Bukefalos 28 år!

så mkt energi, genomsvett!!!

I

isabelle_regina

Jag kan inte fatta var min ponny får all sin energi ifrån???????
hon går på bete dygnet runt och får bara salt och mineraler utöver gräset.

nu på sommarn när hon går ute dygnet runt och rör sig mkt i hagen och det är varmt ute är hon ganska lagom pigg, men om man ser på dom andra hästarna så är dom mkt "slöare" nu på sommarn, och det är ju vissa som behöver stödutfodras med havre mm.
Hon är himla kul att rida för på samma gång som hon e framåt så är hon väldigt lydig och blir aldrig stark eller drar iväg.
Hon har bra kondition och det blir hon ju inte direkt slöare av!!!!, ju mer hon rids desto piggare blir hon.
men hon svettas VÄLDIGT mkt, hela hon blir genomsvett av ett pass i paddocken eller skogen, efter första galoppen är hon jättesvettig.
Hon har inte så mkt päls och tunn hud (fryser väldigt lätt)
Hon börjar svettas nästan med en gång men hon är inte trött.
när det e varmt ute är det ju inte så konstigt men hon svättas mkt även när det är lite svalare, brukar rida vid sjutiden på kvällen.

snart ska jag stalla in henne igen å då brukar det bli ännu mer fart på den lilla damen!!! ;) jag har aldrig kunnat ge henne foder som innehåller havre, för då hade hon blivit helt :bump: !!!, utan har gett henne foder som är speciellt för pigga hästar/ponnyer.
Det är mkt fullblod i henne och hon är inte så lättfödd, men jag har lyckats fixa en foderstat som passar henne bra, så i vintras var hon jättefin i hullet.
Problemmet är sen när vintern kommer, då jag inte har tillgång till ridhus utan det finns bara en paddock (utan lampor)en bit härifrån, å när jag kommer hem från skolan e d mörk, å ofta så är det isgata ute på vägarna, så jag kan inte rida henne så mkt som hon behöver.

Var får hon sin energi från och varför svettas hon så mkt???
 
Sv: så mkt energi, genomsvett!!!

Beror nog på fullblodet i henne. Jag hade ett fullblod (ex galoppör) ett tag och hon hade världens energi och kondis trots att hon inte reds någonting, men hon blev också svettig på ingenting, men hon torkade lika fort igen. Fullblod är ofta energiska och allerta av naturen.
 
Sv: så mkt energi, genomsvett!!!

ja jag skulle tro att det är därför..hon är 75procent arabiskt fullblod oxå är det lite andra raser i henne men hon ser ut som ett engelskt fullblod i miniatyr, hon är högrest med långa smäckra ben och en stor musklad rumpa :D
men det är lite jobbit att hon svettas så mkt, det ser ut som hon e helt slutkörd bara efter nån stunds ridning, fast hon igentligen bara är uppvärmd, (men d vet ju inte andra), det bli kanske så när man är väldans pigg å framåt. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: så mkt energi, genomsvett!!!

Nog för att jag håller med om att fullblod brukar vara pigga och att det är det det beror på. Har en häst m 75 % fbl som alltid é lika pigg, men min runda nordis har blivit lika pigg han. Han blir oxå helt supersvettig, så att schabraket é som en sur disktrasa, men inte vet jag varför..han har ju inget fbl i sig.. ;)
 
Sv: så mkt energi, genomsvett!!!

vi får va glada över att vi helt enkelt har väldigt livsglada hästar/ponnyer :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 619
Senast: Jiovedi
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 632
Senast: Boj
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 135
Senast: Dopy
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp