Bukefalos 28 år!

Sadelhjälp?

Asa_S

Trådstartare
Testade en kompis 16'' sadel på ponnyn eftersom jag upplever att hon ev störs av min 17''sadels längd i nersutten galopp. Sadeln låg i bra balans och såg OK ut, även om första intrycket var att den ev var lite för bred i bommen. När jag red i den upplevde jag den som väldigt vickig i sidled och avtrycken på vojlocken visar att den inte låg an under och runt ortspetsarna, ponnyn var också mycket eftersvettig på båda sidorna om manken(dock inte hela vägen upp) vilket jag tolkar som att sadeln rör sig och trycker sidorna av framvalvet mot hästen. Vid jämförelse med den sadel jag brukar rida i var dock kanalen smalare baktill på denna sadel och jag är nu lite tveksam till om det är bomvidden eller kanalen som glidningen i sidled beror mest på, och om det öht är värt frakten att ta hem en av samma modell men med smalare bom. Hur bred bör kanalen vara för att inte vara för smal för hästen?
 
Vissa hästar har smalare ryggrad, andra har bredare. Minst 3fingrars bredd ska få plats utmed hela kanalens längd för att ryggraden ska gå fri från tryck. Vissa hästar kräver dock 4 fingrars bredd. Gracil ponny eller mer bastant?
 

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 348
Senast: Fibusen
·
Utrustning Då min häst byggt på sig fram så började gamla allround/hoppsadeln tryckas längre bak. Letade runt efter beg sadel eftersom jag tyckte...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 482
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 615
Senast: ylvalill
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp