Sadel hjälp, Sensation Ride

CK

Trådstartare
Är nu på väg att köpa ny sadel. Det blir en Sensation Ride.
Men vilken modell ska jag ha? Jag väljer mellan G3 med G4-sits, som är snyggast, och Hybriden, som kanske är mer utformad för distans.

Hjälp önskas, gärna snabbt, med för och nackdelar av er som rider i såna.
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Älskar Hybriden!!!!
Har ridet i den över ett år nu. Man börjar se fler och fler av dem ute nu.
Du får mer stöd i sitsen av hybriden men den fungerar ej på för hög manke, då får du välja G3 med G4 sits om din häst har stor manke....

Sophia
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Beställde en hybrid för 3 min sen. Passar den nån av hästarna blir det jättebra.
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Grattis!
Den ligger bra på mina hästar, och även mina vänners hästar. Så jag tror att den ligger rätt bra på många hästar som inte har för stor manke.Formar sig bra efter underlaget, väldigt cloosecontact.
Jag fastnade för den för att den är den enda sadeln som inte roterar på min lilla bockmaskin, dock kan man ändå få sig ngn liten flygtur i starten....

Sophia
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Det är kanske inte så mycket hjälp i sammanhanget att välja mellan de två modellerna, men har du testat de båda modellerna på din häst? Jag testeade en sensation ride på min häst (två gånger, med något/några år emellan för jag ville så gärna att det skulle fungera), och det fungerade aldrig. Tänkte bara så att du inte beställer en sadel som hästen, eller du, sen tyvär inte kan använda.
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

En fråga till Trofe - är du säker på att du har provat rätt sadelmodell? Det är inte alla sadelmodeller som passar alla hästar & ryttare men det finns alltid en eller två modeller som gör det.
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Ja, och vad du har för pad under kan också vara rätt avgörande för slutresultatet....
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Menar du rätt modell av just sensation? Självklart passar inte alla sadlar och modeller alla hästar och ryttare. Av sensation har jag testat G4 och G3 med G4 sits (om jag minns rätt, kan ha tagit fel). Första gången jag testade lånade jag hem en av svenska ÅF, hon rekommenderade då att jag egentligen skulle ha en annan pad till sadeln än jag kunde få med att testa med. Men är ju svårt att testa en sadel som egentligen ska ha en annan pad. Då minns jag att jag dels inte var nöjd med hur den låg på hästen, han var väldigt ruggad under sadeln samt att det var dålig mankfrihet.

Sen köpte jag en begagnad sensation, tror denna var en G4. Den hade en dryback pad, tror jag den hette. Sadeln verkade fungera på första testridnigen och jag behöll den. Men efter det fikc jag inte till det igen. Hästen verkade nöjd med sadeln, även att den ruggade honom en hel del. Och för min del fungerade det inte alls, fick hemstk ont och skav av att rida i den. Så jag kan ju inte svara på om tex hybriden skulle fungera.
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Nej, naturligtvis har jag inte testat modellarna, då skulle jag själv veta vilken jag skulle köpa, och inte behövt fråga här.
Men jag får väl sälja om den, om den inte passar.

Om sanningen ska fram har jag inte ens sett nån i riktiga livet...
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Nej, naturligtvis har jag inte testat modellarna, då skulle jag själv veta vilken jag skulle köpa, och inte behövt fråga här.
Men jag får väl sälja om den, om den inte passar.

Om sanningen ska fram har jag inte ens sett nån i riktiga livet...

Ledsen om jag inte insåg att det var självklart att du inte testat någon. Du kunde ju ha sett dem live, testat dem men ändå velat rådfråga, tänkte eftersom du hade en estetisk aspekt med i det hela.

Hoppas du hittar en modell du (och hästen förstås) blir nöjd med!
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Oj, det var inte meningen att låta så överlägsen. :o

Det är ju svårt med sadlar, och man blir bara mer och mer kräsen. Känns som jag testat det mesta, och har den passat mig har den inte passat hästen, och tvärt om.
Jag har testat många bomlösa, och lånat hem mängder av begagnade "vanliga" sadlar från vår lokala ridsportbutik. Så många så att de börjar tröttna på mig när jag är där, tror jag.

Detta känns som att det är mitt sista hopp.
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Ingen fara! Det lät bara som om det var något som var så självklart, och i så fall hade jag missat det!

Jag förstår din uppgivenhet tillfullo. Jag har testat mängder med sadlar till min häst, allt från engelska bomsadlar och bladsadlar till bomlösa. Nu rider vi i en Sport Saddle och rider vi dressyr eller hoppning rider vi med en Crown Classic Herald. Men har letat sadel till min häst i flera år. Hoppas innerligt att i alla fall Sport Saddlen ska passa fortsatt, för den är både jag och hästen väldigt nöjda med!

Vad är det för häst? Det är inte aktuellt att specialbeställa tex en Arabian sadel?
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Helst vill jag ju att den passar på bägge hästarna. Dandher och Sokrates. Dandher klarar inte bomsadlar, han för bulor på ryggraden av allt, efter bara 15 min ridning. Iofs är dom borta inom 20 min efter avsadling, men jag tror det kan bli problem i en veterinärgrind. Sokrates är mer normal, några ritter gick han i Freemax, men jag vantrivs i den sadeln, den är för djup och har för hårda/tjocka kåpor.

Det som funkar på båda är en bomlös, glömt vilket märke, stall Vrå sålde dom för typ 5 år sen. Den är som Torsion, men med mjuk frampommel. Jag har fått modellera om den lite. Jag har jättesvårt att rida lätt i den, men funkar bra när man galopperar. (Kan det vara därför jag mest väljer att galoppera ;)).

Och en sadel, och två hästar är inget bra, när man vill att de ska tävla samtidigt.

Specialbeställa törs jag inte! Jag är alldeles för skrockfull för sånt. Då kommer hästarna att gå sönder, och då står jag där med en specialsadel.
Törs ju knappt anmäla mig till tävling i tid...
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Ja det är ett skrutt det där. Och visst kan det absolut vara en fördel med två sadlar om hästarna ska tävla samtidigt ;)

Har du testat någon typ av bladsadel? Westernsadel, hector, abetta, annat? Ska man rida långt ska man ju palla att sitta länge i sadeln själv med. Har haft en torison endurance (tror jag det var) som förra hästen gillade, men trodde mina knän och höfter skulle gå av av vinkeln det blev. Min häst gillade ju sensation ok (trots att den ruggade) men jag fick skav, har också haft torsion light som hästen gillade ok (trots ruggad) men nästan grät på hemväg när jag red för höfterna värkte. Så det är ju verkligen inte bara... Men som sagt, har du testa Sport Saddle? Star Trekks bomlösa?
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

CK, kommer du t lag-SM? Både Catta och Helene i Björkviks lag rider i Sensation och de är otroligt nöjda med sina sadlar.
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Westernsadel, nej tack. Abetta har jag testat, låg inget bra alls, och jag blev helt obalanserad. Hector är misshandel av rumpan, och Podium har jag testat på Dunder, han fick bulor, och den jag testade låg tokigt på Sokrates.
Annars var Podium en toppensadel för mig, trots att jag verkligen inte trodde det innan jag testade.
Sen lånade jag en Appalosa Trekker, och den var bra att rida i, men galet tung, och för smal i bommen, Sokrates fick torra fläckar.
Star Trekk har jag testat, men faktiskt inte Sportsaddle. Men de finns väl inte att köpa längre?
 
Senast ändrad:
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Nej, jag står över lag-SM, men jag tror Hybriden kommer på posten idag, faktiskt.
Så det blir provridning på eftermiddagen. (Hoppas jag, om jag inte måste bärga ensilage).
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Jodå, jag tror att Sport Saddle ska gå att köpa, du får nog beställa från USA. Men gör du det så ska det gå att få tag på! Du får gärna titta på min Sport Saddle om du vill!
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Det gör jag gärna vid tillfälle.
Nu har jag fått hem Hybriden, den ligger i bilen. En bekant stod bakommig i kön på posten. Hon trodde jag var galen som köpte en sadel för 15 tusen.

Hon har nog rätt....
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Vårda den ömt ;)

Men det är värt varenda krona när man hittar rätt.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
2
· Visningar
242
Senast: Ise
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
656
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 936
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp