Bukefalos 28 år!

sadelgjordstunnel i fårskinn - hur få den torr efter tvätt???

panzy

Trådstartare
Försöker borsta rent den, men ibland måste man ju tvätta den (häst som svettas mycket/går hårt och extremt skavkänslig). Men den torkar ju ALDRIG, nu har den gått närmare 2 timmar i torktumlaren o skinnet är fortfarande blött :banghead:
 
Sv: sadelgjordstunnel i fårskinn - hur få den torr efter tvätt???

Jag körde min fårskinnspadd i centrifugen, behövdes inte alls lång tid, den kom ut i princip torr (kändes torr alltså, sen lät jag den ändå hänga på tork luftigt)
 
Sv: sadelgjordstunnel i fårskinn - hur få den torr efter tvätt???

Vad jag fått lära mig, är att fårskinn ska hängtorka utan att det är för varmt (dvs runt normal rumstemperatur alt. hänga utomhus). Torkas det med värme kan skinnet bli stelt och hårt.
 
Sv: sadelgjordstunnel i fårskinn - hur få den torr efter tvätt???

Exakt så. Tumlare är det sista man bör ha, eller element :crazy:
 
Sv: sadelgjordstunnel i fårskinn - hur få den torr efter tvätt???

Jo men resultatet när tunneln hängtorkade (i typ 2 dygn innan jag slängde den i tumlaren) var att skinnet fortfarande var genomblött o började lukta illa.
Det hade nog funkat bra om det inte var just en tunnel - skinn hamnar mot skinn = torkar inte :(

Man kanske skulle byta häst - verkar nästan bli billigare än att ha kvar den nuvarande, synd han är så trevlig ;)
 
Sv: sadelgjordstunnel i fårskinn - hur få den torr efter tvätt???

Vad jag fått lära mig, är att fårskinn ska hängtorka utan att det är för varmt (dvs runt normal rumstemperatur alt. hänga utomhus). Torkas det med värme kan skinnet bli stelt och hårt.

Det har jag också fått lära mig, men jag orkar inte vänta ;)

Torktumlare eller torkskåp fungerar bra till fårskinn om man kör länge och långsamt på låg värme.
Har man för varmt så blir det hårt, torrt och sprött.
Dessutom kan det ju inte vara så bra när det tar för lång tid så det hinner börja lukta illa/mögla :cautious:
 
Sv: sadelgjordstunnel i fårskinn - hur få den torr efter tvätt???

Jag tvättade min i helgen, la ut den på en stol i solen och den var torr efter 3 timmar :)
 
Sv: sadelgjordstunnel i fårskinn - hur få den torr efter tvätt???

Trä två pinnar igenom och häng upp över två stolar så att tunneln hålls öppen då - och se till att du har ett välventilerat utrymme så att luften inte blir fuktig.
 
Sv: sadelgjordstunnel i fårskinn - hur få den torr efter tvätt???

Rulla ihop tidningar och trä igenom så att skinnet hålls uppe. Byt tidningar några gånger så bör det torka på ett dygn eller två. Skinnet måste vara väl centrifugerat för annars torkar det aldrig.
Om du kör skinnet i torktumlaren eller i torkskåp, hänger det nära ett element eller i solen så förstör du det.
Häll en skvätt ättikssprit i sköljmedelsfacket nästa gång du tvättar skinnet så slipper du dålig lukt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 415
Senast: cf234k
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 757
Senast: Rie
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 614
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp