Ryttare anmäler sig själv

Spännande att höra svaret. Jag frågade själv SvRF förra året om det gick att få dispens för en hel tävling med få deltagare, inom vår rasförening, istället för att alla de som har licens i SvRF skulle söka tillåtelse var och en för sig. Just för att vi skulle få kalla det "tävling" o inte "träning". Ärendet skickades vidare men sen bemödades det inte ens med ett svar.
Jag har i många år undrat varför man har regler som i vissa fall blir så löjliga att man inte på förbundet själv ens orkar bry sig om dem. Så jag ser fram emot hur de utreder detta.
 
Spännande att höra svaret. Jag frågade själv SvRF förra året om det gick att få dispens för en hel tävling med få deltagare, inom vår rasförening, istället för att alla de som har licens i SvRF skulle söka tillåtelse var och en för sig. Just för att vi skulle få kalla det "tävling" o inte "träning". Ärendet skickades vidare men sen bemödades det inte ens med ett svar.
Jag har i många år undrat varför man har regler som i vissa fall blir så löjliga att man inte på förbundet själv ens orkar bry sig om dem. Så jag ser fram emot hur de utreder detta.

Är skrivelsen ny i TR? Tävlar inte längre så har superdålig koll på TR.

För annars har ju rastävlingar o dyl alltid varit ok tänker jag. De konkurrerar ju inte med SvRF eftersom bara en liten klick får vara med (undantag NF-SM kanske men det finns väl fortfarande?).
 
Nää tror den regeln har funnits länge... Är inte 100 säker men känns väldigt bekant, typ som om jag har läst om det för tio år sedan.
 
Nää tror den regeln har funnits länge... Är inte 100 säker men känns väldigt bekant, typ som om jag har läst om det för tio år sedan.

Regeln har funnits typ alltid men jag tänkte om den är omformulerad o hårdare eller något? För förr har man fått tävla utan problem men inte om tävlingarna var så de konkurrerade med vanliga tävlingar. Typ en hopptävling med likadana klasser som SvRF har ju inte varit ok.
 
"Ryttarten Annika Grundberg har anmlt sig själv tikl Ridsportförbundets disciplinn¨mnd. Hon har utan tillåtelse tävlat i en privat tävliing utan att ha lov av SvRF, vilket strider mot tävlingsreglementet."
Jag är verkligen inte en sådan som gillar att påpeka stavfel eller liknande, men har man ens läst igenom meningen någonting?!
 
Är skrivelsen ny i TR? Tävlar inte längre så har superdålig koll på TR.

För annars har ju rastävlingar o dyl alltid varit ok tänker jag. De konkurrerar ju inte med SvRF eftersom bara en liten klick får vara med (undantag NF-SM kanske men det finns väl fortfarande?).

Nej det är inget nytt, men att "rastävlingar o dylikt alltid har varit okej" har inget stöd i reglementet, utan det är just som du säger, så länge det inte konkurrerar orkar ingen bry sig, MEN det är fortfarande inte regelmässigt okej och de skulle rent teoretiskt kunna stänga av mig för att jag deltar i en rastävling. TROTS att SvRF sen är med och arrangerar vårt "mästerskap" då det måste arrangeras ihop med SvRF-ansluten klubb.
Min avsikt var ju att driva det till sin spets för att få de att svara på VARFÖR (inte bara säga att det är "för säkerheten" för om vi arrangerar en tävling enligt TR så är det ju detsamma som en klubbtävling inom SvRF), men de vill som sagt inte svara. Vi arrangerar ju idag exakt samma sak och det är okej så länge det kallas "träning" . Det är enbart ett monopol o ingen säkerhetsaspekt nånstans.
Men det är ju alltid enklast att tiga ihjäl sånt som är jobbigt att svara på..
 
Hoppas de tar bort regeln. Vad sjutton har ridsportförbundet med vad jag gör på min fritid?
Att följa deras regler på plats är en sak, men min fritid...nä, dumheter!
 
Vi har väl konkurrensfrihet i det här landet? Tror att SvRF skulle förlora i rätten om frågan togs upp. Har själv funderat på det här innan då jag ett tag var intresserad av western samtidigt som jag ville fortsätta med hoppningen. Å andra sidan tror jag inte dom letar efter folk som ställer upp i inofficiella tävlingar.

Som sagt att följa deras (ibland onödigt krångliga) regelverk på tävling är en sak, vad jag gör hemma har dom inte alls med att göra så länge jag håller mig inom rikets lagar!
 
SvRF borde ju egentligen inte i praktiken få vara ensam tävlingsanordnare/bedriva monopol på tävling.
Både bra och dåligt som jag ser det - Bra för att man ska följa samma krav på säkerhet, kunskap, regler etc för att minimera skaderisker, värna om hästen, att anläggningar/ridbanor ska ha rätt mått/följa godkänd standard, anordnare ska vara godkända enl kraven mm.

Medans det kan bli lite galet i vissa fall också..Om det är så att tävlingsanordnaren följer precis alla krav som SvRF har vad gäller kraven på säkerhet, upplägg, följer TR etc etc så har iaf jag lite svårt att se problemet faktiskt. Det känns i alla fall mer svårmotiverat då.

Här har man ett utfall som talar om att det inte får förekomma monopol (dock inte ridsport)

http://www.svd.se/sport/privat-bilsportforbund-fick-ratt_7770950.svd

Sen tycker eg jag att formuleringen "Ryttare som är medlem i en till Ridsportförbundet ansluten förening får inte delta i ridsporttävlingar anordnade av arrangörer som inte tillhör Ridsportförbundet eller annat FEI anslutet förbunds tävlingar.”"

Det borde ju innebära att om man bojkottar SvRF och startar upp nåt helt eget icke anslutet till dem så är det fritt fram att anordna tävlingar och fritt för andra att delta?
 
Senast ändrad:
Fortsätter pga tappat nätverk på det jag skulle skriva...

Har dessutom hört tidigare att det gäller förbud för ryttare med licens hos SvRF mot att tävla på tävlingar utanför förbundet eller hos förening/klubb som inte är ansluten.

Har nyss kikat i tr och jovisst, det står medlem och ingenting om licensiering öht. Så vill man anordna tävlingar utan att SvRF styr borde det vara så enkelt att man inte är medlem helt enkelt, dvs att klubben/föreningen inte är ansluten på något sätt och inte heller medlemmar.

Däremot blir nog tävlingsutbudet för den intresserade rätt skralt..
 
Senast ändrad:
Är skrivelsen ny i TR? Tävlar inte längre så har superdålig koll på TR.

För annars har ju rastävlingar o dyl alltid varit ok tänker jag. De konkurrerar ju inte med SvRF eftersom bara en liten klick får vara med (undantag NF-SM kanske men det finns väl fortfarande?).

NF-SM har alltid arrangerats i samarbete med en SvRF-ansluten klubb. Just för att den regeln finns/funnits i TR:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
842
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet har tagit ut fem ryttare som ska ingå i landslaget för unga ryttare i distansritt 2018. En av dem är 20-åriga...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästar är stora djur med flyktinstinkt. Därför är säkerheten a och o för dig som rider. Här följer några av Svenska ridsportförbundets...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kaffet och chokladbollarna gav positivt utslag av otillåtna substanser vid hästens dopingkontroll. Disciplinnämnden har nu tilldelat...
Svar
13
· Visningar
1 546
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp