Bukefalos 28 år!

Ryttare med funktionshinder

Sv: Ryttare med funktionshinder

:angel: Oj medbröderna också.

Min egen situation ser ut så här; Sambo, dotter 2år, styvson 9 år, häst, renoveringsobjekt (våran villa) hund och 2 katter och jobbar 100 %.
Egentligen orkar inte allt som jag ska så då blir det vissa saker lidande; t.ex. städning och vänner samt kroppen orkar inte riktigt jobba långa dagar. Jag vet inte hur jag ska gå till väga. Hästen vill jag inte sälja, min "fristad". Gubben och ungarna kan jag inte sälja!!!:rofl: :rofl: Inte som jag vill ens. Arbetet då, jobba deltid då stämplas man direkt som samhällets parasit. :( Fast hittils har jag inte ens erkännt att jag har funktionshinder. J***a droppfoten hindrar mig faktiskt!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Hej!

Har inte skrivit på Buke på jätte-länge, faktiskt så länge att jag var borttagen från listan, men tyckte att denna tråden var så intressant!

Jag har själv fibro (mm) men tycker inte att jag ändå platsar bland handikappryttare. Den enda skildnaden jag har gjort i min ridning är att skaffa en lämplig häst: känslig och framåt men inte så plötslig om ni förstår. Sen jag jag läst allt jag kunna finna om Centrerad ridning och Akademisk ridning och försöker praktisera det. (Vi håller på med grunderna och jag tycker att grunden för AR är CR.) Min bästa vän är dressyrryttare på hög nivå så jag har alltid ansett mig "inte kunna rida". Vad som är intressant är att hon faktiskt är riktigt nöjd med oss. Så nöjd att hon erbjöd sig tävla min häst på en klubbtävlig! (Förresten: De vann!!!!!!!!)

Hursomhaver så tror jag att bara man kommer ur chocken och accepterar att man har vissa begränsningar och börjar se möjligheterna så är man nästan där! (Detta är mycket lätt att säga! Det tog mig sex år...)

Jag är sjukpensionär, gift med en mycket intelligent man som respekterar och tror på mig, mamma till en energisk femåring och bor på gård. Jag sköter hästarna bara de dagar jag kan (väldigt få) och periodvis så kan jag inte rida fast medicin. Andra dagar - som i somras - var jag och red uppvisning! Två dagar i rad!!!!!! Detta är en all-time-high! Men jag blev mycket dålig...

Min ridning är helt och hållet beroende av min prioritering och min familjs acceptans av att det går före annat "viktigt".

PS. Jag fick pytteskinn flera gånger när jag läste era inlägg! DS
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Hej!

PS. Jag fick pytteskinn flera gånger när jag läste era inlägg! DS

Pytteskinn? :confused:

Kul att du kan rida iallafall litegrann! Du verkar ha bra struktur på livet trots funktionshinder.. strongt!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Fick du ok för operationen eller är det mer tester först?
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Fick du ok för operationen eller är det mer tester först?

Fick ok, att påbörja iaf, den görs i 4-5 steg, de har gjort det första redan.. tre skruvar som ska läka fast.. det gör ont som FAN och jag kan inte ligga på rygg, men annars är det bra :crazy:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Innan jag började rida så visste jag inte att det var så många handikappade, eller funktionshindrade som man säger numera, som red!

Inte för att vara "messerschmitt" på något vis ;) men det är så att handikappad och funktionshindrad inte riktigt är samma sak.

Även om man har en "varaktig funktionsnedsättning" (dvs har ett funktionshinder) så är det brister i miljön som skapar "handikappet". Det är därför man som funktionshindrad har rätt till hjälp från samhället, man ska slippa sig handikappad!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Inte för att vara "messerschmitt" på något vis ;) men det är så att handikappad och funktionshindrad inte riktigt är samma sak.

Även om man har en "varaktig funktionsnedsättning" (dvs har ett funktionshinder) så är det brister i miljön som skapar "handikappet". Det är därför man som funktionshindrad har rätt till hjälp från samhället, man ska slippa sig handikappad!

Word up

:smirk:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Skadade mig i en trafikolycka för över 20 år sedan och blev helt förlamad i benen. Hade då ridit en hel del innan och fortsatte efter min skada. Minns att jag både galopperade och hoppade?! Sen flyttade min kompis som hade häst. Jag fick nya vänner och började med andra aktiviteter. Nu är jag gift och har två barn. Båda tjejerna gillar att rida och till och med min man börjar bli intresserad. Nu funderar jag på att börja ta ridlektioner igen, men ska jag vara ärlig så är jag lite rädd. Man har ju ingen lysande balans när man inte har någon styrka i benen och det är ju ganska långt ner :crazy:
Vad tror ni, kan man börja i en "vanlig" grupp? Är inte så intresserad av att bara "åka" runt i den handikappgrupp som finns (Den är säkert bra för de med flera handikapp)
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Du har ingen möjlighet att ta privatlektioner så de går att anpassa helt efter vad du vill/kan?

Själv har jag gått över till islänningar så har inte så långt till backen.
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Inte för att vara "messerschmitt" på något vis ;) men det är så att handikappad och funktionshindrad inte riktigt är samma sak.

Även om man har en "varaktig funktionsnedsättning" (dvs har ett funktionshinder) så är det brister i miljön som skapar "handikappet". Det är därför man som funktionshindrad har rätt till hjälp från samhället, man ska slippa sig handikappad!

Det har du helt rätt i, jag håller med dig.
Men i dagens samhälle så blir man ju väldigt handikappad, eftersom det fortfarande är väldigt dåligt anpassat på många ställen.

:cool:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Stina68 Jag förstår om du inte vill ÅKA häst..

Om jag var du så skulle jag kontakta ridskolan och förklara din situation och be att få komma någon tid när det är lungt på stallet och provrida. Sen kan ni efter det gemensamt utverdera dina kunskaper osv för inplacering i lämplig ridgrupp!

Anna-Carin
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Jag höll på att bli galen innan jag hittade islandsridskolan jag började med. Eftersom jag på stor häst är betydligt mer begränsad i min ridning.
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Allt hänger ju inte bara på höjden på hästen heller.. mycket som ska passa in för att ridningen ska fungera.

Hellre lägga krut på att leta efter en ridskola som känns rätt och få rida. Än att sitta hemma och längta

Anna-Carin
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Jag föddes 8 veckor för tidigt, och det uppkom komplikationer. Några veckor gammal fick jag en hjärnblödning som resulterade i en cp-skada.
Min hjärna säger till mina ben att gå innåt helt enkelt :crazy: , det har ledit till att mina ben och fötter blivit roterade innåt.
Jag inser att jag har haft tur ändå, för att läkarna trodde att jag skulle få sitta i rullsol hela mitt liv.
Men enveten som jag var vägrade jag att ge upp när mina jämngamla syskon började gå, och när dom sprang ifrån mig blev jag rent utsagt FÖRBANNAD! :devil:
Så med hjälp av en liten, liten rullator lärde jag mig gå, och idag går och springer jag utan några somhelst hjälpmedel.
Jag har ridit i stort sett hela mitt liv (är 15). Jag började ridskola när jag var fem år gammal, då i en knattegrupp. Sedan med tiden har jag kämpat mig framåt och rider fortfarande på ridskola i en helt vanlig grupp och på gammlingen där hemma som har gett mig stöd att träna upp min balans o styrka. :love:

Det som jag upplever kan vara svårt med mitt hästeri är att jag inte har någon riktigt bra balans på marken, utan snubblar lätt, och att styrkan i mina ben inte är i närheten av andras.
Därför har jag en förkärlek till ponnys och islandshästar för överlag dom som jag har träffat har varit lättare för mig att sköta och rida, då jag också är ganska kort, men visst beror det på individen.
Jag kan också tycka att det är jobbigt när folk (tex på stan) glor på en och undrar vad som är fel, det är svårt att smälta in i mängden. :smirk:
Men hästarna har verkligen hjälpt mig att träna upp mina benmuskler och balans, och det tackar jag för! :bow:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

För mig är det inte just höjden i sig själv utan rent generellt så gör deras rörelser att det gör för ont för mig (visst finns de men inte så många) för att trava och galoppera. Hade inte klarat av att galoppera på flera år tills jag började med islänningarna. Visst är det väldigt olika bland de hästarna oxå men som i tex galoppen blir sväven inte lika mkt på en liten som stor häst.

Är helt frälst i dom underbara raggsockorna och att min nya egna (sedn ca 1,5 månd tillbaka) har blivit en annan häst nu efter 2a kiropraktor behandlingen så vi kan rid ut trots att jag inte är i bästa skick gör inte saken sämre. Har jobbat mkt horsemanship och kan nu ut och skritta ut på en lugn häst och koppla av, tills vi ökar farten då är det fullt ös. Varför trava eller tölta när vi kan galoppera i full fart i stället *skratt*. Dock inget bus och sken utan pigg och glad
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 432
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 150
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 976
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 235
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Förvälla
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Väskförbud i del av nöjespark

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp