Sadel hjälp, Sensation Ride

Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Det gör jag gärna vid tillfälle.
Nu har jag fått hem Hybriden, den ligger i bilen. En bekant stod bakommig i kön på posten. Hon trodde jag var galen som köpte en sadel för 15 tusen.

Hon har nog rätt....

Förmodligen men va f-n spelar det för roll ,hoppas du blir nöjd, Jag ligger i startgroparna för en sensation ride till tjockisen
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Du vet väl att det är ok att köpa en sadel dyrare än en distanshäst?
:devil:
// Linda
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Jag är verkligen supernöjd med min hybrid. Även fast jag tycker att den är för dyr i relation till priset.
Du såg den en del på Hökensås :-) och nu senast 14 mil på Göinge och inga problem för mig eller hästen.
Och som jag sa förr, det funkar faktiskt ok att rids dressyr i den eftersom man kommer så pass nära.
Lycka till. Hoppas du blir nöjd.
Jag kör med stiglädrena fast i nederkant på sadeln. Tycker det är bekvämare.
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Jag kör med stiglädrena fast i nederkant på sadeln. Tycker det är bekvämare.

Ja, hur är det där tänkt egentligen? Hann inte kolla så noga igår.
Är det meningen att stiglädret ska gå uppifrån sitsen, sen ner genom stigbygeln, och sen upp till nederkanten på kåpan?

Det är när man får göra såna här inköp det känns bra att kunna dra momsen.
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Det är så det är meningen att man skall kunna ha dem. Det gör att trycket från lädrena fördelas ut plus att man får en stabilare skänkel.
Men man har valet att endast ha dem i infästningen högst upp med om man tycker det är bekvämmare.
Jag trivs jättebra i min Sensation och har haft den 3 säsonger och på 3 st olika hästar med helt olika typer av sadellägen.
Den pad jag har till som jag tycker fungerar allra bäst är en Equilaizer med Dry Top men även HAF och COOLBACK dressyrmodeller fungerar jättebra.
Det enda som jag var tveksam till från början var att jag tyckte den var låg i framvalvet och det oroade mej med Zodiac då han hade en väldigt hög manke.
Det visade sej fungera jättebra när jag väl hade rätt pad (equilazern).
Nu är ju Zodiac i himmlen men denna sadeln var den absolut bästa på honom och gudarna skall veta att jag testade det mesta på honom genom åren...
På Gizzmo som har en rakare rygg och inte så mycket manke fungerar fler sadlar bättre på men denna är den jag och Gizze trivs bäst i.
Och nu har även min 5 åriga arab denna sadel och den ligger utmärkt på henne med.
Jag själv blir inte lika trött i denna sadel som många av de andra jag ridit i och det kan ju endast bero på att jag sitter avslappnat och lätt i lod i den.
Hoppas du blir lika nöjd Camilla för är det något som kan trötta ut en så det detta eviga sadelnojjande och letande........
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Provridning:
Först på Uppochnervända Badkaret Dunder. man satt lite för brett, men annars okey. men jag får fängelsekänsla av frampommeln (eller vad det heter).
När jag skulle rida Sokrates la jag i en bit liggunderlag under sitsen, för att dels komma upp och slippa vara nertryckt mellan fram och bakvalv, dels för att sitta lite smalare. (jag skulle ha blivit cyklist).
Då blev det bättre. Jag tror jag egentligen skulle trivts bättre i G3an, men orkar inte byta. Jag ger Hybriden en chans.
Stiglädren var ju genialiska!
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Undrar om du inte fått en för liten sits, om du känner dig instängd??
Jag har 42 i byxor och kan absolut inte ha mindre än 18" om jag inte skall känna mig placerad i sitsen. Betänk att om 10 timmar i sadeln har du suttet in den och hamnat ännu djupare ner....

Sophia
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Du menar att jag har för stor bak? ;)
Idag kändes det bättre. Det är nog mest en vana, har ju alltid föredragit "platta" sadlar, men får väl börja lära mig nåt annat.
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

I början slog jag i "framvalvet" när jag red lätt. Trodde att det skulle bli ett problem. Men det har det inte blivit. Märker inte av det alls nuförtiden. Föruom vid tvärstopp, då tar den emot på ett bra sätt. :-)
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Provridning:
Först på Uppochnervända Badkaret Dunder. man satt lite för brett, men annars okey. men jag får fängelsekänsla av frampommeln (eller vad det heter).
När jag skulle rida Sokrates la jag i en bit liggunderlag under sitsen, för att dels komma upp och slippa vara nertryckt mellan fram och bakvalv, dels för att sitta lite smalare. (jag skulle ha blivit cyklist).
Då blev det bättre. Jag tror jag egentligen skulle trivts bättre i G3an, men orkar inte byta. Jag ger Hybriden en chans.
Stiglädren var ju genialiska!

Kul att du börjat testa! Meddela gärna vidare hur det går. Men oj att du ger sadeln en chans trots att du tror att en annan är bättre (tänker på priset!). Men förstår att du tar alla tänkbara chanser, jag vet hur avsaknadavatthaenfungerandesadelienevighet är...
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Jag har nu haft sadeln ett tag, och ridit en 8a-mil i den.
Inte ett skav, inte nån kramp, inte träningsvärk. Kunde rida lätt hur enkelt som helst, gick fint att sitta ner i galopp, likaväl som den är så balanserad så man kan stå upp i både trav och galopp.

Det jag gjort är att lägga lite liggunderlag under sitsen, för att sitta smalare.
Köpt islandsstigbyglar, för att inte stiglädren inte ska vrida stigbygeln i fel läge.
Och så har jag haft en HAF-pad under.

DETTA är sadeln jag är övertygad om kommer att funka även på 16mil.
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Kul att du har hittat rätt! Hur var det, funkade den på båda hästarna?
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Det är på Sokrates den kommer att användas mest, och där funkar den bäst.
På Dunder ligger den inte lika stadigt, kanske beroende på att han har så bred manke?
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Jag har också en hybrid. Hittills har jag använt en skitopad som verkar ligga bra på lillaraben. På min shagya skaver den dock. Ni som använder haf-pad, vad har ni för inlägg i dessa? Coolback dressyr, lämnar den ryggraden fri? Skulle Coolback sport fungera tror ni?
Känner att jag måste investera i en till pad..
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Jag tog bort orginalinläggen, som egentligen bara är skumgummi.
Sen har jag ett par inlägg, TN equalizer, som jag klippt till. De är av den sorten som är tjockare upptill, nån tum kanske, och sen tunnare neråt.
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Aha, då har du den öppningsbara varianten av HAF-pad antar jag, eller sydde du om? Vart köpte du TN-inläggen?
 
Sv: Sadel hjälp, Sensation Ride

Eh, ja? Trodde alla Haf-paddar var öppningsbara? TN inläggen köpte jag "för hundra år sen" av han som sålde Torsion. Fogelström tror jag.
Men det var då det. Nu har jag ingen aning, men tror Sensations återförsäljare har liknande?
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
2
· Visningar
249
Senast: Ise
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
656
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 936
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp