Ryttare med funktionshinder

A

Azizi Hidaya

Finns det några sådana här? Är själv rullstolsbunden sedan en trafikolycka för fyra år sen. Trodde jag skulle få lägga ner ridningen helt, men har nu tränat upp mig till att varje torsdag få åka runt en halvtimme på mitt gamla gaggiga sto (inköpt för ändamålet;) )

Hade inte överlevt utan mina torsdagar!

Finns här någon mer ryttare med handikapp? Som vill utbyta tankar och erfarenheter?

Andra är såklart också välkomna :D
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Jag "hnadikppad" med handikapp som inte syns eller bero på jag har damp och en lätare uttveklingstörning har tävlat förut som handikapp ryttare det trivdes jag bra med vill åtter igen.
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Har inte så stort funktionshinder men har Fibromyalgi och är sjukpensionär på heltid. Hade gett upp ridningen helt då det gjorde för ont tills jag testade dessa underbara islänningar. Nu sedan 1 månad tillbaka är jag stolt ägare till en egen efter ridit islänning i 3,5 år. Allt tack vare henne förra underbara ägare (står kvar hos dom) och trevligt folk i stallet så klarar jag av det.

Hästarna är verkligen guld värt för både huvudet och kroppen. Vet inte heller om jag klarat om det inte varit för dom.

Hur kom du igång med att rida igen? Jätteroligt att de funkar
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

IngelaH är född torsdagen den 6 januari 1966 klockan 02.06. Mor och far fick JÄTTEBRÅTTOM till BB Vinterns kallaste natt ner mot 30 grader kallt, då jag fick BRÅTTOM ut. Jag fick så bråttom att jag föddes med ändan före. Jag är född 6 veckor för tidigt. Tack vare komplikationer vid födseln har jag medfödda skador på muskulatur, leder med mera med mera. Vilket skulle visa sig få svårare följder längre fram i livet. Jag lärde mig SITTA vid TVÅ ÅRS ålder. Jag lärde mig GÅ vid FYRA OCH ETT HALVT ÅRS ålder.

Jag började rida i handikappgrupp i april 1974 på Pettersbergs ridskola i Örebro. Ridskolan låg granne med regementet I3 och ridskolechef var en äkta officker, så gissa om man hade respekt för människor och djur i stallet. Det var inget spring, tjo o tjim där inte, utan ordning och reda.
Första åren red jag i ren handikappgrupp, där vi fick träna korppsrörelser och koordination, något jag alltid har haft och alltid kommer att ha problem med.
Jag har svårt att koordinera flera rörelser samtidigt. Så på bollspel var det nästan en omöjlighet att ha mig med, jag kunde inte springa och fånga boll eller kasta samtidigt.

I ridning har jag alltid haft svårt med hjälpgivning och omedelbar eftergift eller kombination av hjälper. Men med envishet kom jag långt. Jag kom MYCKET långt för att ha ett handikapp.
Jag blev skötare, jag red in arabhingst, jag utbildade flera ridtravare. Hoppryttare har jag aldrig direkt varit. Men jag hoppade för att de hästar jag skötte tyckte det var kul. På en handikappuppvisning en gång skulle vi handikappryttare hoppa ett par kryss på 75 cm... Min ridskolehäst gick åt fel håll och hoppade ett räcke på 1.20 som Lennart Lindelöw skulle hoppa med en av sina unghästar. Men jag höll mantag och satt kvar. Senare var jag till och med med på en clearround 90 cm, med några hinder 95-100 faktiskt... Kom tre hinder, sen var min då 22-åriga sköthäst för het, så jag fick vinka glatt åt domaren och kliva av banan.

1999 började mitt medfödda handikapp komma i kapp mig. I januari fick jag en hjärnblödning och opererades för det i Uppsala och jag satt många långa nätter sen och pratade med en internetkompis från Skåne på nätet. Om jag inte haft henne, vet jag inte var jag varit idag.
Som om inte det var nog, så bestämde sig ödet för att spela in en gång till. Jag red en ridtravare som hade mkt egen vilja och skrämde sin matte. En dag, när jag satt på huk i boxen och tog av benskydd. Ja, jag har aldrig haft balans att jag kunde stå framåtlutad några längre stunder. Ägaren började skramla med foderhinkar, sköthästen började studsa och ja, där satt jag på huk i boxen och försökte ta mig upp från golvet och ut fort. Men olyckan var skedd. Hästen fick in en riktig huvusmäll under hakan på mig. Smällen tog så illa att jag BRÖT NACKEN.

Jag gick med rollator och krycka till och från i ett och ett halvt år. Jag hade hästförbud och läkarna sa att jag ALDRIG mer skulle rida och jag GRÄT. Jag GRÄT och funderade på hur jag enklast skulle kunna ta livet av mig. För ett liv utan hästar ÄR inget liv.
Åter igen kom Skånekompisen till min räddning. Hon och hennes man bjöd mig ner på en helg, som jag ALDRIG kommer glömma. De fick mig att känna mig som en prinsessa och proffsryttare. SKånekompisen kastade upp mig på sin dåvarande UNGHÄST och jag satt där... och jag RED och jag LOG. Balansen var inte mkt att skryta över. Men hästen gick som om han bar på en påse ägg och lyssnade på varenda liten gest och då, då kände jag att...

Det var inte dags att lägga näsan i vädret än. NU SKULLE JAG SLÅSS. Detta var i augusti 2000. I januari 2001 hade jag tjatat hål på neurokirurgens trumhinnor, så att han opererade bort min skadade halskota och stoppade in en plugg från höften. Sedan stagade han det med en ställning mellan halskotorna.

Detta gjorde mig inte frisk och myrkrypningarna i händer, armar, fötter, ben och bål har inte försvunnit och kommer inte försvinna. Jag är stel, jag har ont och ibland så ont att jag helst skulle vilja ge upp. Men i november 2001 fick jag hem min älskade Fatima. Jag skrittade och lullade i skogen till april 2002, då jag kände att Fatima var väldriden och började dressera som jag gjorde förr. Jag orkade mer och mer.

I juli kom en internetkompis från Värmland o hälsade på och vi red Tima på eftermiddagen och Tima såg ut som Ålandsfärjan med travade, galopperade och jobbade duktigt med toppade öron. 12 timmar senare stod det ett föl i hagen... ETT FÖL???? Var kom det ifrång. Ja, det vet vi inte. Och henne sålde jag i mars 2003. SEN började utmaningen.

Fatima är efter Phaeton x och DÅ, när magen var borta, våren kom och så vidare... Alla som vet något om anglolinjer, vet att Phaeton x har gett många hätar med eget huvud. Fatima är inget undantag =). DÅ började utmaningen för mig. Jag red kanske en eller två gånger i veckan. Resten av veckan hjälpte en gammal kompis från tidigare stall mig, samt stallkompisarna i stallet där vi bodde.

I maj 2003 flyttade vi till nytt stall och sen kom vändningen, då en AR-tränare började dyka upp i grannstallet och stallgänget där peppade mig att komma med. Helt plötsligt började ridningen att fungera. Jag fick hjälp att splitta i sär hjälper, övningar och att sen plocka ihop dem så att de passade min häst. Vid fjärde besöket sa min instruktör att vi var tvungna att hitta nån lösning, så att Fatima och jag skulle hitta varann längre och längre stunder. För som sagt, jag har svårt med koordination och att använda flera hjälper på varann fort, så att de passar med tryck, eftergift och belöning. Därför provade vi kandar och Tima såg helt enkelt lycklig ut när jag genom att vicka på fingrarna kunde förhålla o ändå snabbt ge eftergift för att fånga upp henne, när vi gjorde olika övningar.

Det är på den vägen vi är än idag och det är på den vägen jag kommer fortsätta, så länge jag kan sitta till häst. Jag kommer antagligen inte komma längre än hit. Men jag tycker ändå att det är en helvetes resa jag fått till... Från tankarna på att lägga mig ner med näsan i vägen, till idag att ha en häst som förutom att titta på svanar och tranor kan dansa tillsammans med en lycklig matte ibland.
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

En härlig historia du bjuder på. Det är det allt handlar om, att stå på sig och aldrig ge upp!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Hur kom du igång med att rida igen? Jätteroligt att de funkar

Det har egentligen aldrig varit ett alternativ för mig att inte rida. Jag är uppväxt ponnyunge (såndär helt utan självbevarelsedrift, ponnysarna fick av mig och tvillingbrorsan i parti och minut, men det var bara upp igen och hoppa vidare :D)

När jag fick skadorna sa jag med en gång att rida, det ska jag. Det ska du fan inte alls, sa storebror. Vid den tiden hade jag en unghingst som kanske inte var heeeelt lämplig för handikappade, så han blev såld :cry: och istället köpte jag en gammal kärring till häst som nog är det godaste Gud har skapat.
Hon har tidigare tävlat massor med handikappade och är helt lyhörd och noga med allting. I år blir hon 18 år, aldrig varit skadad!

Tack vare denna underbara dam vågade jag så småningom tillbaka upp på hästryggen igen. Rida i engelsk sadel är tyvärr inte ett alternativ längre, utan jag får vackert sitta i westernsadel eller direkt på runda ryggen! Och så får jag ha ledare :smirk:

Men tack vare hästarna har jag kunnat gå ut i skogen igen, hästen blir mina ben och jag kan vara fri! Det är en underbar känsla som jag inte skulle byta bort för allt i världen.

För några veckor sen när jag red min lektion (bara skritt) så gjorde vi sluta längs diagonalen som blev jättefin (tyckte jag), men nejdå, sa tränaren, du har för mycket ytterskänkel
:confused: sa jag, jag är ju förlamad
Nä, sa tränaren, det är du inte. För det är mycket du gör som man inte kan göra utan ben.

Där ser man.
Tack hästen.

Jag ska nog fan lära mig gå igen också. ;)
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

För några veckor sen när jag red min lektion (bara skritt) så gjorde vi sluta längs diagonalen som blev jättefin (tyckte jag), men nejdå, sa tränaren, du har för mycket ytterskänkel
:confused: sa jag, jag är ju förlamad
Nä, sa tränaren, det är du inte. För det är mycket du gör som man inte kan göra utan ben.

Där ser man.
Tack hästen.

Jag ska nog fan lära mig gå igen också. ;)

Här känner ju jag igen mig, som är lite sned, vind och obalanserad här och var. Jag använder så lite hjälper som möjligt och det är därför jag tjatar om kroppsmedvetenhet (centrerad ridning är super för ryttaren), Klassisk Ridkonst (där man tar det lugnt och ser till hästindividen och håller det tempo och utbildningtempo, som passar just det ekipaget) som alternativ till "vanlig handikappridning". Men det är lite svårt att få handikappsektionen på vår ridskola att lyssna på det örat =). Jag funderar på att skapa en fristående förening, där både funktionshindrade och icke funktionshindrade skulle kunna samsas under ett tak och utbyta tips och idéer. Där man kan arrangera föreläsningar, kurser och clinics som passar specifika problem och givetvis ha en hel del kul också.

Vi får se när andan faller på.

Men som du säger, envis... DET är ett mycket bra ord. Och jätteroligt att du också är en äkta stridis! :bow:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

*kl*

Blir rörd till tårar när jag läser era inlägg...ja tårarna droppar nu:cry:

Blir så glad att ni inte gett upp utan kämpat mer än någon frisk människa någonsin kan förstå.

Jag har själv ett funktions hinder i form av en trasig vänster arm.
Blev biten av en häst på ridskolan jag jobbade på då.
Det tog så att hon bet sönder bägge nerverna i armbågen.

Jag som jobbade med handikappade barn på ridskolan behövde helt plötsligt anpassning själv...att ge upp hästarna var aldrig något alternativ, men det tog ett tag att komma över den isande skräcken som förlamade mig varje gång en häst högg i luften:crazy:

Som tur var red min dotter så jag kunde följa med på "avstånd"
Och efter ett tag tyckte en kompis till mig att jag skulle börja rida hennes ponny...
Efter övertalning och diskussioner var jag där...på hästryggen igen...känslan går inte att beskriva, det var så underbart:love:
Är så tacksam att hon inte gav sig i sina övertalnings försök.

Och att jag insåg att bara för att jag inte kunde rida som förut så kan man faktiskt rida på sitt eget vis, precis som mina forna elever så njöt jag av att kunna vara med hästen, insåg då vidden av hur otroligt viktig handikapp ridningen jag sysslat med förut faktiskt är.
Det visste jag ju innan med men nu var det som polletten trillade ner, jag förstod ännu bättre hur dessa underbara barn njöt:love:

Nu ett par år senare har jag min älskade lilla fjordingtös, hon har varit här i drygt ett år nu och trots att jag inte kan allting så funkar det bra ändå:love:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Vilka fantastiska historier alla har. Alla har olika bakgrund men en sak är gemensam för var och en - kämparglöden. Ni vill så gärna och ni har tagit er så pass lång med glöden för hästarna. Det är något jag beundrar!

Jag har själv inget funktionshinder. Ända skadan jag har är en vänsterarm som jag bröt illa midsommar -95. Så illa så att jag skadade ett blodkärl och var nära på att förlora armen. Nu, i efterhand, är jag ytterst tacksam för kärlkirurgerna som räddade armen :love:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Stridis is the word :cool: Man får aldrig ge upp.. så är det bara!

Visserligen ger jag upp i parti och minut.. men aldrig några längre stunder :smirk:

Jag tränar just nu också AR, även om det i mitt fall blir någon sorts AR/Western/Sittkvarochhållidejföralltivärlden!
Min tränare är klassiskt inriktad iaf..
Jag har aldrig gått i nån "handikappridskola" eller något liknande, utan bara tränat på "egen" hand.. på gott och ont. Men det är kul!

Och idag är det torsdag! :bump:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Underbart att du är tillbaka!

Heja på!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Fast i perioder så känns det (i ca 30 sek :d ) som det skulle vara skönt utan häst. Red mitt sto som börjat sättas igång och hon hoppar, bockar och försöker sticka. Är totalt färdig men vet att det kommer att bli bättre. Jobbigt när det gör ont men har flyt att hon skött sig i paddocken så får fortsätta där i några dagar tills jag hämtat mig igen.

Har dock skaffat ett fullcheckbett och då orkar jag göra one-rein-stop. Då får hon gå runt runt och kan inte bocka/resa sig.
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Oj, håll i dig!

Min tant blir lite överpigg ibland, men hon håller sig på mattan med mig, benen går som små trumpinnar, men i rätt ordning och hon tar inte ett travsteg...

Sen sitter hästskötaren upp, som rider henne varje dag... Då bockar hon iväg i serier som skulle göra spanska ridskolan avundsjuk :D
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Otroligt hur hästar anpassar sig. Stoet efter igångsättning är olika beroende på i vilket skick jag är i. Har jag väldigt ont så kan hon vara hur lugn och fin som helst. När jag är i hyffsat skick som idag passar hon på
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Min mamma fick diagnosen fibromyralgi. Men hon hade ont i muskelfästena och hade svårt att hålla ett möjkpaket pga av värk i lederna.

Nu, 5 år senare, har hon läst och prövat sej fram. Det som fungerade bäst på henne var att utesluta mjölkprodukter helt. Äntligen börjar hon komma tillbaka och kan lyfta tyngre saker som mjölkpaket och stekpannor :eek: Även hennes bröder började göra likadant.

Dessutom kan hon äntligen rida min häst. Ändra problemet är höfterna..men jag får väl se vad jag kan ordna åt den saken. Vill ge henne den möjligheten att rida för hästarna gör mycket - både för kropp och själ
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Har i perioder oxå mkt problem med höfterna (har dock alltid ont och stel i dom). Har haft fibro i ca 20år nu (fick det som 12-13 åring) och man har lärt sig en del trick.

Det som funkat allra bäst när jag har problem med höfterna är faktiskt att rida en stund (ibland max 5 min) i en mjuk sadel med smal midja utan stigbyglar. Kan dock behöva stigbyglarna först om det gör rejält ont, hög stegpall så det bara är att lägga benet över och bra smärtstillande. Har man ingen trygg häst så är det inte dumt att ha någon som leder hästen så man kan slappna av.

Har testat att sluta med mjölkprodukter och kände ingen effekt för mig efter 2 månader.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ryttare med funktionshinder

För mig så blev styrkan bättre sen jag tappade all övervikt (tyvärr är smärtan och stelheten detsamma). Före fick jag oxå ofta ta båda händerna till mjölkpaket, gick i perioder med rullator mm. Dock hade jag mkt grav övervikt och vägde som mest 138kg medans jag nu väger 61kg.

Min dröm är att hitta någon sjukgymnast som använder hästar i träningen. Har en mailkontakt i USA som går på sjukgymnastik till häst 2 gånger i veckan och tycker det är underbart.
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

ojoj jag som klagar på mitt ynkliga ben som är trasigt och inte blir helt bra!!!
jag vet att jag ska upp på häst men när o hur :confused:

till alla med funktionshinder/// skador
bra kämpat!!!!:bow:
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 189
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 933
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 882
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 141
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp