Sadelhängare

Plantan

Trådstartare
Funderar på sadelhängare. Jämför en av metall som är formad lite som en hästrygg eller en hängare i trä eller metall som är helt rak. Vilken är egentligen bäst för sadeln?
 
Är de raka bättre? Det är ju verkligen lurigt, eftersom man i väldigt, väldigt många stall hittar de breda metallhängarna. Samtidigt känner jag ju att de smala hängarna ger en belastning av själva sadeln, underifrån på bommen (?) som de inte får vid ridning. Sadeln är inte byggd för att nånting ska ligga emot den delen, men den kanske är så hård så det inte gör nånting?
Men om de smala är bättre, då skruvar jag upp en sån till den nya sadeln! 🙂
 
Är de raka bättre? Det är ju verkligen lurigt, eftersom man i väldigt, väldigt många stall hittar de breda metallhängarna. Samtidigt känner jag ju att de smala hängarna ger en belastning av själva sadeln, underifrån på bommen (?) som de inte får vid ridning. Sadeln är inte byggd för att nånting ska ligga emot den delen, men den kanske är så hård så det inte gör nånting?
Men om de smala är bättre, då skruvar jag upp en sån till den nya sadeln! 🙂
Jag tycker nog att det är bäst med hängare som är klassiska, men med en filt/schabrak/padd under.
 
Dom breda trådhängarna ger tryckskador på bossorna ganska omgående, jag förstår inte varför folk envisas med att använda dom. Man måste ju padda upp med lager av schabrak för att hålla sadeln säker.

Mycket enklare att låta den lufta på en "pinne".
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har några sadlar som just nu är upplagda på det jag hittade i källarn som jag skulle vilja få upp på väggen istället.🙈 Vilken typ...
Svar
1
· Visningar
292
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 243
Senast: Badger
·
Utrustning Unghästen i stallet biter på grimskaften när han står uppbunden. Jag vet att det finns grimskaft med en bit plast på den delen närmast...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 166
Senast: Zacci
·
Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
609
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp