Bukefalos 28 år!

!!Sadelhjälp!!!

Jaa, jag hoppas det...... :(
Får padda upp min andra hästs Prestige (vidd 37) tills jag får tag i en ny sadel, den klämmer iaf inte nånstans....
 
Akta er för Stübben sadlarna, dom är ofta sneda, vet säkert 10 personer som fått kassera splitter nya Stübben, Sen har det varit dålig kvalité på många också, lädret har farit illa fort osv. Jag skulle aldrig köpa en Stübben....
 
Håller inte med då Stubben är ett av få märken som verkligen fått bevisa sin kvalitet! Vet flertalet sadlar som har närmre 20 på nacken och ser ut att vara i nyskick!
Det man däremot kan börja debattera är hur vissa stoppar om sina sadlar... :smirk:
 
Det är säkert bättre kvalité på dom äldre stübben, jag har sett skräckexempel på sadlar som varit enormt sneda i bommen, Sadlar som är sydda helt knasigt, nitar som gått upp och stuckit hästar i ryggen, ojämt fördelad stoppning, skört läder mm allt på nyare sadlar, okej om det är på en sadel men jag tycker att det är skrämmande många jag har sett som varit rena katastrofen.
 
Där går våra åsikter och erfarenheter kraftigt isär! Få sadlar nuförtiden verkar ha Stübbens kvalitet..
 
Ville bara säga att jag har haft stübben sadlar i många många år och varit väldigt nöjd med dem. Det är en utmärkt sadel för hästen enligt min sadelmakare/sadelutprovare som är utbildad. Och tycker man som ryttare att den är hård i början så vänjer man sig. ;) Har även en Appaloosa prestige dressyrsadel till min häst. Den har jag haft i mer än 6 år nu och den är fortfarande som ny (köpte den begagnad 1 år gammal). Kan även tipsa om Morris & Nolan sadlar som är mkt bra i både dressyr och hopp utförande. :p

Sen ville jag bara lägga in en liten tänkvärd sak här också angående paddar under sadlarna.
Tänk dig att du har en sko som inte passar riktigt perfekt, den kanske känns lite liten eller klämmer någonstans eller ger dig skavsår. Inte tar du väl på dig en raggsocka och sedan trycker ner foten i skon då? Det blir ju inte bekvämare precis?? :o

Precis likadant är det med sadlar. Padd under sadeln skadar mer än den gör nytta. Den hindrar hästens rygg att få plats och spelrum i tunneln. Det är därför tunneln finns på sadeln för att ge hästens rygg möjlighet att röra sig.
Bara ett tips som jag fått av såväl fysioterapeft, vetrinär och sadelutprovare. :d
 
Har inte det i vanliga fall, sen så är det min PESSOA som inte passar (klämmer). Jag har även en Prestige sadel til min andra häst, men den är bomvidd 37 och således alltför vid för unghästen. Så tills jag får tag på en ny sadel som passar, så får han låna Prestigen, som blir lagom med tjock pad under. :) Att rida barbacka är heelt uteslutet, har inte lust att dö än.... :crazy: Och han har reda vilat två veckor, och är superenergisk, så lite motion måste han få.
Därför pad!
 
jag har inte vart med om att nån har kaserat sina stubben sadlar. dessutom använder sej ridskolor rätt mycket av dem eftersom de är så hållbara .
 
Hur länge har du haft sadeln? Hästar ändrar sig ju mkt på kort tid (musklar sig tex mer på bara några månader!)

Personligen skulle jag, numera, aldrig ta hjälp att prova ut en sadel av ngn som 'inte tänkte' på att kolla bossorna?!

Då är det snarare en dåligt utprovad sadel än en dålig sadel!
 
Sv: !!Sadelhjälp!!!

Hej. Jag har en County XW till min häst som är grov, har rak rygg och liten manke. Den sitter kanon! :)
 
Sv: Re: !!Sadelhjälp!!!

Det är tråkigt att Du tappat förtroendet för sadelmakarna och sadelinpassarna. Det är en bra sadel Du har. Att utala sig så som de gjort är inte seriöst. Kontakta Nordiska Sadelmakarkåren vars säte ligger i Stockholm. De finns i telefonkatalogen. De kan hjälpa Dig.
 
Sv: Re: !!Sadelhjälp!!!

Här nere finns det en jätteduktig. Men det är å andra sidan i Värmland, kanske lite väl långt för dig.
 
Sv: Re: !!Sadelhjälp!!!

Herregud vilken gammal tråd ni letat upp.... :crazy:

Får uppdatera då, hästen fick ny sadel utpassad av en av Norges bästa sadelmakare, en Passier Comet FS, till den nätta summa av 20.000. Den hade han i tre mnd, sen var den alldeles för trång. Sadelmakaren hade lovat att han skulle kunne ha sadeln läääge, eftersom bommen gick att ändra. Men, med bredare bom så fanns det inte plats för hans manke. :smirk: Så nu sitter jag här med en jättedyr, nästan ny sadel som bara hänger i sadel kammaren.

Gav upp allt vad sadelmakare heter och letade sadel på egen hand, och köpte En Prestige Top Dressage, bomvidd 34, och den låg KANON. Hästen stormtrivs, han har aldrig gått såhär bra! Så har köpt en Prestige Sidney också, måste ju ha en hoppsadel också.

"Experterna" har kostat mig dyrt, anlitar aldrig nån igen. :mad:
 
Sv: !!Sadelhjälp!!!

Jag gjorde precis likadant. Läste på ordentligt om sadlar och köpte sedan en Stübben Edelweiss NT som inte glider fram, inte irriterar när sadelgjorden spänns och som är helt kalas att rida i. Och min omöjliga (när det gäller sadlar) arab hoppar än mer än tidigare som en gud, högre och smidigare! Proffset gav upp, men jag är lite för envis och fixade det själv!
Grattis!
 
Sv: Re: !!Sadelhjälp!!!

Marlon skrev:
Jag vet inte om deta har riktigt med saken att göra men jag fick ett tips av en kompis att ta vit krita under sadeln gå lite med hästen och så ser du när du tar av sadeln var sadeln sitter och var den inte sitter och hur!!

Men om man inte kan rita på sadeln funkar det väl lika bra med att ta ett tunt vitt schabrak på en oryktad häst?
 

Liknande trådar

Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
920
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 896
Senast: caballus
·
Hästvård En av mina unghästar(islandshäst) som reds in för ca 1år sedan visar irritation när jag klämmer över mankammen ca 1 hands bredd bakom...
Svar
12
· Visningar
2 746
Senast: norpan
·
S
Utrustning Jag tror jag blir tokig! Jag har provat hur många sadlar som helst och den enda sadel hästen gillar är en gammal isländsk Saga-sadel...
Svar
16
· Visningar
3 066
Senast: arna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp