Bukefalos 28 år!

Sadel som har ca 40 cm anläggningsyta

Io

Trådstartare
Jag behöver en ny sadel till min unghäst.
Hästen har jättekort, rund rygg och är åt det vidare hållet ca 95-105 grader. Jag vill ha alla tips på sadlar som är så pass korta i anläggningsyta att det kan vara värt att prova. Hopp eller dressyr är oväsentligt då jag letar efter både och. Sadel till islandshäst är också intressant.

Bild på hästen
11951913_411133372417801_6173987099736298698_n.jpg

Foto: Merina Doverholm
 
Prova Vega CC, är nog det kortaste jag kan komma på även om den nog ändå är på gränsen. Verkligen kort rygg på den!
 
Tack för era tips, ska forska vidare. Globus är ca 40cm i 16,5" i flera av deras modeller vet jag. Clic hopp är den enda jag testat hittills men funkade inte alls.

Har en del folk i bekantskapskretsen med islandshästar så ska kolla om någon kan ha något som kan vara värt att prova, sadeln @Drago tipsade om ser ju onekligen kort ut.

@Fiorano Ja, det är inte mycket att hurra för direkt :banghead:
 
Titta på några fler Globus skulle jag föreslå. Har en Crincle till min med kort anläggningsyta, hittar inte någonstans exakt hur lång den är men den marknadsförs i alla fall med den korta anläggningsytan i fokus.
 
Vad jag hört skall Tekna vara väldigt korta.
Maxflex är definitivt korta! Bland de kortaste jag sett, har en 17,5 men som är 18" om man mäter själv i sitsen men anläggningsytan är ändå kortare än en globus gloi (islandsadel) på 17".
 
Hilbar har korta sadlar, "egentligen" ett islandshästmärke.
På den tyska hemsidan finns längden på alla sadlar utsatt.
De har även en hoppmodell.
 
Maxflex anger själva anläggningsyta till 43-44. På en extremt kortryggad häst blir det på tok för långt.

Min har en anläggningsyta på 42, har inte testat maxflex för jag har inte hittat nån i närheten, men jag gissar att dom blir för långa. Sneglar också på isis-sadlar, men många av dom är också längre i anläggningsytan.

Globus "the turner" i 17 tum fungerade inte på min, på tok för lång! Jag har fått acceptera att 16,5 är det största som får plats på prinsessans rygg.

Följer tråden med intresse, med tur kan jag hitta nåt som passar fröken "bredare än man tror", med kort rygg, stora bogrörelser samt ett sadelgjordsläge som gud glömde...

/Lavinia
Vad jag hört skall Tekna vara väldigt korta.
Maxflex är definitivt korta! Bland de kortaste jag sett, har en 17,5 men som är 18" om man mäter själv i sitsen men anläggningsytan är ändå kortare än en globus gloi (islandsadel) på 17".
 
Maxflex anger själva anläggningsyta till 43-44. På en extremt kortryggad häst blir det på tok för långt.

Min har en anläggningsyta på 42, har inte testat maxflex för jag har inte hittat nån i närheten, men jag gissar att dom blir för långa. Sneglar också på isis-sadlar, men många av dom är också längre i anläggningsytan.

Globus "the turner" i 17 tum fungerade inte på min, på tok för lång! Jag har fått acceptera att 16,5 är det största som får plats på prinsessans rygg.

Följer tråden med intresse, med tur kan jag hitta nåt som passar fröken "bredare än man tror", med kort rygg, stora bogrörelser samt ett sadelgjordsläge som gud glömde...

/Lavinia

Men om du läser så gäller det också sadel med en sits oå 17,5!! Som jag även skrivit är 18" i verkligheten och en sadel på 16,5 är ju definitivt kortare! Du har ju inte kollat?
Och maxflex har en bom som rör sig med hästen och ifall man har en häst med rak rygg kan man ta en sadel med svängd bom för den kommer forma sig efter hästen men kommer då även bli kortare för att den är svängd så den lämnar ryggen tidigare.
Så mitt tips är att ta kontakt med en återförsäljare av maxflex och kolla innan du avfärdar dem.
 
Jag har inte avfärdat dom till min tjej, som ändå ligger bara nån cm ifrån (beroende på var man läser förstås, det är flera återförsäljare som anser att de är ca 45 cm i 17 tum). På en häst med 40 cm anläggningsyta är det tveksamt att den får plats i Maxflex, oavsett flexande bom eller ej.

/Lavinia, som inte avfärdar nånting förrän hon testat, men tvekar lite på Maxflex pga kvalitetsproblem också...

Men om du läser så gäller det också sadel med en sits oå 17,5!! Som jag även skrivit är 18" i verkligheten och en sadel på 16,5 är ju definitivt kortare! Du har ju inte kollat?
Och maxflex har en bom som rör sig med hästen och ifall man har en häst med rak rygg kan man ta en sadel med svängd bom för den kommer forma sig efter hästen men kommer då även bli kortare för att den är svängd så den lämnar ryggen tidigare.
Så mitt tips är att ta kontakt med en återförsäljare av maxflex och kolla innan du avfärdar dem.
 
Maxflex anger själva anläggningsyta till 43-44. På en extremt kortryggad häst blir det på tok för långt.

Min har en anläggningsyta på 42, har inte testat maxflex för jag har inte hittat nån i närheten, men jag gissar att dom blir för långa. Sneglar också på isis-sadlar, men många av dom är också längre i anläggningsytan.

Globus "the turner" i 17 tum fungerade inte på min, på tok för lång! Jag har fått acceptera att 16,5 är det största som får plats på prinsessans rygg.

Följer tråden med intresse, med tur kan jag hitta nåt som passar fröken "bredare än man tror", med kort rygg, stora bogrörelser samt ett sadelgjordsläge som gud glömde...

/Lavinia
I Hilbar Royal Exklusiv-sortimentet finns ett par modeller som är 43 cm i 17,5"
Har du testat Prestige D1 Iceland?
 
@Centaur Jag får plats i större 16,5"/mindre 17" :)

Titta på några fler Globus skulle jag föreslå. Har en Crincle till min med kort anläggningsyta, hittar inte någonstans exakt hur lång den är men den marknadsförs i alla fall med den korta anläggningsytan i fokus.

Globus i 17" brukar vara runt 43 cm ungefär i de modeller jag provade till min förra så 16,5" kan vara precis på gränsen med lite tur. Har inte provat någon av dressyrmodellerna, inte lyckats komma över något exemplar. Crincle tror jag dock kan bli lite för takformad, de två exemplar jag har provat på förra hästen var det iaf.

Vad jag hört skall Tekna vara väldigt korta.
Maxflex är definitivt korta! Bland de kortaste jag sett, har en 17,5 men som är 18" om man mäter själv i sitsen men anläggningsytan är ändå kortare än en globus gloi (islandsadel) på 17".

Tekna är rätt små i sätet tycker jag, får plats i 17" (16,5" är för litet) men den är 43-44 cm. Är S-line jag har provat tidigare och dressyrmodellen.

Hilbar har korta sadlar, "egentligen" ett islandshästmärke.
På den tyska hemsidan finns längden på alla sadlar utsatt.
De har även en hoppmodell.

Tack, ska kolla upp det!

Maxflex anger själva anläggningsyta till 43-44. På en extremt kortryggad häst blir det på tok för långt.

Min har en anläggningsyta på 42, har inte testat maxflex för jag har inte hittat nån i närheten, men jag gissar att dom blir för långa. Sneglar också på isis-sadlar, men många av dom är också längre i anläggningsytan.

Globus "the turner" i 17 tum fungerade inte på min, på tok för lång! Jag har fått acceptera att 16,5 är det största som får plats på prinsessans rygg.

Följer tråden med intresse, med tur kan jag hitta nåt som passar fröken "bredare än man tror", med kort rygg, stora bogrörelser samt ett sadelgjordsläge som gud glömde...

/Lavinia

Globus Turner i 16,5" borde gå längdmässigt, den har varit ca 41 cm när jag testade till min förra häst. Var det en 16,5" du testade?

Tror också Maxflex blir för långa. Har fått uppfattningen om att de är lite små i sätet också? Och efter lite efterforskningar i Maxflextråden så verkar 17" vara ca 43-44 cm någonstans.
 
Min globus the turner var 17 tum och såg ut som ett täcke på min lilla nätta(men breda) arabtjej. Den hade nog andra problem också, för utprovaren försökte inte ens med den

@Centaur Jag får plats i större 16,5"/mindre 17" :)



Globus i 17" brukar vara runt 43 cm ungefär i de modeller jag provade till min förra så 16,5" kan vara precis på gränsen med lite tur. Har inte provat någon av dressyrmodellerna, inte lyckats komma över något exemplar. Crincle tror jag dock kan bli lite för takformad, de två exemplar jag har provat på förra hästen var det iaf.



Tekna är rätt små i sätet tycker jag, får plats i 17" (16,5" är för litet) men den är 43-44 cm. Är S-line jag har provat tidigare och dressyrmodellen.



Tack, ska kolla upp det!



Globus Turner i 16,5" borde gå längdmässigt, den har varit ca 41 cm när jag testade till min förra häst. Var det en 16,5" du testade?

Tror också Maxflex blir för långa. Har fått uppfattningen om att de är lite små i sätet också? Och efter lite efterforskningar i Maxflextråden så verkar 17" vara ca 43-44 cm någonstans.
 
Globus clic dressyr är relativt kort.
Likaså Stubben Maestoso dressyr.

Sedan är även Equipe E-sadlarna ganska kort sadlar.
 
  • Gilla
Reactions: Io
@Io
Wow är korta i anläggningsytan, man kan dessutom kombinera ett större säte med kortare paneler. Exakt längd kan jag på studs inte ange, men kan vara värt att kika närmare på.

@Lavinia
Wow är korta i anläggningsytan, man kan dessutom balansera upp sadeln via luften i bossorna. Tog lite tid att fatta hur, men nu så! Prova nästa v?
 
  • Gilla
Reactions: Io
Equipe Ice Mono passar min welsh som inte har lång anläggningsyta. Jag har både en 17½ och en 18 på honom som är betydligt kortare än övriga märken i dom storlekarna. (en. blir ev till salu)
 
Equipe Ice Mono passar min welsh som inte har lång anläggningsyta. Jag har både en 17½ och en 18 på honom som är betydligt kortare än övriga märken i dom storlekarna. (en. blir ev till salu)

Någon aning om hur lång anläggningsyta de har?
 
@Io
Wow är korta i anläggningsytan, man kan dessutom kombinera ett större säte med kortare paneler. Exakt längd kan jag på studs inte ange, men kan vara värt att kika närmare på.

@Lavinia
Wow är korta i anläggningsytan, man kan dessutom balansera upp sadeln via luften i bossorna. Tog lite tid att fatta hur, men nu så! Prova nästa v?

Jättegärna! Kanske på lördag när vi ändå är hos er och rider?

/L
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 353
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
915
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 927
Utrustning Världens vanligaste tråd här men har verkligen trasslat in mig totalt i sadeldjungeln!! Letar dressyrsadel Har en häst med superrörliga...
Svar
1
· Visningar
1 074
Senast: Aquakatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp