Bukefalos 28 år!

Ryttare kan portas från landslag

(Sporthästen)
Ryttare som skadar ridsporten anseende kan i framtiden komma att portas från landslag. Eller till och med nekas tävlingslicens. Detta enligt SvRF:s sportchef Tomas Torgersen.



Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ryttare kan portas från landslag

Jag tycker det låter som ett bra förslag. Känns som det har varit mycket nu på sista tiden som inte varit riktigt rätt.
 
Sv: Ryttare kan portas från landslag

Ett strålande beslut! :bow: :bow:

Dessutom så kan ju tre st "bråkmakare" ta på sig "äran" för en sådan bestämmelse! :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Ryttare kan portas från landslag

Men i två av fallen är det ju inte enbart ryttarna som bråkat. Ska man även stänga av hästägarna från tävling?
 
Sv: Ryttare kan portas från landslag

Om en ryttare riskerar att bli avstängd är det inte längre lönt att ha affärer med bråkiga hästägare så det blir nog en självsanering.
 
Sv: Ryttare kan portas från landslag

Men i bägge fallen men HL och LS har ju samarbetet fungerat i flera år innan det blev bråk.

Självklart ska man kunna bli avstängd i fall med dopning, djurplågeri och liknande, men jag tycker att det är svårt att stänga av ryttare som hamnar i bråk med hästägare. Jag antar att det är SK, HL och LS som som kopparberg pekar på i sitt inlägg och jag menar att man måste skilja på sak. Visst har det varit dålig reklam för ridsporten med dessa bråk, men det är nog svårt att stänga av ryttarna i liknande fall.
 
Sv: Ryttare kan portas från landslag

Jag tror att det är väldigt många, på alla nivåer, som är rejält trötta på dessa "affärer" vid det här laget. Så jag tycker det är ett bra beslut av SvRF. Hoppas de använder sig av detta också.


Men i bägge fallen men HL och LS har ju samarbetet fungerat i flera år innan det blev bråk.
Inte när det gäller HL. När det gäller LS så var det inte ens klart vem som ägde hästen innan HR avgjorde. Det verkar ha varit så mycket konstigheter att de inblandade själva nog inte visste det heller.
 
Sv: Ryttare kan portas från landslag

Hästägarna har ingen licens och tävlar hästen det bråkas om. Så de behöver ju inte stängas av, de kan ju inte skada ridsportens anseende.

Dessutom så är ju en nöjd hästägare inget problem eller hinder, så håll hästägaren nöjd så är den ju inga problem! Alla andra hästägare verkar ju nöjda, så varför är det bara ett par som har så uppseendeväckande problem med hästägare? Kanske lite prao hos andra elitryttare hur man får nöjda hästägare vara en god idé?

Diskussionen blir ju lite som faen läser biblen, alla vet ju vilka som är de som ger ridsporten dåligt anseende, men ändå ska det hårddras och vinklas och vridas på för att de ska komma undan utan skuld. Folk som inte kan ridsport eller ridsportfolk från andra länder, sponsorer osv, de grottar ju inte ner sig timvis i skuldfrågan, de ser ju helt enkelt en ryttare med en häst det bråkas om. Om då regler och sådant följts till punkt och pricka ur alla vinklar, det ser inte utomstående!
Jämför med barreringsbråket med Schockemöle och tyska landslaget på VM för några år sedan. Inte grottar utomstående ner sig exakt vad barrering är, tex att det räknas som barrering att lägga hästen fel på hinder med flit, de ser barrering, preparerade skydd eller slag på benen med metallpåkar, och det var tyskarna som höll på med det, punkt!
 
Senast ändrad:
Sv: Ryttare kan portas från landslag

Precis!
Och vi får kvar att elitryttare vill sponsras med bra hästar samtidigt som hästägare vill ha begåvade hästar hos elitryttare!

Kanske det kräver lite mer "stryka medhårs" av ryttarna, men det verkar ju elitryttare världen över klara av, så även svenskar borde ju kunna det!
Rodrigo Pessoa sa ju på förra veckans världscup att han tävlade mycket i USA nu för att hästägaren skulle få se sin häst. Glad hästägare = fortsatt sponsoravtal!

Dessutom är det ju inget konstigt med att sponsoravtal avslutas och hästägare byter ryttare till sin häst, men det är ju sättet det görs på som räknas om det förstör ridsportens anseende som spelar roll!
 
Sv: Ryttare kan portas från landslag

Det var inte jag som pekade på dem, artikeln visade med full tydlighet att det var de tre ryttarna som avsågs!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu är startfältet till den internationella hoppningen under Sweden International Horse Show klart - totalt blir det 18 ryttare som...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu är det klart vilka ryttare som ingår i det svenska landslaget för young rider i distansritt 2018. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
338
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sveriges fälttävlanslandslag kan få en silvermedalj på posten. Efter ett positivt dopingtest på den tyska hästen Samurai du Thot kan...
Svar
0
· Visningar
338
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter EM-Silverlaget i hästhoppning, inklusive Europamästaren Peder Fredricson, återvänder till Göteborg i februari för Gothenburg Horse Show...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp