Bukefalos 28 år!

Sadel och skolning

Sv: Sadel och skolning

Snäll trav gillar vi! ;)
Gissar på att man lär hinna prova ur lite olika lägen, kanske "måste" man börja i en viss ända för att få galopp öht (iaf innan man själv tränat upp känslan?), lär märkas isf! :p

erikaengdahl:
jodå, jag tror jag förstod vad du menade.. egentligen tänker jag ju samma sak- att man skaffar sig en trygghet, bara att vi nog tycker lite olika om vad man känner sig trygg av. graman skulle funka tvärtom, och eftersom jag har en rätt flat sadel nu så borde det vara något annat som krävs för att man ska känna sig lite tryggare i själva sadeln.
 
Sv: Sadel och skolning

Gramanen funkar då hästen inte får fram näsan. Har man gramanen genom bröstan drar man hästens mule mot bogen, inte mot marken.
Kan säga att det funkade för mig då jag red en lite lättskrämd hingst på 180 cm, som bockade så fort ngt inte var som vanligt. Då var gramanen min livlina, trots att hästen bockade fick den aldrig riktig kraft. Och med en hoppsadel med korta läder kunde jag stå högt över hästen och inte få en skjuts i rumpan av bocksprången, som man får när man sitter i sadeln.
I en dressyrsadel utan graman hade ja fått en rejäl flygtur...
Men sadel och hjälptyglar är alltid en smakfråga. Jag är igentligen emot alla hjälptyglar då ja anser att hästen ska lära sig gå i form för ryttares hjälper, inte för att en tygel drar ihop hästen. Det är enbart graman ja kan använda för säkerheten i vissa lägen.

Sen när det gäller galoppen. Har du longerat hästen mkt i galopp så att den hunnit bygga muskler så att den kan galoppera med ryttare?? När du longerar hästen lär du den ju ochså ett kommando för galopp. Jag använde på en unghäst ordet "hopp!" när den skulle fatta galopp. Och när ja sedan red hästen kunde den efter att ha övat på galoppen bara ett par gånger fatta på ett utvalt ställe, då ja helt enkelt sa "hopp!". Sen fick ja ju lägga till galopp-skänkeln och sakta vänja över hästen på det.
Jag bara undrade hur du gjort med din häst, det gäller ju att börja i rätt ände...
 
Sv: Sadel och skolning

Jodå, vi har övat ganska mycket från marken och den har sitt kommando som den förstår.
Gramanen kan säkert funka som trygghet för vissa ekipage i vissa lägen, men som sagt inte för min del.
Det är inte att jag är rädd för brallar och bocksprång i sig, jag vill bara ha mer stöd från sadeln om de dyker upp. :p Kusen i sig är egentligen toksnäll och skulle inte bocka i onödan men då brukar jag inte lägga på så värst mycket energi/kräva saker den (ännu) inte förstår heller.
 
Sv: Sadel och skolning

Jo, de e klart man ska ha en sadel man känner att man sitter säker i.
Men vill du kräva så lite som mojligt av hästen, börja med att galoppera den utomhus då, rakt fram. På ridbanan måsten den ju jobba mer i kurvorna.
Red ett tag en häst som bockade så fort man försökte galoppera på ridbana för den orkade inte. Men skötte sig perfekt i skogen. När han musklat sig slutade han bocka på ridbanan.
 
Sv: Sadel och skolning

Tack för tipset, men egentligen har den liksom muskler nog så det är ingen ursäkt! :p Och galoppat rakt fram har den gjort en del i sitt liv vilket mest lärt den att det är stress (iom obalans) och full fart på bogarna som gäller i galopp. Vill göra det så "rätt" som möjligt men liksom ändå ställa så höga krav det går utan att det bara blir pannkaka.
 
Sv: Sadel och skolning

Tack för synpunkter!
Det har jag också kommit fram till är en stor del i det hela, sitsen. Förutom att jobba med sitsen överlag så måste jag faktiskt byta sadel, har man en sadel man sitter framåttippad i per automatik och hela tiden måste "jobba" för att behålla en någorlunda stabil sits, då känns det som väldigt stor risk att man tappar det när man ska börja tänka galopp, antingen pga egna nerver (sånt gör massor med sitsen, för mig iaf :o är hästen t ex på tårna en dag då måste jag liksom ändra inställningen -inte bli smittad av hästen- först innan sitsen kan bli bra, innan man kan få bort spänningar t ex) och där kommer sadeln också in, känner jag att man sitter stabilare pga sadeln blir det lättare att också känna sig trygg, eller pga att hästen i sig ändrar tyngdpunkten iom att man tänker galopp, går tillbaka till gamla rörelsemönster pga pressen de upplevt i sammanhanget.
.

Ja det är helt rätt tänkt. När du faller fram sådär så ändrar du ju hela hästens balans, och den blir tvungen att "springa ikapp" dig för att kunna balansera sig, blir spänd osv. Blir ännu tydligare i en högre gångart, i detta fallet galoppen.

Jag tror med en bra sadel och att du jobbar på din sits rejält, så kommer du alls inte att uppleva samma problem som du upplever nu, eller uppleva galoppen som ngt otäckt eller farligt alls. Hästen får snabbt upp styrkan via galoppfattningar och är den tillräckligt lydig så är det ju som du säger bara att sakta av, fatta igen, osv osv, då byggs strykan upp rätt kvickt, men det förutsätter ju som sagt att du faktiskt börjar galoppera snart : )

tror inte heller på graman på din häst alls, det är inte där problemet sitter. Jag har dessutom inte tolkat det som att din häst de facto får utbrott och bockar osv - bara att du är RÄDD att den ska göra det?
 
Sv: Sadel och skolning

Ja det är ju det där med formuleringar! :p
Men om jag förstått det rätt så tänker du egentligen fortfarande en bärig form men mer "normal" än när man samlat upp? Typ i en längning efter samling där hästen bara får lite längre ram men ska gå kvar i balans?

Ja precis! Kunde inte sagt det bättre själv:p
 
Sv: Sadel och skolning

Haha såå illa tycker jag inte sitsen är nu längre! ;) Men det finns fortfarande massor att jobba på. Var bara tvungen att påpeka det, för jämför du med bilder som är ett år gamla känns det lite otacksamt mot jobbet man faktiskt lagt ner däremellan! :p

Och nä, hästen hittar inte direkt på dumheter, det är egentligen inte så att jag är rädd för att den ska börja bocka eller dylikt, det är mer psyket överlag - att man jobbat så himla mycket på att få lydnad och coolhet istället för stänga av, ignorera och stressa för minsta lilla, att man liksom inte vill gå tillbaka till ruta ett i onödan. Det sitter kvar, hade varit annorlunda om det räckt att skritta några minuter så blir det bra igen eller avsluta om det går riktigt kasst och börja om från scratch dagen efter istället. När nerverna är utanpå så är det DRYGT att rida och dom enda gånger man riskerar att åka av (för att nerverna är utanpå - mer känsligt för störningsmoment, inte för protester typ brallar eller bockningar). Och grymt drygt att man eg. inte kan göra mycket åt det mer än att rida på och vänta ut. Blir inte mycket vettigt gjort i det läget kvalitativt sett.
Ser man strategiskt sett så kan man eg. pressa ganska mycket (hellre övertydlig än otydlig) innan man får någon protest så länge man inte bestraffar, iom att det är en arbetsmyra, obalans däremot är det mer känsligt för innan han börjar stressa. Därav min (och tränarens) gissning att det ev. är lättare att börja öva anslag från skritt än att börja från trav där risken för obalans på travsäker kuse är mycket större.

Inte för att det hade så mycket med sadeln att göra... Bara att jag själv blev lite nervös över dom stora sprången i galoppfattningarna och insåg att om jag VILL att han ska få sån gest i fattningarna då vill jag nog ha liiite stöd framtill iaf! :D
 
Sv: Sadel och skolning

Haha såå illa tycker jag inte sitsen är nu längre! ;) Men det finns fortfarande massor att jobba på. Var bara tvungen att påpeka det, för jämför du med bilder som är ett år gamla känns det lite otacksamt mot jobbet man faktiskt lagt ner däremellan! :p

Och nä, hästen hittar inte direkt på dumheter, det är egentligen inte så att jag är rädd för att den ska börja bocka eller dylikt, det är mer psyket överlag - att man jobbat så himla mycket på att få lydnad och coolhet istället för stänga av, ignorera och stressa för minsta lilla, att man liksom inte vill gå tillbaka till ruta ett i onödan. Det sitter kvar, hade varit annorlunda om det räckt att skritta några minuter så blir det bra igen eller avsluta om det går riktigt kasst och börja om från scratch dagen efter istället. När nerverna är utanpå så är det DRYGT att rida och dom enda gånger man riskerar att åka av (för att nerverna är utanpå - mer känsligt för störningsmoment, inte för protester typ brallar eller bockningar). Och grymt drygt att man eg. inte kan göra mycket åt det mer än att rida på och vänta ut. Blir inte mycket vettigt gjort i det läget kvalitativt sett.
Ser man strategiskt sett så kan man eg. pressa ganska mycket (hellre övertydlig än otydlig) innan man får någon protest så länge man inte bestraffar, iom att det är en arbetsmyra, obalans däremot är det mer känsligt för innan han börjar stressa. Därav min (och tränarens) gissning att det ev. är lättare att börja öva anslag från skritt än att börja från trav där risken för obalans på travsäker kuse är mycket större.

Inte för att det hade så mycket med sadeln att göra... Bara att jag själv blev lite nervös över dom stora sprången i galoppfattningarna och insåg att om jag VILL att han ska få sån gest i fattningarna då vill jag nog ha liiite stöd framtill iaf! :D

Jag har nog sett bilder som är färskare, och du behöver helt klart jobba med sitsen, det är ingen elak kritik menad utan ett ärligt tips. Eftersom som du säger, din sadel i nuvarande läge inbjuder till denna sits så är det a och o som du är inne på att skaffa en sadel du får hjälp av istället för stjälp. Det är otroligt vad sadeln påverkar faktiskt, inte den bästa sits i världen har ett lätt jobb i en sadel som är fel för det arbete man vill utföra.

ang. din häst så de filmer jag sett så har den sett rätt cool och uppmärksam ut, ser dessutom en trevlig modell på kallis när den kommer ihop sig och kommer till arbete lite, även om den är lite lågställd rent exteriört och lite bogtung, sånt kan ändra sig massor under vidare arbete och utbildning. Om du kommer tillrätta med sitsen ska du se att stressandet blir MYCKET bättre. även om den har en mental läggning så i såna fall är det ännu mer a och o att ryttaren inte kommer i så mycket onödig obalans som orsakat av en fel sadel, så är det lättare att komma tillbaks till arbete och episoderna blir färre och färre då hästen kommer in i en mentalitet där störningsmomenten endast blir externa, inte även interna samtidigt från ryttarens obalans.

de "stora sprången" i galopp fattningarna är nog mest att du är ovan vid att galoppera helt enkelt : ) det är positivt att hästen tar mark och tänker framåt, istället för att skutta på stället med låst rygg, jag lovar : ) en vanesak som sagt, men helt klart blir det ju lättare för dig att vänja dig vid takten om du känner att du sitter bra!
 
Senast ändrad:
Sv: Sadel och skolning

Då förstår jag bättre hur du tänker och vi är nog inne på samma linje! ;)
Sitsen är viktig för stressen, samtidigt så blir det motverkande i nuläget, att om jag helt sonika sätter mig med en bättre hållning (då snackar vi iofs den synbara hållningen, inte inverkan) då blir kusen stressad. Red för en "vanlig" dressyrtränare som var väldigt på om sitsen och jag satt bättre än på länge särskilt efteråt när man hunnit träna upp det lite, ändå reagerade kusen i princip tvärtom, blev mer "på" framåt. Det jag vill få fram ur det är väl att jag (och den tränare jag rider mest för i nuläget) prioriterar hur kusen svarar, dvs inverkan, före hur det ser ut rent sitsmässigt. Kanske går det att kombinera med bättre sadel, är iaf det jag hoppas på, är ju inte omöjligt att det beror på att man får sitta och anstränga sig för mycket för att hålla sitsen. Fast delvis har det nog också varit att inverkan blivit "för mycket" utifrån hästen och man liksom fått backa tillbaka till vad den klarar att svara på utan frustration.
Poängen är iaf att mentaliteten iaf i det här fallet förmodligen beror på flera faktorer - dels att det sitter i per automatik t ex vid förvirring, dels ledarskap/tillit, dels sitsen + egna tankar och säkert andra faktorer också.

Man måste nästan testa rida själv för att känna vad jag tänker, för även om den ser cool ut (olika beroende på dagsform) så är den sån som det KÄNNS väldigt tydligt på när den blir spänd/orolig/stressad. Pulshöjare som en bekant kallade det! ;) Märks väldigt tydligt på just spänningen och graden den svarar på hjälperna. Det har blivit grymt mycket bättre i dressyren men kommer liksom fram vid vissa tillfällen, om det är mycket störningsmoment, vid galoppträningen, eller bara att det ligger bommar i ridhuset som den tror att den kommer behöva hoppa över. Målet är såklart att den ska hålla "kontakten" och avspändheten i alla lägen, och till 99,9% sitter det garanterat i mig, sitsen och hur man reagerar själv, och av dom två känns det som att reaktioner + tankar kommer först, dom som styr hur mycket man kommer kunna fokusera på sitsen och därmed vilken sits man får. Kusen är grymt tankekänslig.
Den biten gör också att man (jag) gärna vill förbereda för att ha desto mindre att behöva fokusera på när man t ex ska göra en galoppfattning. Ha övat upp att man kan behålla styrsel m.m. även om det låser sig alt. att man tagit det så gradvis att det slipper låsa sig öht, repeterat in i huvudet vad man ska visualisera, gjort övningar som underlättar själva momentet osv. Helt enkelt att man gör det så enkelt som möjligt för sig själv för att kunna underlätta för kusen och slippa egna mentala låsningar som smittar av sig.

Blir långt det här, men det är kul att få prata av sig! ;) Även om vi inte har samma åsikter i allt.
De stora sprången jag skrev om är alltså inget jag upplevt än på min kuse utan jag tänkte på det jag sett andra få till mer eller mindre ofrivilligt när de försökt sig på galoppfattningsmetoden tränaren förespråkat. Lite luftsprång, lite brall, lite bockningar och en del lyckad galopp :D Och man vill ju liksom ha en stor gest i fattningen så det vete sjutton om man ens skulle känna skillnad på en uppåt-bock och själva fattningen :p
 
Sv: Sadel och skolning

Jag red en gång en mkt stressad häst, den fick ja fatta galopp på och galoppera på en 10-15m volt (dock vuxen häst). Men utan att ge hästen stöd på tygeln, bara styra den på volte och låta den balansera upp sig själv. Hästen blev betydligt lugnare då den var tvungen att koncentrera sig och jobba. Det är nog det sista råd ja kan ge dig.
Eller jo förresten. Ja har fått känslan av att du kan vara lite rädd när du rider. Kanske ska försöka hitta en ridlärare som kan stötta dig och få dig "tuffare" eller någon annan, måste ju inte vara ridlärare/ryttare för att bättra på ditt "ryttar-självförtroende". Men jobba med sitsen, där sitter mkt självfortroende...

Lycka till!!!
 
Sv: Sadel och skolning

Tack för tips! :)
Egentligen är jag inte rädd (definitionsfråga, men rädsla för att misslyckas t ex ser jag inte som samma sak som att "vara rädd", det mesta går att spåra till någon form av rädsla men inte rädsla för galoppen, rädd för hästen eller rädd för att skada sig då om man säger så! ;) ) utan det sitter nog mest i självförtroendet eller kanske griller man sätter i huvet i ren tristess.
Det brukar faktiskt vara bättre när jag rider för tränare eller pratar med någon kompis under tiden, för att man blir distraherad om inte annat (blir bättre i skogen också jämfört med på vägar tack vare att man inte blir så uttråkad ;) ). Kan ju försöka lägga fattningsträningen vid såna tillfällen.
Som du beskriver hästen du red tycker jag min är också, att om den får koncentrera sig och jobba blir den coolare. Att man får försöka hitta ett mellanläge mellan att kräva för mycket så man gör det för svårt och att ändå ställa lagom med krav så den inte blir uttråkad eller tycker att man överger den.
 
Sv: Sadel och skolning

Men alltså, det där att inte hålla fast hästen i tygeln om den är stressad är ju i princip universiellt. ALLA hästar blir stressade av att bli fasthållna i tygeln. Om de är stressade redan från början, så lär de bli hundra ggr mer stressade av att ryttaren sitter och drar i tygeln. I galoppen som har ett sväv moment där hästen behöver komma igenom ryggen, blir detta extra uppenbart, dvs en häst som låses fast i galoppen med hjälp av hand/tygel KAN inte galoppera avspänt.
 
Sv: Sadel och skolning

Får se om jag förstod dig rätt - tycker du att jag ska prova en portugisisk för att dom har högre gallerier eller att man hellre ska ha en spansk för att snabbare komma ur sadeln?
Nej jag har ingen direkt åsikt om vad som är bäst för dig. Bara konstaterade att OM du vill ha större gallerier så är det de Portugisiska sadlarna som har det. Själv tycker jag inte alls om dem, men det är en annan femma.

Exploderar hästen direkt i fattningsögonblicket eller när den galopperat några språng? Provat fattningar i skolor?
 
Sv: Sadel och skolning

jag skulle nog välja en "vanlig" engelsk sadel om jag var orolig för ev bocksprång, just pga att man kan lätta ur sadeln om det skullebehövas. min pålle har jag börjat hitta knapparna på i galoppen o han har exploderat ett antal gånger, men jag har kunnat enkelt parera i sadeln.
glömmer aldrig gången då jag skulle fatta galopp ur en jättefin balanserad trav o hästen "fattade" ett bocksprång :eek: väldigt fint o balanserat bocksprång ska jag tillägga o han travade på hur lugnt o fint efteråt :p jag satt som en smäck!

du har ingen sadel du skulle kunna låna för att känna hur det känns? det är ju dumt att köpa en ny sadel och så hjälper den dig inte alls i galoppen som du trodde. sen tycker jag det är ju väldigt personligt vilken slags sadel man trivs i, pröva lite olika o se vad du kommer fram till. vad har du för sadel nu?
 
Senast ändrad:
Sv: Sadel och skolning

Ja, men inte alla vet att endast en försiktig halvhalt kan stressa en nervig häst. Det finns de som tror att det räcker med att inte dra i tyglarna så lugnar sig hästen.
Det var framförallt det ja ville peka ut, att även den som är en försiktig och mjuk ryttare kan lätta mer och låta hästen "vara ifred" med en uppgift.
 
Sv: Sadel och skolning

Förstår hur du menar.

aprilia: Totola har en bomlös, dvs ej optimalt för att stötta en sits, och även svårt att komma bort från hästen om den bockar/brallar/skjuter rygg.
 
Sv: Sadel och skolning

Den exploderar inte alls, nu, för jag har inte satt några krav i fattningarna än! ;) (dels skulle jag vilja göra lite mer förberedande jobb och dels vill jag känna mig liite tryggare iaf i sadeln, därav tråden!) så det är bara spekulationer än så länge, gissningar utifrån hur det sett ut för andra i liknande situation och hur hästen känns i andra lägen.
Tror inte det blir några större explosioner i själva fattningarna, då skulle jag förmodligen behöva pressa mycket längre än förnuftet skulle säga till om. Bockningar för att avlasta är det viss risk för, eller att balanspunkten rent allmänt ändras snabbt, att det blir väldigt framtungt eller att den spontan-ändrar riktning.
Sen rent överlag i ridningen blir den mer på tårna och man riskerar smårusher följt av tvärnit alt. sidoskutt för att den blir mer känslig för störningsmoment.

Så sammanfatningsvis är det framtill det skulle vara bra med stöd. Egentligen är väl det mesta bättre än vad jag har på den fronten eftersom jag inte har något stöd alls fram nu (bara taskigt placerade benstöd) utan den nästan puttar mig mer framåt.

Jag har kikat på ett par sadlar som verkar slutta en del upp mot framvalvet så man ser ut att bli ganska satt på rumpan en bit bak i sadeln. (Som exempel Renaissanse på Kaupre.) Då borde kanske rent logiskt sett det vara mindre risk för att tyngdpunkten blir i framåtlut även om hästens rygg är lite i framåtlut? :p

Någon som har testat en Vaquerosadeln och vet hur bra med stöd det är i en sån? Verkar ju inte vara så mycket framtill, å andra sidan är det svårt att se för ullen... Dom såg mysiga ut! :d
 
Sv: Sadel och skolning

Som mackan säger har jag en bomlös dressyrsadel, inte perfekt på något vis eftersom det var ett provexemplar, men till skillnad på vad mackan säger så är den rätt stabil och dämpar hästens rörelser ungefär likvärdigt en vanlig sadel! ;) Nackdelen med just min är att den inte har så mycket till fram- och bakvalv och det blir ännu mindre eftersom jag har en padd i sätet för att få sitsen smalare. Sen är stigläderfästena lite långt bak så underskänklarna väldigt lätt glider bak och det sabbar rätt mycket i övrigt också.

Tänkte du en dressyrsadel eller något annat särskilt när du skrev engelsk modell?
Skulle gärna prova lite olika sadlar men hästarna i stallet (trots att det ändå är rätt stort stall! :eek: ) har inte likadana ryggar, inte ens den runda b-ponnyns sadel var bred nog i bomvidden! :rofl:
Jag har inget emot "vanliga sadlar" fast är liksom lite lat och orkar inte ränna 5 mil till h**ks med sadlar fram och tillbaka tills man hittar någon som passar! :p Därav att jag gillar dom som iaf är flexibla, eller som de portugisiska - redan gjord för ungefär den typen av hästrygg..

Erikaengdahl: "Det var framförallt det ja ville peka ut, att även den som är en försiktig och mjuk ryttare kan lätta mer och låta hästen "vara ifred" med en uppgift.
Det där verkar vara ganska olika... Vad som triggar stressen alltså. Nu har jag massvis med brus i ridningen och bara det är såklart ett stressmoment, men då kan (på vissa hästar kanske ska tilläggas) bruset till viss del kompenseras av stabilitet och tydlighet i övrigt. Så hellre tydligt och konsekvent - sen låta vara som belöning- än att hästen får gissa sig till vad man vill få ut eller att man sitter och väntar ut. Kanske funkar så på ranghöga hästar? :confused:
Kommer ihåg det där som min gamla ridlärare brukade säga: "sysselsätt hästen annars sysselsätter den dig!" att om hästen inte blir aktiverad och får en tydlig uppgift så tar den saken i egna händer! :p Och blir stressad av ansvaret...
 
Sv: Sadel och skolning

oki, förstår ditt problem. du kan inte tänka dig att korta stiglädrena, just när du ska träna galoppen? eller det kanske bara blir sämre då.

jag tänkte mig en "vanlig" dressyrsadel ;) men jag tycker nästan som det låter att du ska satsa på en portugisisk sadel kanske? gå på det du känner att du vill.
vad menar du med sadlar som är flexibla? bomlösa, eller sådana som går att ändra bomvidden på? jag har precis köpt mig en syntetdressyrsadel med utbytbara järn som jag hoppas mkt på :d

Kommer ihåg det där som min gamla ridlärare brukade säga: "sysselsätt hästen annars sysselsätter den dig!" att om hästen inte blir aktiverad och får en tydlig uppgift så tar den saken i egna händer! :p Och blir stressad av ansvaret...

så sant, så sant!
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 829
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 488
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 852
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: Spyro192
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp