Bukefalos 28 år!

Sadel skav!!!

ernst

Trådstartare
Jag köpte en ny,begagnad) sadel för ca 3 mån sedan,jag behövde en sadel som var rymligare framtill vid bogbladen. Sadeln är en crates full quarterbom,kanom skön att rida i och jag tycker den ligger bra på hästen,,,
MEN,,nu har det visat sig att den skaver bak till. Jag har köpt en ny ull padd,en äkta dimond wool.
Nu hör det till saken att jag helklippte min häst i okt/nov.Himla dumt att klippa under sadeln så här i efter hand,men han ser ut som en björn på vintern.
Han har även fått skav vid skänklar,sporre,o bog.

Ni som är duktiga på detta med sadlar får gärna hjälpa till,ligger sadeln dåligt eller är det för att han är klippt och håren blir i sämre kvalite,,
Jag lägger ut två bilder där man ser att det är rosa i skinnet har sadeln gnuggat håret,,

26069701.jpg

26069692.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Sadel skav!!!

Med tanke på att hästen blir skavd där inte ens sadeln ligger an så kan man nog konstatera att klippa hästen över ryggen kanske inte var en lysande ide. Dock är det ju inget beständigt problem, låt pälsen växa ut så försvinner förhoppningsvis problemen.
 
Sv: Sadel skav!!!

Tack för ditt svar,, nej precis det var inte det bästa att klippa honom helt,, kan väl bara skylla på att jag är blondin,,;) Hoppas så att de blir bra för jag tycker så bra om sadeln,,
 
Sv: Sadel skav!!!

du kan inte fixa till nåt renskinn som ligger där han får skav brukar vara bra.
 
Sv: Sadel skav!!!

du kan inte fixa till nåt renskinn som ligger där han får skav brukar vara bra.

Jo de har jag oxå tänkt på.. ska kolla runt lite vart man kan hitta ett sånt,, dum fråga men vilken sida ligger då mot hästen,,,hårsidan eller skinnet,,;)
Tack för din hjälp..
 
Sv: Sadel skav!!!

Rådjur skinn är även jätte bra. Men de ska vara vinterpälsen från rådjuret i så fall. Känner du nån som jagar så kan du be om det och skicka på beredning själv, de kostar en liten slant men de håller i många år så det blir inte dyrt i längden.
 
Sv: Sadel skav!!!

Du har fått "Bridgeing" på din häst. du har sadel tryck främ o bak men ingen kontackt i mitten.
Ett lösning är att Militär Vik din Indian Filt i mitten och se om du kan avlästa dom tryck punkt.

Värför har du klippt hästen?
Az
 
Sv: Sadel skav!!!

Hej,, jag har helklippt honom förut men då var det i mars/april och då växte väl sommar pälsen ut snabbare,,så det blev inge skav då.
Nu klippte jag honom i okt/nov så det är nog därför den känsliga vinter pälsen har gnuggats,,jag klipper honom så klart för att han svettas och att det tar lång tid innan han torkar. :bump:Jag vill hålla igång mina hästar under vintern och gärna arbeta dem. Nu har jag beställt ett renskinn,så jag hoppas det kan bli bättre,,
 
Sv: Sadel skav!!!

min hovslagare klippte sin nordis. Han fick mega mega problem. Hästen fick jätte mycke skav av travselen.... han sa att han med garanti aldrig mer skulle göra om det ;)
 
Sv: Sadel skav!!!

Jag vet inte riktig värför men vinter päls är inte lika tålig som summer päls, min gamla häst fick skav bak oxo.
Jag säjer att du ska kolla sadel passning är att din häst har tryck främ, jag tro inte sadeln ligga längst med ryggen som det ska.

Nästa höst kan du tänka att täcka över häsent så han inte lägga på sig för mycket vinter päls, då släppa du klippning och för mycket skav bak.
Det är snart vår då komma summer päls tillbaka.
Az
 
Sv: Sadel skav!!!

min hovslagare klippte sin nordis. Han fick mega mega problem. Hästen fick jätte mycke skav av travselen.... han sa att han med garanti aldrig mer skulle göra om det ;)

Oj då,, inte roligt alls,, men lite skönt att jag inte är ensam o har gjort den blundern,,:cool:
 
Sv: Sadel skav!!!

Har samma erfarenhet, vinterpälsen blir lättare avskavd än sommarpälsen. Min häst får alltid avskavd päls baktill av skirtsen på vintern. Kanske för att han har ganska kort rygg? På sommaren inga problem!
 
Sv: Sadel skav!!!

Har samma erfarenhet, vinterpälsen blir lättare avskavd än sommarpälsen. Min häst får alltid avskavd päls baktill av skirtsen på vintern. Kanske för att han har ganska kort rygg? På sommaren inga problem!

Mest trolig, Santee var väldig kort rygg oxo, ens jag hade en 14 1/2" seat med förkorta sidebars. Hans mamma hade jag aldrig non problem med, så det kan beror på hästens päls qvalitet.
Az
 
Sv: Sadel skav!!!

Det är bara bilder på skav baktill.. Kan det vara "Bridgeing" då?? :confused:

Skulla behöva titta på hästen men från vad jag kan se på bilderna är det märkerna främ och bak, för mycka luftrum över ryggen.
Jag se igen sår men det verka vara en Hot Spot vid manken.
Az
 
Sv: Sadel skav!!!

dom flesta hästarna har skav av något slag nu vid den här tiden.Är det inte av täckerna så är det av paddar,sadlar osv.Vi som bor lite mer "mitten " på landet så har vi MKT snö,och kallt,se det är inte så kostigt att vi (inte jag) rakar våra hästar,för dom blir så svettiga.
AZ-håller du på sadel utprovning eller?eftersom du säger inte att sadeln passar på en liten "suddig" bild...:bump:
 
Sv: Sadel skav!!!

Bra tänkt, att täcken är boven, du har rätt, jag minns att jag hade en täcka som skav Ami på bogen. På den har hästen syns märket längre bak på mänk muskeln. Som jag sa tidigar man måsta titta och känna på hästen, bilderna kan vara lurig.
Yes! det var jag som införda Saddle Fitting har i Sweden, 1995, hål kurser åt folk så att dom kunna viderbefordra kundskap till ändra.
Saddle Fitting är igen konst, bara Suntförnuft.
Az
 
Sv: Sadel skav!!!

Skavet sitter inte alls på mank muskeln ,utan längre bak. Ungefär vid sadeln slutar men mer på sidan av hästen.
Jag tror på den teorin som Kenneth hade,och han verkar va rätt insatt av sadlar har jag sett sen tidigare inlägg,,;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 201
Senast: mackan
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 553
Senast: Aleel
·
Utrustning Med ny häst så är jag tillbaka till sadelträsket igen.. suck! Har läst runt på olika trådar här på buke och fått en hel del nya...
Svar
13
· Visningar
12 788
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jag förstår inte hur det kan vara möjligt... Min häst får skav av precis allt! Det började bak på ryggen precis där som bossorna ligger...
Svar
11
· Visningar
2 056
Senast: Krizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp