Sadel till grövre häst

Sanneria

Trådstartare
hej! Har en halvblod/ardenner korsning. Fick med sadel när jag köpte hästen som ligger bra, men jag sitter inte bekvämt i den. Har någon tips om vart jag kan fynda sadlar till inte alls för hutlösa priser? Har kollat på hööks då jag har en vän som köpt sadel där som hon rekommenderar men känns som min pålle kan vara lite för tjock ... har tänkt be någon sadelutprovare komma ut men tänkte i första hand kolla om någon har tips på hur jag skälv bäst kan gå till väga?
 
hej! Har en halvblod/ardenner korsning. Fick med sadel när jag köpte hästen som ligger bra, men jag sitter inte bekvämt i den. Har någon tips om vart jag kan fynda sadlar till inte alls för hutlösa priser? Har kollat på hööks då jag har en vän som köpt sadel där som hon rekommenderar men känns som min pålle kan vara lite för tjock ... har tänkt be någon sadelutprovare komma ut men tänkte i första hand kolla om någon har tips på hur jag skälv bäst kan gå till väga?

För det första - hur bred (grader) och vilken ryggform?

Jag tror att det bästa alternativet för hästen och ekonomin är att anlita en duktig sadelmakare som kan hjälpa er att hitta en sadel som passar hela ekipaget. Det är sannolikt inte billigt, men billigare än att ha en sjuk häst som ska behandlas (kotledsinflammation brukar komma som ett brev på posten som sekundärskada när sadel inte passar och hästen arbetar fel).
 
hej! Har en halvblod/ardenner korsning. Fick med sadel när jag köpte hästen som ligger bra, men jag sitter inte bekvämt i den. Har någon tips om vart jag kan fynda sadlar till inte alls för hutlösa priser? Har kollat på hööks då jag har en vän som köpt sadel där som hon rekommenderar men känns som min pålle kan vara lite för tjock ... har tänkt be någon sadelutprovare komma ut men tänkte i första hand kolla om någon har tips på hur jag skälv bäst kan gå till väga?
Du får vad du betalar för. Hööks billiga sadlar ska dessutom stoppas om innan användning enligt de själva då stoppningen är så dålig.

Ta ut en sadelutprovare och leta sedan begagnat om du inte kan/vill lägga pengar på en ny sadel. Endel sadelutprovare förmedlar även begagnade sadlar. Sadlar är dyrt och det går tyvärr inte att komma runt att en billig sadel blir dyr i längden och det är hästen som får betala mest.
 
Absolut hör med en sadelutprovare, en kunnig sådan. Man tycker det är dyrt för ''bara'' en sadel sen kommer skadorna från en dålig sadel och -det- är dyrt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: liiinnea
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 841
Senast: Roheryn
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: ufot
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp