Bukefalos 28 år!

Sadelläge?

N

nrussn

Jag har lånat hem en sadel för utprovning till min nordsvensk, han är mycket bred över ryggen och har i princip ingen manke alls, han ser ungefär ut som en tunna i formen.

Den sadeln jag lånat hem nu ligger bra över ryggen, dvs den landar bra och har 3-4 fingrars tunnel. Många sadlar jag lånat hem har varit så trånga (trots vid och extra vid bom)att de har lagt sig "ovanför" hästen. Denna sadeln är den absolut bästa hittills. Det enda är att bogbladen tar emot då han går (den är inte trång när han står still, men då han rör sig svänger han ganska mycket med magen och kroppen). Jag har försökt att dra bak sadeln ännu mera men man kan ju inte spänna sadelgjorden över hästens mage...

Vad ska jag göra, jag har haft samma problem med samtliga sadlar jag lånat hem, och denna sitter bäst på alla andra sätt. Vad är fel?
 
Ett problem som många av oss kallblodsägare brottas med.. Sadlarna ligger inte bra. Det finns speciella kallblodsadlar.. Kanske skall prova en sån?
 
Så det finns speciella sadlar till kallblod, det visste jag inte.

Vad är det för sadlar? Var hittar man info om dem? Märke? Prisklass? m.m.
 
Du kan prova brida med sadeln och om du märker att han blir konstig när du rider så sitter du av ,går in i stallet och tar av sadeln!
Ser du att pälsen har åkt åt motsatt håll så är det helt enkelt fel sadel!
 
Dels har ju Hööks sina Griffin Haflinger sadlar. Dessa är konstruerade för breda hästar. Prisläge 3500-4000:-
Annars gå in på den här länken www.equilex.se
Klicka in dig i shoppen, de har massor med utrustning och flera olika kallblodsadlar ... Själv har jag inte egen erfarenhet av dem då jag rider western på min nordis. Men jag vet andra kallblodsägare som är nöjda.

Kallbloden kräver oftast inte bara en bred sadel..utan också en speciell bom då deras överlinje inte är lika som halvblod och ponnys.. det är därför det är svårt med passformen.

Lycka till...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
895
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 761
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 396
Senast: CaisaCax
·
Islandshäst Hej, jag börjar bli riktigt förtvivlad :cry: Har en liten islandshäst med väldigt kort rygg, ca 36cm sadelläge, hög rumpa, obefintlig...
Svar
6
· Visningar
2 593
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp