Bukefalos 28 år!

Sadel skav!!!

Sv: Sadel skav!!!

Det jag lärt mej är att skavet tyder på att din häst har för kort rygg för sadelbommen, den bryggar. är det ett kallblod?
Kenneths förklaring tycker jag låter lite väl förenklad , men det är min personliga uppfattning, så det är inte säkert att HON har rätt.
 
Sv: Sadel skav!!!

Ja det är ett kallblod.korsning tinker/haflinger. Jag har oxå funderat om det är så att en rundskuren sadel skulle passa bättre. Den sadeln jag hade innan va rundskuren och den fick han aldrig skav av men den blev för trång framtill.
Jag har hört att vissa modeller av premier sadlarna är anpassade för våra större bruks hästar,är det någon som har erfarenhet av dem?
 
Sv: Sadel skav!!!

Ursäkta får jag låna tråden lite?? Vart kan jag läsa om de olika westernsadlarna så man vet på ett ungefär vad som passar ens egen häst??
 
Sv: Sadel skav!!!

Nu har jag ridit med mitt nya ren skinn ca 5-6 ggr. Jag märker att skavet är något bättre,men det oroar mig ändå..
Misstänker att sadeln inte ligger rätt.Den är bra framtill och ligger på plats,men baktill så upplever jag att den kommer i svägning när han går och att den rör sig längst bak. Vad är problemet då,,är den för lång för min häst..
 
Sv: Sadel skav!!!

Om sadeln inte ligger still så är den för stor. Hästen skall röra sig fritt under sadeln utan att sadeln flyttar sig. Den ligger helt enkelt inte an över ryggen ordentligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 179
Senast: mackan
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 547
Senast: Aleel
·
Utrustning Med ny häst så är jag tillbaka till sadelträsket igen.. suck! Har läst runt på olika trådar här på buke och fått en hel del nya...
Svar
13
· Visningar
12 782
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jag förstår inte hur det kan vara möjligt... Min häst får skav av precis allt! Det började bak på ryggen precis där som bossorna ligger...
Svar
11
· Visningar
2 050
Senast: Krizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp