ryggproblem

Inte egen hund. Men en bekant har en. Han klarar sig bra. Har nog bara ätit smärtstillande en gång. Uppvärming är A och O. Men han är bara... Han kanske var 7 när han fick det och det är ca 2 år sedan.

Hoppas att det går bra för er.
 
Sv: Ryggproblem

Hm...fick du någon närmare förklaring? Vad rör det sig om egentligen?
 
Sv: Ryggproblem

Nån får rätta mig om jag har fel.
Men jag har för mig att L7S1 är en benämning på vilka kotor det rör sig om och lumbosakral betyder att det är i ländryggen.
Det är en förträning mellan kotorna, vilket gör att nerverna kommer i kläm. Ett slags diskbråck.
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggproblem

Ja, det är som föregående "talare" skriver en förträngning eller diskbråck mellan den sista ländkotan och den första kotan i korsbenet. Sen kan det också bli benpålagringar som ytterligare kan förvärra problemen. Man kan likna det med det vi i dagligt tal kallar ischias. Det blir alltså större eller mindre påverkan på olika nerver som löper i ryggmärgskanalen. Det kan bli känselbortfall tex. Min hund hade också fått en analsäcksinflammation, antagligen just för att han tappat kraft att driva ut sekretet med avföringen.

"Min" vet har naturligtvis sin syn på behandling och medicinering, som jag så klart följer, men det kan vara intressant att höra om det finns andra alternativ. Det man mest funderar på är hur inskränkt det dagliga livet behöver bli. Det här är ju en väldigt pigg elvaåring i övrigt så man vill ju gärna att han ska kunna hänga med på långpromenaderna ett bra tag till.
 
Sv: Ryggproblem

Det var just förträningen jag var ute efter, det andra vet jag, men....ÄR det konstaterat en pålagring eller "bara" en förträngning?

*Nyfiken*

Är det "bara" en låsning Lumbosacralt som förvärrats pga långt gånget och hög belastning finns det ju hjälp att få!

Är det pålagring så är det värre såklart.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 251
Senast: Nominous
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 904
Senast: pews1972
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 718
Hästmänniskan Har suttit i timmar och rensat ogräs idag så jag har haft tid att fundera på både det ena och det andra... ;) Jag vet egentligen inte...
Svar
15
· Visningar
1 667
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp