Bukefalos 28 år!

Sadel som har ca 40 cm anläggningsyta

Stallkompisens tokkorta och superbreda (120 typ) fick nyligen en Hidalgo Stockholm. bomlös dressyrsadel typ. Ser ut som en vanlig sadel o ligger ofattbart bra. Trodde aldrig den hästen skulle kunna ha en sadel. 16.5. Värt att kolla om det är svårt m bom.
 
Tack för era tips, ska forska vidare. Globus är ca 40cm i 16,5" i flera av deras modeller vet jag. Clic hopp är den enda jag testat hittills men funkade inte alls.

Har en del folk i bekantskapskretsen med islandshästar så ska kolla om någon kan ha något som kan vara värt att prova, sadeln @Drago tipsade om ser ju onekligen kort ut.

@Fiorano Ja, det är inte mycket att hurra för direkt :banghead:
Vart finns du?
Vi har en draupnir, den är superkort!
Kan vara värt att pröva om du inte redan gjort det :)
 
Jag har en equipe emporio på min superkorta islänning.
Den är ca 42cm när jag mäter anläggningsytan, beroende på exakt hur man mäter såklart.
 
Jag har en equipe emporio på min superkorta islänning.
Den är ca 42cm när jag mäter anläggningsytan, beroende på exakt hur man mäter såklart.

blir inte emporion för smal? min welsh cob har +2,5 och +3 på sina equipe och han är ändå inte jättebred då han bara är 3....
 
Min kille är en riktig biff och har +3, den passar utan problem där många andra sadlar är för smala
har du fått den i bredade vidd då? dom säljs ju bara i normal vidd. har hört att dom först nu ev. kan sälja dom bredare. Har själv haft Emporion hemma och testat på två hästar. Och även en Olympia och Oracle och Viktoria samt två icemono, alla i olika vidder, så det är ju viss skillnad beroende på vidd.
 
har du fått den i bredade vidd då? dom säljs ju bara i normal vidd. har hört att dom först nu ev. kan sälja dom bredare. Har själv haft Emporion hemma och testat på två hästar. Och även en Olympia och Oracle och Viktoria samt två icemono, alla i olika vidder, så det är ju viss skillnad beroende på vidd.
Islandsmodellen i emporion görs bara som bred, vad jag sett.
Köpte min begagnad efter att ha testat en i samma storlek.

Icemonon funkar inte alls på min häst, han är för bred över manken/bogen även för deras bredaste. Den är dock lagom över ryggen.
Dom andra modellerna har jag inte testat på honom.
 
Islandsmodellen i emporion görs bara som bred, vad jag sett.
Köpte min begagnad efter att ha testat en i samma storlek.

Icemonon funkar inte alls på min häst, han är för bred över manken/bogen även för deras bredaste. Den är dock lagom över ryggen.
Dom andra modellerna har jag inte testat på honom.

aha, du pratar om islandsvarianten av emporion, jag tänkte du pratade om dressyrvarianten av emporion, det är den som tillverkas i normal bomvidd. Islandsvarianten borde iof vara bredare. Den har jag ej testat, den är lite för flat för mig.
 
aha, du pratar om islandsvarianten av emporion, jag tänkte du pratade om dressyrvarianten av emporion, det är den som tillverkas i normal bomvidd. Islandsvarianten borde iof vara bredare. Den har jag ej testat, den är lite för flat för mig.
Den kan absolut vara värd att testa, jag har lika mycket stöd i den (trots det till synes flata sätet) som i min förra sadel, en amerigo Classic.
 
blir inte emporion för smal? min welsh cob har +2,5 och +3 på sina equipe och han är ändå inte jättebred då han bara är 3....

Den här är faktiskt inte jättebred, än. Förra var bred över manken som ett funkishus, fanns inget som passade :banghead: Så gällande den biten är det lite ljust nuläget men hon lär bredda sig de två kommande åren iaf.
 
Stallkompisens tokkorta och superbreda (120 typ) fick nyligen en Hidalgo Stockholm. bomlös dressyrsadel typ. Ser ut som en vanlig sadel o ligger ofattbart bra. Trodde aldrig den hästen skulle kunna ha en sadel. 16.5. Värt att kolla om det är svårt m bom.

Tack för tipset. Jag gillar egentligen bomlöst men har tänkt bort det som alternativ lite då jag velat ha något stadigt men många kanske börjar bli så pass bra nu att de är nästintill som bomsadlar?
 
Jag har inte själv ridit i den dock. Har en maxflex jag tycker mycket om. Den har någon flexbom och koppjärn men jag märker ingen större skillnad mot bomsadel. Men nu är jag ju bara van vid denna sedan en tid tillbaka så jag är ingen tillförlitlig källa :D

Men för att vara sadel på en liten arabtunna verkar hidalgon både stadig men ändå med fördelarna av en bomlös då hästen är kinkig o gärna spänner till o skjutsar allt upp till öronen typ om det är obekvämt.
 
Tack för tipset. Jag gillar egentligen bomlöst men har tänkt bort det som alternativ lite då jag velat ha något stadigt men många kanske börjar bli så pass bra nu att de är nästintill som bomsadlar?
Jag har en Zaldi Alba, den är nätt och kort i anläggningsytan. Om hästen har kort rygg är rundbossor bättre. Spanska och italienska sadlar ör ofta kortare har jag fått tips om.
På min breda kortryggade häst hittade jag en Claridge house island med utbytbara järn som passade. Den ser ut som en vanlig dressyrsadel (tycker jag iaf).
 
Har en tokkort ponny här hemma och det enda som varit kort nog är min Sensation, han blir svullen i länden av allt över 42 cm, helst ska det vara max 40 cm i anläggningsyta :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 270
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
895
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 739
Utrustning Världens vanligaste tråd här men har verkligen trasslat in mig totalt i sadeldjungeln!! Letar dressyrsadel Har en häst med superrörliga...
Svar
1
· Visningar
1 072
Senast: Aquakatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp