Bukefalos 28 år!

Sadel till ponny utan manke

D

Diego

Skulle verkligen behöva tips på vad jag ska lägga på min jämn runda ponny som totalt saknar manke, hon är dessutom mkt besvärad av svanskappa och skjuter rygg så fort sadeln åker fram det minsta.
Hjälp mig, vad ska jag göra ?
Har funderat på barbacka sadel men den åker kanske bara runt ?
Har ingen erfarenhet av bomlösa sadlar, skulle en sådan kunna vara något ?
Westensadel ?
Vet att det ska finnas en pad som man lägger mellan sadel och rygg (utan vojlock) som ska förhindra att sadeln glider, någon som testat ?
Tyvärr har jag inte ekonomi att köpa alla olika varianter bara för att testa om det funkar så tips mottages tacksamt.
 
har samma problem som du så skulle också behöva lite tips... :smirk:
 
Om sadeln glider ligger den inte rätt/passar inte hästen. Försök inte fästa en glidande illa passande sadel på en häst, hitta en sadel som ligger still av sig själv.

Bomlösa sadlar brukar passa mycket bra till hästar med de problemen som din har. Anledningen till att den åker fram är förmodligen bland annat att sadeln är lite för lång till hästen, och då skuffas den fram av ländryggens rörelser, därför känns inte westernsadel som något bra alternativ tycker jag, om man inte hittar någon som är tillräckligt kort förståss.. Det finns också jättekorta bladsadlar (Montsegur och Hector) som skulle kunna passa. Det beror ju på vad man ska ha hästen till...
PM:a gärna om du har fler frågor!
 
Till min runda fjordkorsnings ponny, har jag precis köpt en Zaldi Royal super, 17,5" med 32bom tror jag. Den sadeln gillar han och den passar bra.
 
Har haft liknande problem med en del av mina ponnisar. Jag åkte till sadelmakare som är knuten till ridhus och ridbutik. Där prövade vi ut olika sadlar. Till de stora blev de Hubertus Flexline som går att ändra bomvidden på och de små fick Crown samt Henri de Rival. De blev specialstoppade efter hästen och de ligger stilla!!!! :) :). Ta kontakt med en kunnig sadelmakare som kan hjälpa till att pröva ut sadel så slipper du alla dessa onödiga saker :)
 
Det finns en annan, betydligt mer 'svåråtgärdad' anledning att sadeln glider med. Det är när hästens buklinje har en sådan form att sadelgjorden bara ligger stilla på ETT ställe och det är alldeles bakom armbågen. Då dras hela sadeln fram av det och det hjälper inte hur man än försöker.

Vanligt på små trinda hästar med rejäl mage, men även smala hästar kan ha problemet.
Min valack har ett BRA sadelläge men ett mardrömslikt sadelgjordsläge så ALLT glider fram (även tömkörningsgjordar etc)..
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 222
Senast: iNHALE
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 348
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 207
Senast: Mabuse
·
Utrustning (Lägger in bilder längst ner) Har haft denna sadeln i ett år nu, vet inte exakt vad den heter men det är någon lippo smart grej i...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 863
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp