Bukefalos 28 år!

Sadel till bruksnordis?

prinsonemmy

Trådstartare
Jag har en nordsvensk av bruksmodell. Hon är ganska kort i ryggen, men väldigt bred. Har knappt någon manke. Sedan är hon bara fem år, den kanske kommer med tiden?

Jag letar nu i alla fall efter en sadel till henne. Förut har jag haft bomlös vilket fungerat bra, men vid hoppning vill jag ej använda den. Har kollat på Wintec och Claridge House, men det verkar som ju bredare koppjärn man har i desto mer blir den anpassad för hästar med mycket manke? Min dam är ju rak i ryggen, så det skulle ju inte alls passa.

Thorowgood ska ju vara speciellt anpassat för kallblod, och det har jag hittills inte hört något negativt om.

Men vad säger ni? Vad har ni för sadlar till era kallblod och hur ser deras ryggar ut? OBS, tyvärr har jag inte någon jättehög budget, så en sadel för 20.000 är inget att tänka på, tyvärr. :P
 
Thorowgood T4 cob är lite svängd, väldigt bred kanal. Sitter som ett schmäck på min häst men jag sitter som en kråka i den och tycker att den är obekväm, så den går bort.

Kan tyvärr inte tipsa om raka sadlar då min har svängd rygg.
 
Gamla thorowgood Griffin Haflinger/Cob finns i allround/dressyr och de är anpassade till breda, platta, lågmankade och relativt raka hästar.
Wintec Wide New Allround är rakare än de äldre modellerna som blev rätt svängda i vidaste järnen.
Albion K2 är superrak hoppsadel.
Crown har sadlar som passar raka, vida. Många engelska märken överlag har sadlar till breda hästar i sortimentet.

Du ska inte gå efter mankhöjden (när det gäller lågmankade hästar iaf) utan titta på hur hästen ser ut bakom bogbladet fram till sista revbenet. Har hästen ingen manke alls så kommer det vara luftigt under framvalvet.

Frågan är Hur Rak? Hur platt? Hur Vid?
Bilder är hjälpsamma, likaså info om vad för modeller som passat/inte passat (och varför).
 
Jag har en santa cruze celine till min bruks. En hoppsadel, men djup i sätet så funkar även till markarbete och lättare dressyr.
Dock vill jag ha en ren dressyr oxå och då finns Arthur delux från samma märke som är byggd på samma bom.

Celine ligger runt 3500-5500 begagnat.
Arthur runt 6-7000 beroende på skick
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 324
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 429
Senast: caballus
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
918
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 465
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp