Sadelgjordsstroppar

besitos

Trådstartare
Kort fråga - varför har dressyrsadlarna så långa stroppar och hopp/allroundsadlarna mycket kortare. Någon slags funktion i längden på dem eller bara "är" det så?
 
Det är för att man inte ska spänna gjorden under låren och anledningen till DET är man i dressyr vill sitta så nära hästen som möjligt för att både känna och påverka lättare.
 
Nej det är ju sant men jag förstår inte det positiva med de korta då jag hörde fördelarna med de långa! *S* Nu fattar jag mer i alla fall det är en sån där fundering jag retat mig på men inte lyckats ta reda på
 
Nej det är ju sant men jag förstår inte det positiva med de korta då jag hörde fördelarna med de långa! *S* Nu fattar jag mer i alla fall det är en sån där fundering jag retat mig på men inte lyckats ta reda på
någon sa till mig någon gång att spännena på korta sadelgjordar kan störa frambenen när man hoppar och att det är därför man har lång sadelgjord på hoppsadlar, så man kan ha en utskuren.

I och för sig var jag ca 10 år när jag hörde det, så vet inte om det ligger så mkt sanning i det.
 
någon sa till mig någon gång att spännena på korta sadelgjordar kan störa frambenen när man hoppar och att det är därför man har lång sadelgjord på hoppsadlar, så man kan ha en utskuren.

I och för sig var jag ca 10 år när jag hörde det, så vet inte om det ligger så mkt sanning i det.

Ja, så är det säkert. Sen ska man nog inte underskatta anledningen att sadlar ursprungligen (vad jag vet) hade korta stroppar, för att något ska ÄNDRAS i teknikutvecklingen så måste man uppleva ett problem eller få en fördel vilket jag alltså vill påstå inte sker i hoppning.

Dessutom: att spänna en dressyrgjord till häst är, i alla fall enligt min mening, krångligare.
 
Därför att man i hoppning inte behöver samma finlir ;).

Nej för det behövs inte precision när man ska hoppa en teknisk bana på 160 cm ??
Nog krävs det samma finlir även i hoppningen! I alla fall om man vill bli bäst.

Precis som i dressyren krävs det inte lika mycket i de lätta klasserna för hästarna tar sig över ändå, men om ryttaren missar för mycket så börjar hästen att vägra att hoppa och då skrivs det trådar här på buke….


Jag tror det har med ryttarens position i sadeln att göra, korta stroppar stör inte lika mycket när man sitter i en korrekt hoppsits. Dressyr och hoppsadlar skiljer sig dessutom på många fler punkter än stropparnas längd.
(Men visst finns det finns hoppsadlar med långa stroppar också - supersköna att rida i.)
 
Det sägs att sadeln ligger stadigare med korta stroppar, vilket är en fördel i hoppning etc, men inte får samma utfall i dressyren där det (förhoppningsvis) går lugnare till.

Men numera finns ju hoppsadlar med långa stroppar med.
 
Har jag också undrat över. Speciellt när man hänger som en instabil kringla halvägs under magen och ska försöka spänna gjorden medan hästen bestämmer sig för att abslout inte stå still...
 
Det finns även dressyrsadlar med korta stroppar. En tjej i min stall har det iallafall på sin..

Men kom på nu att det kanske är en allround mot dressyr... Känns iallafall som en Dressyrsadel när man rider i den!
 
Jag ska snart beställa en allroundsadel till pålle, som har lite rund mage, lite överbyggd, och dessutom så är hans bröstkorg svängd (alltså ej bantningsbart), sadeln glider gärna fram på bogen och sadelgjorden lägger sig i armhålan.

Ska sadeln ha korta eller långa stroppar?
 
Jag ska snart beställa en allroundsadel till pålle, som har lite rund mage, lite överbyggd, och dessutom så är hans bröstkorg svängd (alltså ej bantningsbart), sadeln glider gärna fram på bogen och sadelgjorden lägger sig i armhålan.

Ska sadeln ha korta eller långa stroppar?

Korta tycker jag med en likadan häst.
 
Min rössli från början av 90 talet har korta stroppar, vi var många i stallet som inte ville ha långa stroppar, det var flera elitryttare som hade korta.Skulle jag även i dagsläget beställ en sadel där jag kunde välja skulle det bli korta stroppar
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
915
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
550
Senast: Silje
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
984
Senast: Freazer
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
637
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp