Bukefalos 28 år!

Så ska en slipsten dras!

Sv: Så ska en slipsten dras!

solros skrev:
Tack!

Jag har inga direkta kontakter men de går alltid att skapa... :D Kanske skriva en insändare till Ronden? Eller skicka dem till lämplig mottagare på Hästsportens Hus? Jag tror faktiskt att de är intresserade av vad "vi" tycker.

Innan vi gör det tycker jag att vi ska komma på fler bra idéer om hur vi kan förbättra intresset för trav. Ska vi inrikta oss på hur man får publik till banorna?

Det där var kloka ord, minsann! I skrivande stund har jag inga bättre idéer, men om vi jobbar på det kan vi säkert luska fram något. Dock är jag övertygad att man måste hålla fokus på tävlingen. Kringarragemangen kan vara i världsklass, men är det sopiga tävlingar förblir helheten världskass.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Tack för det!

Jag håller med! Min uppfattning är absolut att tungdpunkten måste ligga på sporten. Men man måste även underlätta för folk som redan går på trav att få med sig vänner och bekanta till travet för att få in nytt folk.

Det görs lättast om det finns mat och dryck till rimliga priser, en trevlig miljö och härlig stämning. Så kan man få nya "stammisar" till banorna.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

En lättläst folder om trav eller allra helst någon som kan finnas och berätta om trav och hur det fungerar, senast i måndags hade vi med oss ett par som visserligen hade varit på trav tidigare men inte fattat så mycket, de hade miljoner frågor om hur de har bestämt spår på hästarn, hur man bestämmer vilken prissumma det ska vara i loppet och vem bestämer när det ska vara med en bil? :)
Nu kunde vi svara på de flesta frågor, en del hade vi själva inte en anning om... Men de blev klart mer intresserade, spelade lite små summor och gick glada hem med 20 kr i vinst, helt överlyckliga! Då hade vi även suttit och ätit på ströget och fikat på stallbacken så lite pengar drog vi in till banan! ;)

Vi har en annan bekant som började med att spela V75 system ihop med sina arbetskamrater, han blev allt mer och mer intresserad och har idag en ettårig kallblodshingst ihop med ett mindre proffs... De lesade ett sto, betäckte och födde upp själva. Han har lärt sig köra hjälpligt, så han kan vara med och köra lite motion och snabbjobb med snälla hästar, han har även börjat rida och är på ridsemester med sin dotter en vecka varje år.
En sån skulle kanske kunna locka flera till travbanorna än att Foppa har en travare...

Och som sagt tothallarna kan göras betydligt trevligare, minska ljudnivån och mer sittplatser på marknivå, alla kan inte ta sig upp till läktarna... Jag tror att det är Rommetravet som har en stor soffgrupp, jättemysigt och dessutom en massa olika tidningar och tidskrifter. De har även varit suveräna i fiket på att hjälpa oss med barnmat och värma välling.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

En informationsfolder med svar på "vanliga frågor" för de oinvigda är en jättebra idé!
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Tänkte aktivera den här tråden igen! Har tyvärr inte kommit på några flera ljusa idéer men någon annan kanske? Egentligen skulle man behöva fråga de som inte brukar gå på trav, Vad skulle locka just dig till en travtävling? Tror ni att vi kan smyga in en tråd på Gnägg kanske om det? Vi travidioter går ju i vilket fall som helst på trav, fast det knappt är öppet....
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Har just läst hela tråden.... otroligt bra förslag, från nästan alla.

Men den tanken slår mig lite när jag läser, det är inga problem att få dit alla oss som gillar travet, men hur får vi dit "herr o fru Svensson" som tror att man blir spelberoende och blir av med alla sina pengar bara för att man sätter en fot på en travbana....?

Det är faktiskt förvånandsvärt många som knappt vet vart travbanorna ligger i sin egna stad. Har ni tänkt på vad dåligt skyltat det är till Valla fex?Jag kan nämna flera banor, minns när jag skulle till Färjestad första gången.... Det står liksom inte att det är en travbana där, först när du är vid ingången så ser du det!!! Men ishallar o fotbollsplaner de syns.

Visst är det bra att kunna se mera trav i tv... men jag tror att många blir lite bekväma och stannar hemma... man kan ju faktiskt spela online till alla lopp från sin egna dator, då är det nog många som stannar hemma med barnen och myser.
Men för att tala emot sitt egna argument..... så tycker jag det är märkligt att Dantoto kan visa tävlingarna live men vi i sverige får snällt vänta tills det är redigerat, klippt o klart... sen visar de det, vi får inte ens se hela loppen på onsdagarna.... Dantoto visar alla loppen som körs i Danmark och från de större banorna i sverige live...
Nu har jag inte koll på om det funkar bra eller inte och personligen tycker jag det är helt ok, men då om någongång måste det vara svårt att få publiken till banan, men man karnske höjer spelandet en del...?
Jag tycker som ni andra här tänk,tänk,tänk.... och sen skickar vi denna tråden vidare, det verkar vara många där ute med många bra ideér och varför inte lägga ut en liknande tråd och höra vad vanligt folk tycker.
Vet inte om det kan funka men, men vi är ju helt överrens om att ngt måste göras.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Jag håller på att göra en sammanställning av alla vettiga förslag, men jag har inte tid att skriva in den just nu, kanske senare i kväll eller oxå i morgon så får vi se om det är någon som kommer på något mera, och vart vi ska skicka den!
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Det kanske skulle fungera med en "prova på" dag. En dag då det anonseras i tidningen om ett slags paket med mat, dryck, spelförslag, besök hos någon travtränare och annat man kan klämma in för ex. 200kr per person eller något liknande (kanske lite mer inriktat mot nybörjare, där man även kan få en andel i en V-5:a) Kanske tema tjejkväll?

Angående Solvalla, har besökt travbanan en gång...för det första så är det trist att tunnelbanan inte har en avstigningsplats just brevid (nu är det ju ganska längesedan jag var där, men jag tror vi var tvugna att ta ex. taxi för att komma fram) Sen är det en lite tråkig atmosfär där...

F-n, jag vill ha en massa ideér, men har så få! Tänk, tänk, tänk....
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Bra att du fick igång tråden igen! Bra med en sammanställning också ( :bow: ) så blir det lätt att fylla på med fler bra idéer sedan.

Det är viktigt att locka ny publik till banorna, men även viktigt att få de som har ett intresse att ta sig ut till banorna, så att det blir liv på publikplats igen. :)
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Kul att fler vill vara med!

Håller med om att det är dålig skyltat till travbanorna. Men i min stad vet nästan alla att Åby är en travbana och var den ligger, men de skulle aldrig komma på tanken att åka dit :crazy: . Jag tror att en av anledningarna är att folk tror just som du skrev att man blir av med alla sina pengar samt spelberoende så fort man kommer innanför grindarna... Kanske detta kan avhjälpas genom att fokusera mer på sporten än spelet i reklam och annonser? Eller kommer spelet att minska då så att sporten blir lidande?

Föresten, DanToto är kanonbra! :bow:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

En sak jag reagerat på förut när jag inte prenumerade på Ronden.
Är att Travbanorna annonserar lite dåligt.. Har sällan sett annonser från Andra banor än Gävle i lokaltidningen... Många åker ju faktiskt gärna över länsgränserna om det är bra lopp!

Alltså: Annonsera mera "över gränserna"!
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Sammanställning av förslag, jag kan ha missat något eller gjort syfningsfel som kom gärna med kritik och mer förslag!

*Totohallarna, tråkiga och bullriga, gör det “mysigare” Mer information till nya besökare, folder med de vanligaste frågorna, inte bara hur man gör när man spelar utan om hästar och kuskar osv.

* Västerbos idé att skänka bort en tiondels travare är något att ta efter och för andra radio stationer och tv-program att “köpa” Gert Fylking som interjuvare istället för Loket.

*Bra mat till bra priser, trevlig service.
* Mer arrangemang på restaurangen, ev sammarbete med kockskola för att få ner priser och få engagerade kockar? Se över vilken slags mat som finns som alternativ.
*Firmafester och annat på icke tävlingsdagar, kring arrangemang med ponnytrav och andra saker som gör att man kan locka nya människor till banan.
*Matlagningskurser, Whiskey, vin och chokladprovningar, kändiskockar osv. Storbilds tv och mat osv till andra sportevenemang.
*Göra paket för minst 10 pers med inträde, program, stallbacksvisning, mat och ett glas vin/öl ev del i en V5. Se tex Åby som har fullbokat på dessa paket.
* Titta på Ikeas koncept med mat och lekplats, behöver ju inte vara uppe på läktaren utan i marknivå med spelluckor i närheten.

*Barn och familjevänligt överlag, se över lekplatser och lekrum, se till att det finns aker att göra för barn i alla åldrar. Se till att det finns skötbord både på herr och dam toaletter, barnmatstolar, micro att värma barnmat i, framkomligt med barnvagnar och rullstolar. Bättre med sittplatser inomhus, matsäcks bord även på vintern och regniga sommrar.

*Fokusera på sporten, folket runt hästarna, de fantastiska hästarna, kuskarna och hästägarna.
Få hästägarna att känna sig välkomna och sedda när deras hästvinner. På Rommetravet har de “Vinnarbordet” där de hästägare vars hästar har vunnit på Rommetravet blir bjudna på middag under en senare tävlingsdag.

* Mer interjuver med “vanliga” människor inom travet, små tränare, hästägare, följa en tränare en hel dag utan att “skoja till” allting. Få folk att känna nerven som finns, se framgångens lycka och nederlagets besvikelse

*Mer Jippon på banan
Månadens-
-kusk
-amatörkusk
-tränare
-amatörtränare
-skötare mm med åtföljande reportage i lokal/rikspress + Tv

*Travgymnasier borde visa sig mera, visa att det finns sätt att ta sig fram inom travet.

*Storbanor kanske färre lopp med större prissummor medans små banor får fler lopp.

* Tv får göra bättre program med mer fokus på sporten inte bara spelet, följa en tränare en heldag utan att tramsa till. Ingela Aagards interjuv med Björn Goop var klockren, även att nå ut till ungdomstidningar, Min Häst, Penny, Veckorevyn för att nämna några.
Kanske ett program som Barbacka men om trav och travhästar, besöka travtränare världen över, olika träningsmetoder, pratar om storlopp osv med fokus åter igen på sporten.

* Ge banorna direkt del i sitt spel, en viss % ska gå direkt tillbaka till banan för att öka intresset att få tillbaka publiken.

* Mer varianter på tävlingsformer
*Fler Milebanor
*Open stretch (ett extra spår innanför innerspåret på upploppet)
*högervarv
*vinklad startbil
*högre odds på vinnare och plats för banspelarna

*Bättre skyltar till travbanorna runt om i Sverige, göra mer reklam för sig bland lokalbefolkningen

*Sommarpratare Stig H Johansson och ev andra som har mycket att berätta.

*Annonsera mera om det är bra tävlingar även längre bort än lokalt.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

:bow: Blir det där inskickat till det "dyra huset" inne på Valla??
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

fantastisk sammanställning! Du är värd alla :bow: :bow: :bow: man kan få :rofl:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Kanonbra Snurrfian! :bow: Fast jag vet inte om min idé med Gert Fylking var så bra... :rofl: De stackars kuskarna som inte är så rappa i käften skulle väl knappt våga vinna om han skulle intervjua, eller jo, föresten, det kunde ju bli roligt, kanske lite annorlunda frågor... :D
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Kul att ni uppskattar det! Men vart ska vi skicka det? Tror ni att de i "det dyra huset" kommer att bry sig? Ska vi börja med travronden kanske? Eller ett utskick till varje VD på alla travbanor, eller har ni några andra bra idér?
Fortfarande är kanske frågan hur vi får folk som inte är intresserade av trav att bli det? Ska vi lägga in en tråd på gnägg om det eller...
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

En tråd på gnägg är bra, där kanske vi kan få några förslag från folk utifrån. :) Startar du den? Eller ska jag?
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Jag gör det imorgon. Måste fundera lite på hur jag ska formulera mig så att vi får många och bra svar. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp