Täcka över glassplitter mm

gammalek

Trådstartare
Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin som gått sönder, metall av olika slag och allsköns bråte.

Jag har plockat bort allt som går, men det finns glassplitter kvar och en del porslinsbitar där växter/sly delvis växt över.

Nu såg jag i snön att något djur (räv?) har skurit sig. På vilket sätt kan jag täcka över det som är kvar? Allt måste göras för hand, för det är svårt att ta sig upp.

Är det grus som släpas dit i hinkar som är bäst? Eller finns det något annat?
 
Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin som gått sönder, metall av olika slag och allsköns bråte.

Jag har plockat bort allt som går, men det finns glassplitter kvar och en del porslinsbitar där växter/sly delvis växt över.

Nu såg jag i snön att något djur (räv?) har skurit sig. På vilket sätt kan jag täcka över det som är kvar? Allt måste göras för hand, för det är svårt att ta sig upp.

Är det grus som släpas dit i hinkar som är bäst? Eller finns det något annat?
Grus är nog bäst. Har du möjlighet att köra dit gruset och ta sista biten i hinkar?
 
Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin som gått sönder, metall av olika slag och allsköns bråte.

Jag har plockat bort allt som går, men det finns glassplitter kvar och en del porslinsbitar där växter/sly delvis växt över.

Nu såg jag i snön att något djur (räv?) har skurit sig. På vilket sätt kan jag täcka över det som är kvar? Allt måste göras för hand, för det är svårt att ta sig upp.

Är det grus som släpas dit i hinkar som är bäst? Eller finns det något annat?
Odlingsrösen på åkrar räknas som skyddade fornlämningar, på gott och på ont.

Man får inte vare sig forsla bort dem, modifiera dem eller täcka över dem utan dispens från länsstyrelsen.

Tyvärr är många odlingsrösen också "gamla soptippar", och det finns glas, plåt/metall, m.m. som djur kan skada sig på i dem.
Synder som som ofta härrör sig till 1900-talet innan effektiv insamling av sopor och annat avfall kom till.

För betesdjuren har jag gjort så att vissa av odlingsrösena har jag helt enkelt stängslat bort. Andra rösen har jag lagt många timmar på att rensa från metall, glas och annat skadligt.

Jag har många odlingsrösen i markerna, och har inte lagt märke till att vilda djur skadats.
Däremot så är odlingsrösena viktiga boplatser för för fåglar, hermeliner, vesslor, många insekter och andra djur som behöver håligheter mellan stenar för att ha skyddade boplatser.

Borttagande av odlingsrösen (och åkerholmar samt stora stenblock) i åkermarken, för att skapa "rationellt jordbruk", är en anledning till minskande biologisk mångfald i odlingslandskapet, samt på artnivå, en viktig anledning till att vissa arter som behöver "stenhålor" (t.ex. fågeln Stenskvätta och Hermelinen) har det riktigt svårt.

Så försök hitta andra lösningar. Skaderisken hos vilda djur verkar vara minimal.

Jag har både ett flertal rösen med skräp i, många rösen utan skräp i, och en gammal skräpdump och egentligen aldrig observerat några skadade vilda djur.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp