Bukefalos 28 år!

Sadel till distansridning???

Sv: Sadel till distansridning???

Hur långa är panelerna mot hästen = vad är anläggningsytan?
// Linda
 
Sv: Sadel till distansridning???

bomlös westernsadel, Nevada.
Helt att rekomendera,
finns fler varianter på www.stallvra.com
tar med en bild oxå på den.


Hejsan!

Är det någon som kan rekommendera en bra distanssadel?
Har tänkt prova distans med mitt varmblod, han fick sluta tävla nu under sommaren pga av skada, men han är bara nio år och jätte fin att rida. Men jag vet inte vad ska jag ha för sorts sadel, så jag behöver lite tips och råd :) :) :)

Tack på förhand
Helèn
 
Sv: Sadel till distansridning???

Håller med .Nevada western är jättehärlig.Har haft den till mitt varmblod i ca.1 1/2 år och han har fått jättefina ryggmuskler.Samt att han är så jämn i båda sidorna.Den rekommenderas varmt.:bump:
 
Sv: Sadel till distansridning???

Har inte hunnit mäta / glömt bort när jag är i stallet...

Fick hem den nya appan i helgen och den ligger tom ännu bättre än den gamla...

Fast...

I början tänkte jag, jag måste ha en kanonbra sadel...
Sen kom jag på att den ligger ju bra på flera hästar, då behöver jag ju bara den... sen kom jag på att jag vill rida ut med mina två hästar samtidigt och tävla dem samtidigt med olika ryttare, då behövde jag två. Så nu är det fixat. MEN nu vill ju unghästen oxå ha en, men han får vänta han..... Tur att islänningens dressyr passar mina med.. haha.

Ang bomlösa och sits, hur tycker ni att sitsen ska vara när man rider distans? Det bör man ju tänka på när man väljer sadel..... Inte bara passa hästen.
 
Sv: Sadel till distansridning???

Den bästa sitsen tycker jag att jag fick i en Hector. Där sitter fästena ganska långt bak och jag fick en jättefin balans med ganska långa läder då jag stod upp galoppen. Det var även lätt att hitta en balans om man ville stå upp helt och hållet i trav och ge hästen ryggen helt fri.
 
Sv: Sadel till distansridning???

*knapplån*

Fick hem min nya sadel i dagarna...mumma säger jag bara...:love: Så härlig denna Trekker Land är...ligger bra på båda hästarna och man sitter som en smäck. Sen att jag tycker den är väldans snygg också gör saken bara bättre.

Trodde den skulle vara på gränsen för lång på unghingsten, men den låg bra. Dock ser det ju lite annorlunda ut uppåt lixom men det är väl en vanesak, jag är van vid att ha den bomlösa som ligger väldigt på/nära hästen.
 
Sv: Sadel till distansridning???

Appalosan är ca 60cm lång men har använt den på allt från liten kort d ponny till stor häst på 180cm utan några som hellst problem.

Kim
 
Sv: Sadel till distansridning???

Oj, det var ju synd att den var så lång. Det går inte på min plutt.
// Linda
 
Sv: Sadel till distansridning???

Oj, det var ju synd att den var så lång. Det går inte på min plutt.
// Linda

Jag tycker inte du skall låta längden skrämma dig, jag hade samma orosmoment med mina hästar men den ligger inte an ända ut el hur ja skall säga och jag tycker nog att om du ändå är intreserad skall passa på att prova en för längden ser jag som minsta problemet. (ser väll inga problem med denna sadel igentligen hahaha) Saknar ett bra fäste för länd täcket men de är ju pettitesser....
 
Sv: Sadel till distansridning???

Jag tycker inte du skall låta längden skrämma dig, jag hade samma orosmoment med mina hästar men den ligger inte an ända ut el hur ja skall säga och jag tycker nog att om du ändå är intreserad skall passa på att prova en för längden ser jag som minsta problemet. (ser väll inga problem med denna sadel igentligen hahaha) Saknar ett bra fäste för länd täcket men de är ju pettitesser....

Har du (eller någon annan) någon bild på denna sadel på hästryggen. Är då lättare att få en uppfattning om hur den ligger tycker jag.
 
Sv: Sadel till distansridning???

Alltså min SS är 65 cm och det fungerar. Dock ej centerriggad. Då får han ont bak.
Men jag har provat både Ortho Flex och Free´n Easy. De blir för långa i och med bommen.
La på Livs Ortho Flex som är en short panel = kortare paneler och det hade kanske gått. Hästen flippade ut i stallgången så jag red aldrig i den.
Dessutom är det svårt även med flexibla bommar att få de breda nog. Finns Appan i olika "bomvidder" ?
// Linda
 
Sv: Sadel till distansridning???

Sen tycker jag att panelerna inte ligger an precis så långt bak som de går. De är smått rundade.
Nej inga olika bomvidder såsom jag förstått det. Fast å andra sidan så är det ju klart en decimeter mellan dem så man ser ju hela ryggraden och precis hur mycket som går fritt när man står bakom och gluttar.
 
Sv: Sadel till distansridning???

Har du (eller någon annan) någon bild på denna sadel på hästryggen. Är då lättare att få en uppfattning om hur den ligger tycker jag.

får inte in några bilder här men på min hemsida www.teampodir.com

i fotoalbumet samt på Limirez sida finns bilder på sadeln, inga exemplariska men du ser iaf lite...
 
Sv: Sadel till distansridning???

ja undrar också om nån provat nya trekker endurance dressage-den ser ju bekväm ut.. Stall vrå säljer ju den nu med
 
Sv: Sadel till distansridning???

Aldrig ridit i men den såg väldigt trevlig ut!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 481
Senast: zarmino
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 036
Senast: Miingla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 623
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 189
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp