Sadel till bred fjording?

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

maja_a

Hej, jag letar sadel åt en fjording med bred men kort rygg. Har provat en sadel som skulle vara hans bomvidd men den var alldeles för trång. Är det någon som har samma problem med en häst som har bred men kort rygg? :confused:

Förra ägaren tipsade om att en islandshäst sadel kanske skulle passa efter som att dom har ungefär samma kroppsbyggnad.

Är det nån som har en sadel med reglerbar bom? Sitter de bra?

Ny på buke så är inte så bra på vart man ska he inläggen å så men hps detta blev rätt:banana:
 
Sv: Sadel till bred fjording?

En kompis har Bom fri sadel till sina fjordingar.
En annan kompis köpte en syntetsadel från hööks som man kan byta bomvidd på med några inlägg. Den sadeln var klart över förväntan - jättetrevlig.

Lycka till

mvh
ciaAn
 
Sv: Sadel till bred fjording?

Det är ju alltid svårt att säga när man inte har sett hästen, men till min fjording hade jag en bomlös, det var den enda sadel som lät bogbladen gå fria.

Visst kan du prova en islands sadel:) men tänk på att de finns i massor av modeller:angel:

En dressyrsadel är oftast lättare att få att passa än en allroundsadel med tanke på fjordingars stora bogblad.

Lycka till!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
383
Senast: Jeps
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 145
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Hej allihopa! Jag letar efter en ny kavaj eftersom jag snällt får inse att den jag har inte passar mig :banghead: idag har jag varit...
Svar
1
· Visningar
2 059
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 391
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp