Bukefalos 28 år!

Så ful i håret

Jag har inte längre råd att gå till frisören. Och jag klarar heller inte av att klippa mig själv. Jag hade antagligen inte brytt mig alltför mycket om det inte varit för att luggen numera är i vägen. Jag blir irriterad på den.

Och jag vet inte hur jag ska lösa det. Jag äger ingen scarf. Hårspännen funkar inte i mitt hår för de glider bara. Fult blir det också. Hårklämmor tycker jag inte funkar för att få undan luggen. Det enda jag kommer på är att börja bära keps. Men äsch, jag vill egentligen inte.
 

Det gör helt enkelt inte det. 😅 Kanske är det för att det är ett annat typ av tyg (fast jag har ett annat som är mer i stil med nylon också.)? Jag har aldrig provat ha hårband så jag kan inte beskriva skillnaden. Kanske för att det är bredare runtom helt enkelt och får mer fäste, så att säga.
Eftersom det funkar även när jag har uppsatt hår kan det inte vara mitt långa hår som tynger ned det.
Men kommer inte mitt hår att stå rakt upp med den? Hårbandet lyfter ju håret i nacken så det spretar uppåt. Blir det inte samma med den där? Och blir det inte svettigt?
 
Men kommer inte mitt hår att stå rakt upp med den? Hårbandet lyfter ju håret i nacken så det spretar uppåt. Blir det inte samma med den där? Och blir det inte svettigt?
Den kommer lyfta håret i nacken om det är kort. Men det kommer allt som sitter i nacken att göra.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Men kommer inte mitt hår att stå rakt upp med den? Hårbandet lyfter ju håret i nacken så det spretar uppåt. Blir det inte samma med den där? Och blir det inte svettigt?
Jag vet inte hur ditt hår ser ut. :)
I nacken tänker jag att du för stryka in håret under bandet/lyfta bandet och lägga på håret istället för att dra upp det underifrån så att det inte spretar i alla fall, det är ju lätt gjort - och lite varmt blir det absolut men det blir ju allt man har på huvudet på sommaren. Det går att tvinna så att det blir tunnare, och så fångar det upp eventuell svett också.
 
...och om du inte kommer att klippa dig på en tid kommer håret snart att bli längre och lägga sig över bandet ändå. Då får du även den där volymen du gillar. :)
 
Om det är för stram eller hård resår sitter de dåligt i nacken. (Personligen har jag aldrig blivit sams med de som är tyg fram och resår bak, men det finns ju andra som gillar dem.)

På en buff så är stretchen mer fördelad runtom i hela tyget. Inte lika tydligt drag på ett begränsat ställe, men de kan också vara mer eller mindre mjuka i sin elasticitet.

Knyter man en scarf e dyl. så slipper man resåreffekten i nacken och kan reglera hur de sitter åt. Å andra sidan kan de lättare halka ner fram. Beror lite på hur ditt hår är och material/kvalitet på tyget.
 
När jag inte hade råd att klippa mig och tröttnade på mitt hår så tog jag helt enkelt hundarnas rakapparat. Det gick det med. Och var rätt skönt på sommaren.
1715881685910.png
 
Jag kan inte ha hårband pga min huvudform. Finns för lite bakhuvud ovanför öronen för att hålla det på plats :laugh: Fungerar hjälpligt om jag sätter fast det med hårnålar, men då sätter jag hellre undan håret med bara hårnålar.

@Wille , ditt problem kan ju vara precis som mitt, att vi inte har en huvudform som matchar.

(pannband funkar eftersom det sitter över öronen, då stannar det, men är bara på vintertid jag är ok att täcka öronen på det viset 🥵)
 
Den kommer lyfta håret i nacken om det är kort. Men det kommer allt som sitter i nacken att göra.
Ok. Inser att jag nog kommer se förbannat rolig ut i en sån där, med håret spretande åt alla håll längst upp.
När jag inte hade råd att klippa mig och tröttnade på mitt hår så tog jag helt enkelt hundarnas rakapparat. Det gick det med. Och var rätt skönt på sommaren.
Visa bifogad fil 145474
Jo, jag vet att det finns folk som gör så. Jag skulle dock inte trivas i det för det är inte jag. Jag brukar heller inte riktigt trivas som nyklippt. Det brukar dock bli bättre efter några veckor när fluffet kommer tillbaka.
Det finns hårband som är som en stor hårsnodd och dom har ofta silikon på insidan för att sitta stilla. Jag har nog någon om du vill ha som jag inte använder
Men åh, så bussigt!
 
Jag kan inte ha hårband pga min huvudform. Finns för lite bakhuvud ovanför öronen för att hålla det på plats :laugh: Fungerar hjälpligt om jag sätter fast det med hårnålar, men då sätter jag hellre undan håret med bara hårnålar.

@Wille , ditt problem kan ju vara precis som mitt, att vi inte har en huvudform som matchar.

(pannband funkar eftersom det sitter över öronen, då stannar det, men är bara på vintertid jag är ok att täcka öronen på det viset 🥵)
Jag har också sån huvudform.
Har haft mitt hår på utväxt efter att ha sett ut som @SiZo och för att se nå¨gorlunda prydlig ut på jobbet och få undan "luggen" (fronthåret) brukar jag använda diadem i olika modeller. Det ser ut som hårband framtill men saknar nedre/bakre delen av hårbandet som lyfter håret där bak...
 
Nu kanske du får fungerande hårband. Men om det inte funkar kanske ngt diadem kan funka?
Det brukar glida runt mindre än hårband tycker jag iaf.
Har jag hårband eller scarf runt håret måste jag oftast nåla fast det. Diadem har suttit kvar toppen.
 
Ok. Inser att jag nog kommer se förbannat rolig ut i en sån där, med håret spretande åt alla håll längst upp.

Jo, jag vet att det finns folk som gör så. Jag skulle dock inte trivas i det för det är inte jag. Jag brukar heller inte riktigt trivas som nyklippt. Det brukar dock bli bättre efter några veckor när fluffet kommer tillbaka.

Men åh, så bussigt!
Nä, jag trivdes inte heller speciellt bra i det första veckan eller så. Men efter några veckor så hade håret kommit ut lite och då var det riktigt snyggt. Och framförallt var det roligt, för folk hade inte riktigt koll på vilket kön jag hade när jag jobbade, och man såg att de inte riktigt visste hur de skulle bete sig. Fascinerande ändå, och lite sorgligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har aldrig haft för vana att gå till frisören men gjorde det i alla fall för några månader sedan. Den frisören tyckte jag skulle...
29 30 31
Svar
608
· Visningar
44 055
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp