Bukefalos 28 år!

Så ska en slipsten dras!

Sv: Så ska en slipsten dras!

solros skrev:
Jag gör det imorgon. Måste fundera lite på hur jag ska formulera mig så att vi får många och bra svar. :)

Borde inte frågan vara "går du på trav?" - sannolikheten är stor att en majoritet svarar NEJ, men att några anger att skäl till att undvika en travbana. Då ökar chansen att vi träffar rätt med våra idéer. Självklart ska vi skicka dessa tips till Remy Nilsson (ATGs nye VD), jag tror att han verkligen lyssnar på travfolket därute!

En grej som är en garanterad succé för att få folk bitna av trav är att vara delägare i en häst: relativt låg kostnad (och förväntad vinst :angel: ) men en möjlighet att ha en relation till en tävlingshäst. Calvin Capar ägs av en hel drös fantaster, bara som exempel. Själv är jag delägare till en blivande elitloppsvinnare och arvtagare till Victory Tilly. Så, gå ut alla, och predika delägarskapets välsignelse!
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Tråden är skapad. Den heter "Buketravfolket behöver hjälp! Varför går inte du på trav?" Gå gärna in och fyll i om ni tycker det behövs. Jag länkade till denna tråden. :)
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Sammanställning av förslag, jag kan ha missat något eller gjort syfningsfel som kom gärna med kritik och mer förslag!

*Totohallarna, tråkiga och bullriga, gör det “mysigare” Mer information till nya besökare, folder med de vanligaste frågorna, inte bara hur man gör när man spelar utan om hästar och kuskar osv.

* Västerbos idé att skänka bort en tiondels travare är något att ta efter och för andra radio stationer och tv-program att “köpa” Gert Fylking som interjuvare istället för Loket.

*Bra mat till bra priser, trevlig service.
* Mer arrangemang på restaurangen, ev sammarbete med kockskola för att få ner priser och få engagerade kockar? Se över vilken slags mat som finns som alternativ.
*Firmafester och annat på icke tävlingsdagar, kring arrangemang med ponnytrav och andra saker som gör att man kan locka nya människor till banan.
*Matlagningskurser, Whiskey, vin och chokladprovningar, kändiskockar osv. Storbilds tv och mat osv till andra sportevenemang.
*Göra paket för minst 10 pers med inträde, program, stallbacksvisning, mat och ett glas vin/öl ev del i en V5. Se tex Åby som har fullbokat på dessa paket.
* Titta på Ikeas koncept med mat och lekplats, behöver ju inte vara uppe på läktaren utan i marknivå med spelluckor i närheten.

*Barn och familjevänligt överlag, se över lekplatser och lekrum, se till att det finns aker att göra för barn i alla åldrar. Se till att det finns skötbord både på herr och dam toaletter, barnmatstolar, micro att värma barnmat i, framkomligt med barnvagnar och rullstolar. Bättre med sittplatser inomhus, matsäcks bord även på vintern och regniga sommrar.

*Fokusera på sporten, folket runt hästarna, de fantastiska hästarna, kuskarna och hästägarna.
Få hästägarna att känna sig välkomna och sedda när deras hästvinner. På Rommetravet har de “Vinnarbordet” där de hästägare vars hästar har vunnit på Rommetravet blir bjudna på middag under en senare tävlingsdag.

* Mer interjuver med “vanliga” människor inom travet, små tränare, hästägare, följa en tränare en hel dag utan att “skoja till” allting. Få folk att känna nerven som finns, se framgångens lycka och nederlagets besvikelse

*Mer Jippon på banan
Månadens-
-kusk
-amatörkusk
-tränare
-amatörtränare
-skötare mm med åtföljande reportage i lokal/rikspress + Tv

*Travgymnasier borde visa sig mera, visa att det finns sätt att ta sig fram inom travet.

*Storbanor kanske färre lopp med större prissummor medans små banor får fler lopp.

* Tv får göra bättre program med mer fokus på sporten inte bara spelet, följa en tränare en heldag utan att tramsa till. Ingela Aagards interjuv med Björn Goop var klockren, även att nå ut till ungdomstidningar, Min Häst, Penny, Veckorevyn för att nämna några.
Kanske ett program som Barbacka men om trav och travhästar, besöka travtränare världen över, olika träningsmetoder, pratar om storlopp osv med fokus åter igen på sporten.

* Ge banorna direkt del i sitt spel, en viss % ska gå direkt tillbaka till banan för att öka intresset att få tillbaka publiken.

* Mer varianter på tävlingsformer
*Fler Milebanor
*Open stretch (ett extra spår innanför innerspåret på upploppet)
*högervarv
*vinklad startbil
*högre odds på vinnare och plats för banspelarna

*Bättre skyltar till travbanorna runt om i Sverige, göra mer reklam för sig bland lokalbefolkningen

*Sommarpratare Stig H Johansson och ev andra som har mycket att berätta.

*Annonsera mera om det är bra tävlingar även längre bort än lokalt.

* Gör mer reklam att man kan deläga en liten bit av en travhäst till en överkomlig summa varje månad. Typ 1/20 osv.


Nu har jag till det sista förslaget! Mera förslag!!
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Kom inte i denna tråden via en tråd på gnägg och vill gärna svara på detta iallafall.

Varför inte försöka göra ett program liknande barbacka fast med trav, där de besöker kända travtränare världen över, tar upp olika träningsmetoder, talar storlopp, har månadens svenska häst o.s.v.

Men vem i hela fridens namn har intresse att titta på det :confused:
Barbacka har ju en ganska ung publik tex ridskoleryttare, nybörjare och allmänt hästfolk.
Vem tittar och spelar på trav och varför gör dom det?? Jo Pengar !!!
Varför skulle dom vilja se ett program liknande barbacka, dessa personer är ju oftast inte ens hästintresserade :confused:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Det där en ganska stor missuppfattning, det är dels väldigt många barn som går i travskolor och lär sig köra ponnyer och tävlar i ponnytrav, varför skulle inte de vara intresserade? Sen är inte vi alla som håller på med trav spelfantatiker, av egna idéer spelar jag aldrig på våra egna hästar, min man gör det men aldrig jag och har aldrig gjort det från början heller när jag hade passhästar. Det är många som håller på med sporten för att de älskar hästar och sporten och det är för dem ett program som barbacka fast om travhästar skulle riktas. Hur ska vi kunna locka mer barn och ungdommar till sporten om de aldrig få se den?
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Du har missuppfattat trav lite. De flesta som har travhästar har inte det för att tjäna pengar på dem... isåfall är nog inte deras affärsidé så genomtänkt för det är ganska svårt att tjäna pengar på trav...

Jag tror att de flesta som håller på med trav på amatörnivå gör det för att de tycker om hästar och gillar att tävla. Visst finns målet att de ska tjäna pengar men det är inte bara inkomsten som lockar, att man får ett kvitto på att man har lyckats, att man faktiskt är duktig på det man gör har lika stor drivkraft för de flesta. När min häst vinner tänker inte jag på hur mycket pengar den tjänade, jag tänker:H*n var bäst! Vi har lyckats, sen om det är ett vanligt lopp på en mindre bana spelar inte så stor roll... För i det loppet var min bäst!

Spelarna drivs nog till stor del av drömmen om en vinst men trav är faktiskt mycket mer än pengar... :crazy:

I travsporten idag jobbar man mycket på att få ungdomar intresserade av travet. Det finns ponnyskolor på de flesta banor och ponnytravet har utvecklats mycket de senaste åren. Tanken med ett program om trav var att ge barn och ungdomar, som av någon anledning inte tycker det är roligt att rida men gillar hästar, ett alternativ...
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Nu har jag samlat in lite mera förslag;

Bättre kommunikationer till banorna.
Nybörjar kvällar med extra personal som kan hjälpa till och förklara och svara på frågor.
Mer information om vad sporten är, många verkar tro att det enbart handlar om pengar, vilket vi som håller på med trav visserligen håller med om men snarare hur man får det att gå ihop eller gå så lite så möjligt back... :smirk:

Jag väntar med att lägga in det i långa listan tills vi har fått fler förslag.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Jo men jag menar att dom som tittar på trav och spelar på trav är inte i första hand dom som äger en travhäst, det är ju inte inom erat område som gör hela toto spelet, det är den vanliga svensson som satsar pengar och vill vinna pengar på trav, dom gör ju inte det för att dom tycker om hästar eller hur.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Så ska en slipsten dras!

Snurrfian skrev:
...många verkar tro att det enbart handlar om pengar, vilket vi som håller på med trav visserligen håller med om men snarare hur man får det att gå ihop eller gå så lite så möjligt back... :smirk:

:D Ja, just det... ;)
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Många som spelar är inte intresserade av djuret hästar, nej. Men vår ambition är att få fler människor intresserade av hästarna och av SPORTEN. För i förlängningen kan kanske denna nya publiken bli så intresserad av trav att de vill vara med i en andelshäst (som faktiskt inte behöver vara jättedyrt). Och då har vi funnit nya potentiella hästägare vilket vår sport verkligen behöver idag. :)
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Behöver ni? tycker det verkar finns hur många travhästar som tävlar som helst.
Trav för mig är en lyxsport som har en jäkla massa pengar och tv tid. Vad är erat problem? eftersom jag inte alls är insatt måste jag ju fråga :confused:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Lines skrev:
Tänkt skriva en sån här tråd länge nu.Jaris lunchtravstråd gav motivationen.
Alla har vi märkt det.Hur publiken på banan minskar allt mer,och hur själva själen i travet allt mer verkar gå på konstgjord andning.
Något måste ju göras.Och jag har faktiskt funderat på en del mer eller mindre seriösa lösningar.Två saker är i alla fall uppenbara.Vi har misslyckas med nyrekrytering bland ungdomarna och vi har missat att profilera själv sporten i vår jakt på spelarpengar.

#Västerbo´s ide att skänka en tiondels höst till en radiokanal är ju inget annat än genialt :) .Det är genom att synas i de media som är viktiga för ungdomar vi lyckas locka dem till att bli nyfikna på trav.

Självklart borde ATG producera en dokussåpa.Farmen-Veronica är ju en självskriven programledare.Eller kanske en svensk version av Simple Life med systrarna Bernadotte.Vilka tittarsiffor det skulle bli!
T.o.m jag skulle följa den såpan ;) .Alla skulle ju vilja se när Vickan kämpar sig upp halv sex för att mocka hästskit.Eller Madde vingla runt lite smålullig på tältplatsen vid Stoschampionatet."Följ spänningen i nästa avsnitt.Kommer Madde vara bakfull och
försova sig fast hon har starthäst ut?"

#Tittartävlingarna i alla Vinnarprogram...Man ska inte vinna resor,tshirts eller nån annan skit.
Man ska vinna "andelar" i en häst.
ATG leasar ett par tre kanonstammade märrar och lämnar dem i träning hos travtränare de vill lyfta fram i rampljuset(tex i alla fall någon kvinnlig).
För att det ska funka så ska ju ATG betala träningsavgiften.Det ska ingå i vinsten.Det hela skulle inte kosta så mycket,men ge mycket reklam.Och en och annan ny hästägare.
Tusen ideér till,som jag återkommer med.Blir så långt och jobbigt annars
Men vad har ni för lösningar?
Vi kanske kan skicka länken till Hästsportens Hus sen :devil: .

Alltså....Virre är en helt otrolig människa :rofl: Nu hade hon blivit ombedd att ta "Grillen " på V75 dan på fstad...och sånt tycker hon är kul...babbla med folk o så...SEN kom hon på värsta iden :idea: Goop senior är ju avstängd då...så nu skall dom försöka få HONOM att stå med henne o sälja öl o hamburgare :rofl: :rofl:

Det kan ju inte bli annat än succe :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Hm vi kanske ska ta med det i förslagen... Virre grillar med avstängd kusk alla v75 dagar... Eller kanske Virre grillar avstängd kusk... :D
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Jag skrev ett snabbt svar på Gnägg i denna fråga.

Menar stenhårt att hästens status måste öka, kunskapen om hantverket, yrket samt häskännedom bör spridas till alla i större utsträckning än i dag. Jag saknar ödjukhet i denna sport.
Trenden att spruta och dopa, -inte längre bry sig om hästen som individ, bör ersättas med en mer human syn. Betyder inte våra hästar något längre, så behövs inget trav.

Om det enbart är rekordtider, pengar och odds så är det bättre att göra om banorna till racerbanor för bilar eller motorcyklar.

Utan häst inget trav, -ska det vara så svårt att förstå?

Och hur ska man då komma ifrån dagens elände (trav)?
Ett inte så väl genomtänkt, men ändå ett förslag, är att införa idealtider i loppen, på samma linje som i provloppen. Typ. att sätta en max fart för fösta varvet, en för andra varvet, och te x fri fart sista 700 eller sista 500 (variera beroende på distans och klass). Diska dom som inte håller sig till reglerna! Kuskens körhänder och löpskalle sätts då på spel.
Har man en häst som inte går att reglera så kan man då skylla på kusken, istället för dagens snack att det hela tiden är hästen som är dum, lat, het, ovlilig m.m....
Spelet kan då bli mer spännande, tror jag. Hästen blir då förhoppningsvis mer i fokus.

Vad tror ni??

Dessutom så tror jag att det kan inneböra bättre förutsättningar för hästarna, speciellt oerfarna hästar som då slipper pulla fösta 500 i 10 tempo och sedan vara tomma sista 700 har en chans att inte bränna sig lika fort och tävlingskarriären bör då förhoppningsvis bli mer långlivad.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Attans otur att jag ska till Karlstad den här helgen då :crazy: (Har fått en biljett till Lars Winnerbäck av en MSNvän :o ).Mne kanske kan jag åka med andra LW nästa helg om jag har tur.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Jag kan faktiskt inte alls hålla med dig. Min uppfattning är att det generellt finns en väldigt stor ödmjukhet inför hästen inom travet.

Jag vet ju inte vad du har för erfarenheter av trav men jag har levt med travet hela mitt liv... de flesta har väldigt stor respekt för sina hästar som individer.

Att ha idealtider i lopp är en dålig ide tycker jag. Det skulle bara gynna speediga hästar, alla andra skulle bli kasserade. Inte så roligt för dem. :crazy:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Jag kan faktiskt inte alls hålla med dig. Min uppfattning är att det generellt finns en väldigt stor ödmjukhet inför hästen inom travet.
Jasså, säger du det. Intressant. Kan du vara vänligt att beskriva vad du då menar med ödmjukhet?

Jag vet ju inte vad du har för erfarenheter av trav men jag har levt med travet hela mitt liv... de flesta har väldigt stor respekt för sina hästar som individer.
Kan du förklara vad "de flesta" då menar med respekt?
Vi gör alla det bästa vi kan, allt efter bästa förmåga.
Men kan du då svara på varför är det så många hästar som körs sönder och varför det är så många hästar som har magsår och varför det är så många hästar som sprutas och varför det är så många dopingfall med ibuprofen?
Tycker du att det har med respekt att göra?

Att ha idealtider i lopp är en dålig ide tycker jag. Det skulle bara gynna speediga hästar, alla andra skulle bli kasserade. Inte så roligt för dem.
Det beror väl på hur långt man har frifart och hur man lägger upp loppen, eller hur?
Det skulle snabbt sålla ut dom hästar som inte är fullt "körbara", vilket i mina ögon gör det mer rättvist och mer spännande.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Det är viktigt att man lyssnar på hästen och låter den bestämma, vill den inte träna och/eller tävla så ska den slippa. Tror du att det finns travhästar som tycker om att tävla så som travlopp ser ut idag?
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Ja, jag kan inte vara mer ening i vad du säger, lyssna på hästen!
Tyvärr är det få människor som faktiskt gör det.
Många av hästarna visar öppet att dom inte längre har förtroende för sina ägare/tränare efter som människan inte förstår dom.

Kan du ser och höra en proteinbrist i ett tidigt skede? Överansträngda njurar eller tidig stressmage?

Många tror att dom lyssnar på hästen, men dom varken ser eller hör förrän hästen har fått saker som ingen levande varelse kan missa såsom korsförlamning, kolik, fång, travar på tre ben, kväver sig, skenar och är okörbar, blir så elak att den inte gå att hantera, är så nervös att den inte längre går att sela på i närvaro av andra.
Listan kan göras mycket, mycket lång på dessa saker som travhästägarna "ser" men då är det ofta redan försent. Det har gått för långt.

Jag inte bara tror, jag vet, att många av dom hästar som idag tävlar heller stannat hemma eftersom dom har krämpor och förslitningar som gör att dom inte är 100% fräcsha längre.
Att sedan ägaren inte kan eller vill (?) se att hästen slutat utståla självförtroende, håller hull, ha blank och kort päls osv. spelar inte så stor roll så länge det finns pengar att tjäna...

Hur många är det inte som på fullaste allvar menar att deras häst galopperat helt "omotiverat" i lopp, eller galopperar bara för att "fjanta" eller "grisa" sig?

Hur många är det inte som straffar sin häst genom att dra in kraftfoder ifall den inte uppfört sig så som ägaren/tränaren tycker att den ska uppföra sig (även fast den inte fått förutsättnignar för det)?Har du aldrig hör något liknande uttalande på travbanan?

Det är i mina ögon en hästägare/kusk som försöker smita ifrån sitt ansvar. Personer med lite hästkännedom, rena egoister -som skyller sina egna brister på hästen.

Jag är att höra dessa idiotiska uttalande! Så less på sånna hästägare! Även om dom bara säger det på halvskoj så är det illa nog eftersom det vittnar om människans brist på att ta sig själv, sin häst och sin uppgift på allvar.
Varför kan inte travmänniskan ta hästen på allvar, tänka konstruktivt och visa ödmjuket?

Hästen bör få dom förutsättningar som krävs för att klara sin uppgift, t o m där så syns det ofta hur många slarvar med utfodringen och har bristande foderstater, många tror att dom kan utfodra enbart med ögats hjälp osv... *ryser*
Och hur ofta försöker man inte balansera om hästen för att få den att trava, istället för att ändra träningen och rehabilitera?
"För dårligt tränat!" Hur många är det inte som tränar sin häst ändå hårdare ifall den gjort en bristande prestation, istället för att kolla blodvärden och foderstat? *ryser*

Det borde väl vara människans uppgift att ansvara över hästen och hjälpa den så att den klarar dom krav vi ställer, istället för att beskylla hästen när det inte går som man själv vill? Verklighetsflykt liknar det.

Att tro att en odopad travare springer helt fria från smärtor är naivt...en viss smärta är A och O eftersom hästen då tar i lite extra, i försök att komma ifrån det som plågar den. En helt harmonisk häst springer inte så som en travhäst gör, -den ser ingen mening med det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp