rymmande shettis!! hjälp!!

Buck

Trådstartare
nu har min shettis sett att gräset är mycket grönare på andra sidan staketet, vilket har resulterat i att hon i förrförrgår rymde 3 gånger, förrgår 2, och igår 2 gånger. vi har 2 eltrådar och en jordad tråd i mitten men åndå så springer hon under! igår så slet jag hela dagen med att sätta upp plankor runt hela hagen så att hon skulle stanna inne, men 1 min efter att jag släpt henne i hagen så springer hon under tråden och rätt igenom plankan! det var bara en ganska tunn planka men ändå:cry: jag är redigt trött på henne nu och funderar på att sätta upp fårnät runt hagen och ha 3 trådar+ plank + fårnät. det borde väll hålla henne inne?
shettisen är fång ponny och går själv i en så gott som gräs fri hage, så varje gång hon rymmer så finns det en hög risk att hon får fång igen:(

hon rymmer bara in i sommar hagen till mina andra hästar (de delat staket) men där så kan hon lätt springa under tråden också då det bara finns 2 trådar som sitter högt.

shettisens stängsel ser typ ut såhär,
mark-30cm- eltråd - 30cm - jordad tråd + bräda - 30cm eltråd - 30cm eltråd.
häst jäklen springer under allting! med el i tråden:cry:.

hur håller ni era rymlingar inne? nu så står shettisen inne i boxen ensam men det kan hon ju inte göra resten av sommaren :(

hjälp!
 
Sv: rymmande shettis!! hjälp!!

Bara för att få läget klart för mig: Har du bara jord i jordtråden?
I så fall får hon ju bara en stöt om hon nuddar den samtidigt som hon nuddar en annan tråd, vilket det ju inte är säkert att hon gör.
 
Sv: rymmande shettis!! hjälp!!

vi har ett jord spett, och 10 000 volt.

har funderat på att sätta antenner men hon rör ju vid tråden då hon går under i vanliga fall också :/ hon har väll vant sig vid stötarna helt enkelt.
 
Sv: rymmande shettis!! hjälp!!

eftersom hon går under tråden så rör hon vid en el tråd, hon brukar inte gå igenom trådarna utan under.
 
Sv: rymmande shettis!! hjälp!!

shettisens stängsel ser typ ut såhär,
mark-30cm- eltråd - 30cm - jordad tråd + bräda - 30cm eltråd - 30cm eltråd.
häst jäklen springer under allting! med el i tråden:cry:.

Har ni provat sänka trådarna och sätta eltråd+jordtråd nära varandra ungefär i boghöjd?
Har hon tjock pannlugg som isolerar?
 
Sv: rymmande shettis!! hjälp!!

tjock pannlugg har hon ju, men nu så testade jag med att sätta en antenn på henne igår, fick en stöt av den och har nu stannat i hagen sen kl 4 igår eftermiddag ^_^ jag funderar på att sätta en jodrad tråd längst ner också. men sålänge antennen fungerar så får hon ha den. (den jag satte på igår blev sned efter att shettisen rullat sig ca 10 gånger på 20 minuter så jag ska göra en bättre och klippa bort manen där grimman ligger mot så att den leder lite bättre.)
 
Sv: rymmande shettis!! hjälp!!

Du behöver fler jodspett till ditt stängsel. 1 jodspett per joul i utefekt på el agregatet är att bra riktmärke. När det är torrt så vatta runt jodspetten ordentligt.
 
Sv: rymmande shettis!! hjälp!!

Vi har en B-ponny i stallet som liknar exakt den här Shettisen, dock så rymde B-ponnyn långt, långt bort, haha.
Men vi satte på antenner på grimman, försökte hon rymma fick hon en stöt, testa det, det hjälpte faktiskt!
Nu har hon inte rymmt på ett bra tag och vi har tagit av "antennerna" från grimman :)
 
Sv: rymmande shettis!! hjälp!!

lite ot men det är bäst att vid annan grävning gräva ned jordlina några tiotal meter .Då har man alltid perfekt jord .Förr när man hade dåliga aggregat och korna gick under tråden smorde man fett där kon tog tråden så blev det bättre kontakt.
 
Senast ändrad:
Sv: rymmande shettis!! hjälp!!

den jordade tråden är nedkörd i jorden, dock så såg jag att nån vänlig själ dragit upp den och virat den runt tråden i förrgår. det kan ha gjort att shettisen rymde första gången. dock så körde jag ner den igen så fort jag såg det, så då var tråden jordad de 5 andra gångerna shettisen rymde :(
 
Sv: rymmande shettis!! hjälp!!

Hej. Har samma problem med min shettis.. Låter bra det där med antennen..men hur ser den ut ? Var får ni tag på en sån ? mvh Sara:crazy:
 
Sv: rymmande shettis!! hjälp!!

vi hyrde en gård ett tag där samma problem fanns, lösning: kalvgrimma i kätting med antenn av pianotråd , hästen gick igenom, åter i hagen, 4 tim med grimman, problemet löst i ca 4 veckor
 
Sv: rymmande shettis!! hjälp!!

Jag hade en rymmande shettis som rymde flera gånger varje dag....
Vi gjorde 2 hagar...
1 hage med trästaket, riktiga grova alltså omöjliga att bryta av och en eltråd mellan brädorna, har aldrig klarat av att rymma därifrån.

1 hage har vi med bara el och då är det breda elband 4cm, 3 band med bara ca 15-20cm mellan varje. Ett elagregat bara till den hagen och som har 4jordspett och shettisen som rymde varje dag flera gånger har aldrig rymt från dessa hagar.....
 
Sv: rymmande shettis!! hjälp!!

*kl*

Hoppas du får ordning på rymmaren, men för vad du gör, sätt inte upp fårnät! Det kan bli fruktansvärda skador om hästen trasslar in sig i det.. :crazy:
 
Sv: rymmande shettis!! hjälp!!

Jag föreslår att du bytar hage eller sätter fårstängsel runt. Lycka till :)
 
Sv: rymmande shettis!! hjälp!!

antennen gjorde jag bara provisoriskt av ståltråd, tog av den efter ca en timme. shettisen hann få en stöt av den och sen gick hon inte nära staketet igen. och efter att ha lagat det shettis formade hålet i staketet så har hon hållt sig i hagen sedan dess.
 
Sv: rymmande shettis!! hjälp!!

shettisen är fång ponny och går själv i en så gott som gräs fri hage, så varje gång hon rymmer så finns det en hög risk att hon får fång igen:(

Du tror inte att det skulle bli roligare för henne att stanna i hagen om hon hade en kompis? Finns det en möjlighet att skaffa en kompis till henne? Det är ju inte säkert att det funkar, men det kanske är värt att prova om det är lätt fixat? ;)
 
Sv: rymmande shettis!! hjälp!!

Hur satte du plankorna? menar, om hon kunde ha sönder/loss dem så lätt så antar jag att du har dem på utsidan? Ska sitta på insidan, då kan de inte dra ut spiken eller vad man nu använder, lika lätt, samt att plankan står emot bättre.

Min mini shettis rymmer oxå, vi har nu 4a eltrådar som är på lite då och då men han håller sig inne, man kan se att han testar och känner på tråden ifall att elen är på, då sätter vi igång den, om den nu inte redan är på. Det räcker för honom, han har inte rymt på över 1 månad. :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·
Hästvård I början av april stängde vi av 2/3 av hästarnas hage för att gödsla. Kulorna låg kvar tills i helgen när regnet äntligen kom. För 1 1/2...
2
Svar
25
· Visningar
3 100
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 329
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp