Bukefalos 28 år!

!!Sadelhjälp!!!

Centaur

Trådstartare
Var ju tvungen att kolla om min (pessoa)sadel var sned i dag.... Det var den inte. MEN jag upptäckte att den klämmer lite bakom manken, det är typ som om bossorna går för långt upp, så dom ligger lite över ryggraden! Förstår ni hur jag menar? :confused: Ungefär 5 cm bakom där manken tar slut sas. Kände även igenom hela hans rygg, och precis där som jag tyckte den klämde, så är han öm! :( Inte sådär att han far i hop, fick trycka ganska hårt innan han reagerade, men ändå... Stoppningen är ju väldigt mjuk, men det får ju inte klämnma för det!
Vad tror ni är felet? Behöver han en vidare bom? Eller är det helt enkelt konstruktionen som inte passar honom?

Sadeln är ny, ej omstoppningsbar....
 
Ta ut en duktig sadelprovare/sadelmakare, det är ju snudd på omöjligt att svara om sadeln passar eller ej här.

med vänliga hälsningar lova
 
lättare sagt än gjort, finns tydligen inga DUKTIGA sådana här....... :crazy:
Det är ju en sådan som solgt mig den här sadlen, och nu får man veta att pessoa-sadlar egt är skit iflg vissa sadelmakare. Så nä, jag litar inte på dom längre. Dessutom vill jag gärna ha åsikter på vad som är orsaken till att en sadel lägger sig så här.
 
men kan du inte göra sadelprofiler med ståltråd eller annat böjligt material och jämföra med? :idea:
 
mja... utifrån det så ska sadeln passa! men, det gör den ändå inte....

Antar att jag får köpa ny sadel (igen), och då tänker jag ju få nån att komma ut men olika sadlar. Men skulle gärna vet vad som är fel med den jag har...
 
Veronican sa innan att problemet var att dessa sadlar passade på ryggar som såg ut som hustak dvs ^ .
Om din häst är rundare 0 så förstår man varför det inte funkar. ô = går inte riktigt ihop och kommer klämma där du säger.

(hoppas du förstår mina små ritningar :))
 
Jo, jag förstår, har läst hennes svar på pessoa-tråden!

Frågan är nu vad jag ska göra.... Mitt förtroende för sadelutprovare (dom kaller sig sådana iaf) är lite knäckt. Hur kan man veta att dom är BRA? Och jag vill ju han nån som säljer sadlar också, inte bara provar, sas.

Vet nån som säljer Windsor/Wellington, Prestige, Pessoa..., Passier och HDR... Kanske nån av dom kunne passa..?
 
:( :(

Jätteledsen för din häst och din plånboks skull!
Köpte du sadeln sprillans ny?
Vet du vad du kan göra -jämför bossornas form och placering med t.ex en nyare Stübben om det finns nån i stallet/kompis som har en sån hoppsadel. Bossorna på Pessoan är liksom kilformade (svårt att hitta rätt ord, min sadelmakare beskrev det bättre) och så branta att det blir för "trångt" längst upp vid tunneln... (känns sååå svårt att förklara vettigt)

Vart i landet bor du?
Jag kan varmt rekommendera min sadelmakare, han åker runt i stora delar av landet, men även om han inte åker åt ditt håll kanske han kan rekommendera någon bra kollega? Jag har också hört om dåliga sadelutprovare och det finns förbanat många hästsportägare som så gärna vill sälja att de utnämner sig själva till kunniga på nåt de inte alls har tillräckliga kunskaper för.
Vi har en underbar ridsportbutik här i krokarna med en toppenägare som beställer hem saker, säger rakt ut om hon fått hem nåt parti kvalitetssaker till lägre pris, istället för att försöka kränga de dyrare prylarna, MEN hon ger råd om sadlar som är helknasiga.. Sadelutprovning är inte så himla lätt, själv skulle jag aldrig våga hjälpa nån annan välja sadel.

Vill du jag ska PM:a om numret till min sadelmakar-utprovare?

Jag TROR (obs tror) att det är formen på bossorna som gjort din häst öm. När jag hade min Pessoa hade pållan en ganska muskelfattig rygg (men inte mer än de flesta hästar sa massören -kämpa på med dressyren... :smirk: ) men jag tyckte INTE det såg ut som nån fara. Men hon var då för "urgröpt" vid sidorna om manken och hade inte kunnat sätta rätt ryggmuskler. Jag red 4 månader utan sadel och det sa min sadelmakare var det bästa jag kunnat göra (min häst var ju dessutom sned) för när han sedan klämde igenom hennes rygg REJÄLT (att jämföra med böjprov på benen -han har lärt sig av veterinär som är expert på ryggar) reagerade hon inte ett dugg. Det är ofta hästar har nån rekation och det är som jag förstått vanligt att hästar har felaktiga/för smala sadlar.. :(

Nu ska inte jag vara världens pessimist men fick JAG bestämma skulle du sälja sadeln och köpa en annan :angel:
Bättre upptäcka sånt här i tid! :bow: till dig!
 
Jag vet inte om deta har riktigt med saken att göra men jag fick ett tips av en kompis att ta vit krita under sadeln gå lite med hästen och så ser du när du tar av sadeln var sadeln sitter och var den inte sitter och hur!!
 
Ja, självklart tänkar jag sälja sadeln!! Och köpa en annan så fort det bara går. Visst kan det vara så att han var mera takformad när sadeln köptes, men tror snarare att hon inte tänkte på att kolla just det där med bossorna. Tror faktisk jag fick det som en "vision" eller nåt, vet det låter konstigt.. Men en bild från min häst av att just där gjorde det ont.... :o

Mm. sprillans ny, ca 16.000 har jag betalt... :crazy:

Jag bor ju i Norge, strax norr om Strömstad. Såå, det blir antagligen problem att få svenska sadlar över gränsen tyvärr. Får försöka hitta nån här, och kolla jättenoga själv också.

Men vilka sadlar är BRA? :confused: Jag ska ju ha båda dressyr och opp, varav en måste köpas begagnad... Vet en sadelmakare i Oslo, dom säljer Prestige, Windsor/Wellington, Passier, HdR och så Pessoa då.. :p

Känner mig såhär nu... :cry:
 
ja man värkar få lite för pengarna när man köper en pessoassadel.. :mad: 19.000:- för en sadel som inte funkar äns. de e ju skamligt. och du la ut 16.000:- de är också ruskigt mycke pengar. är du med och skickar in en protestlista?! :D
 
Usch ja det är inte alls roligt med sadlar som inte passar! Vet inte någon sadelmakare i dina trakter tyvärr.

Jag har en jätteduktig sadelmakare (utbildad sådan) som provade ut pållans nya sadel. Han varnade oxå mkt för många av dem som kallar sig "sadelutprovare" men som egentligen inte alls är utbildade!

Då förstår man ju att det går fel med en del sadlar o hästryggar!

Jag trodde faktiskt att ALLA de som säljer sadlar o erbjuder sig att prova ut sadlar oxå va utbildade, men så behöver det verkligen inte vara. Sen finns det naturligtvis en handfull som ÄR utbildade o jätteduktiga.

Jag är glad att sadelmakaren bor bara 5 mil från mej, så det va ju smidigt att köra ner hästen dit o få sadlar utprovade, han har ju dessutom möjligheten att ändra/stoppa om om så skulle behövas! Tyvärr är det ju några mil mellan honom och dig :cry:

Jag funderade oxå på en pessoa hoppsadel när jag skulle köpa ny sadel till pållan i höstas, har ridit i pessoa innan o tyckt de va sköna. MEN sen hörde jag ganska mkt negativt om dem, att de egentligen inte är så bra kvalitet, går ej att stoppa om (ngt som är jätteviktigt iaf i längden). Sen görs de väl i argentina o jag tror inte kvaliten därifrån är så bra. Börjes billiga Pampas o Lux-sadlar kommer därifrån, men de kostade väl bara runt 4000 kr. Jag förstod det som att man fick betala mkt pengar bara för "märket" pessoa :confused:
Så jag köpte en Frank Baines istället, "reflex" heter modellen, du kan se den på www.hansbo-sport.se
Den är gudomlig än så länge!

Lycka till o hoppas du hittar ngn duktig sadelmakare/utprovare
 
Nja, min är iaf tillverkad i Frankrike, och bommen i England... Så sadlen är väl bra på så sätt, men det hjälper ju inte när den har hustakbossor... :crazy:

Är jättemånga i eliten som har dom här sadlarna... iofs har dom ju alltid paddar men....
 
Oj Norge! Jadå kan jag nog inte tipsa dig om nån sadelmakare ;) Men försök hitta någon som är auktoriserad, nog måste väl även Norge ha nåt sånt?

Usch jag lider med dig, jag köpte ju min begagnad men jag fick kasta de pengarna i sjön... Har inte samvete att försöka lura på någon min grymt sneda jäkla sadel.

En riktig klippa är ju självklart Stübben, de testar sina sadlar innan de ens släpps på marknaden. DÄR har du en rejäl bom. Har en kompis som fick sin Stübben flatbacka stulen vid ett inbrott i sadelkammaren :mad: men de hittade den en vecka senare släng i skogen :confused: och efter nogrann koll av sadelmakare var sadeln i toppenskick! :idea: Självklart uttorkad av regn men bommen hade inte rubbats. DET är kvalitet.

Själv ska jag leta hoppsadel av Stübben när jag får råd att köpa en till sadel :galen Hade en kompis som skulle sälja en flatback till bra pris som hon trodde var 31 i bommen men den passade inte pålla till min stora förvåning tills kompisen upptäckte att den var 30:a :smirk: Typiskt.

Dressyrsadeln köpte jag en Morris & Nolan för 16500:- Det är också ett äldre märke som genom åren bevisats vara pålitligt och även de lägger pengar på att testa sadlarna, plus forska. I första hand ska ju sadeln vara gjord för hästen, andra hand för ryttaren.


Lycka till!!
 
Inte de nyare ;) men visst finns det mjukare sadlar!
Finns säkert många fler riktigt bra sadlar men då kan ju ett tips vara att inte tänka på sätet i första hand :angel: ;) *kunde inte låta bli* :devil:
 
det är sant.... vill ju att den ska vara mjuk båda för mig OCH hästen!

Klart att hästen kommer först, men jag måste ju också gilla den... :o
 
Jag tycker så synd om dig! :(

Skall du aldrig få en sadel som passar?
Har läst alla dina dressyr trådar om sadlar o den tidigare tråden om hoppsadeln.

Jag vet tyvärr ingen sadelutprovare som kommer upp. Några i stallet åkte till en hästsportaffär och provade ut. Den ligger ner mot Kungälv.

Lycka till!!

Kram Favina :bump:
 
Jo jag vet jag tycker likadant! Skojade bara med dig ;)

Nämen usch det är ett elände med sadlar, speciellt som 3/4 av de som finns på marknaden är skit :mad:

Hoppas du kan hitta en riktigt pålitlig kunnig sadelmakare som kan ge dig råd så du slipper mer bekymmer :(
 

Liknande trådar

Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
920
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 901
Senast: caballus
·
Hästvård En av mina unghästar(islandshäst) som reds in för ca 1år sedan visar irritation när jag klämmer över mankammen ca 1 hands bredd bakom...
Svar
12
· Visningar
2 746
Senast: norpan
·
S
Utrustning Jag tror jag blir tokig! Jag har provat hur många sadlar som helst och den enda sadel hästen gillar är en gammal isländsk Saga-sadel...
Svar
16
· Visningar
3 066
Senast: arna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp