Sadellista BOMLÖST, del II

fjordtokan

Trådstartare
*kl*

Jag orkar inte gå igenom hela listan så jag fråga här istället.

Jag skulle vilja ha en kort pad helst 54 cm eller kortare finns det? Vilka märken har detta? Gärna lite mer dressyrformad.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Yes, googla "Trekker inspiration" (nyare modell men samma sadel), andra sökresultatet är svenska återförsäljaren. Har dreglat mycket på den sidan innan jag till slut köpte min begagnade Master. :)

Jag tycker att den mer ser ut som en allroundsadel än en dressyrsadel, eller är det en synvilla???
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

kl

Jag har en "problemhäst" vet snart inte in eller ut när det gäller val av sadel,för att förvärra det hela kan jag nämna att han blir 5 i år,
Och är under inridning vi har inte alls kommit särskilt långt mycket beroende på just sadelbekymret.
Skulle en bomlös vara något för denna ryggen?

Han är kort,har manke själva ryggen är ganska bred,lite svängd mot länden,överbyggd just nu då han växer igen.Han saknar dessutom ryggmuskulatur.
32858872.jpg


32859689.jpg


32859690.jpg


Jag letar väl främst efter en dressyrlik sadel ,gärna med bra stöd han rör sig stort.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag hade skickat bilderna till åf för sensation ride sadlarna och frågat om någon av de sadlarna möjligtvis skulle kunna passa. Just för själva ryggen skulle de nog ligga bra men jag är lite osäker på om de klarar en såpass hög manke.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag hade lagt en Trekker Master på den hästen, mest för att jag har en Master, men också för att jag sett just Master ligga bra på den typen av hästar.

Den modellen heter något annat nu och finns utomlands. Jag tror jag får hänvisa dig till google. Den är inte bomlös utan har en läderbom ("Registered Leather Flex® structure flexes in all directions and fits both straight and curved backs.") vilket gör den stabilare men inte fördelar ut vikt på samma sätt som en bomsadel (en fördel om hästen ändrar form under arbete eller har en kort rygg.



Aha, den heter numera Flexible Inspiration och finns i Sverige.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadellista BOMLÖS

Om jag förstår dig rätt så heter den äldre varianten Trekker Master och de nyare Flexible Inspiration?
Samt att Trekker'n är helt bomlös men Flexible har läderbom :) ?

Tack för informativt svar.

Tinywiny- Det ska jag absolut göra ,tack!
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Måste passa på och fråga också vilken den stora skillnaden är imellan Star Trekk's sadlar och Trekker Masters ?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Trekker Master och Trekker FI är i princip samma modell, fast vidareutvecklad. Mastern har också läderbom.

Jag började med ST och har haft Dressage I, II och III hemma. Aldrig mer. Snygg sadel, men kvalitén motsvarade absolut inte priset. Den sista vi hade hemma (III) var så sned och illa stoppad att den gick i retur direkt, den gick inte att lägga på hästen.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Min dam har liknande rygg som den ovan, där funkade inte sensation, hon fick skav på manken av bara 8 km lugn ridtur.

KL

Mailade återförsäljaren till trekker, men har inte fått svar, nån som vet hur långt tid det brukar ta? Är det bättre att ringa?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag måste bara försvara ST lite, vet att Lovisaleonora har dålig erfarenhet, vilket jag också har. Jag köpte variant II, fick aldrig den riktigt jämn och tyckte den var meckig, sålde efter ett år. Köpte sedan variant III efter att jag haft ett halvt helsike med att hitta en passande sadel till min cylinderformade sak. Den är jag supernöjd med! Granskade den noga när den kom och har sedan dess njutit av den så gott som dagligen. Finns kanske redan bild på den i denna tråden, men så här ser min ut. (Lite tjock häst på bilden, hade ridits lite väl lite i den 8 veckors långa väntan på sadel)
somma2010042.jpg

somma2010043.jpg


Har dock svårt att se att den passar en lång manke, min hästs rygglinje ser ut så här.
sadelutprovningchili08003.jpg
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Den ser ju fin ut!
Frågan är ju med min hästs manke då...

Är Star Trekken generösare mot långa mankar jämförtvis med Trekker Master ?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

I sadelläget har lady_vips häst med manke än din så det är inget jag skulle oroa mig för.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

*kl*

Någon som har testat den nya Barefoot Barrydale och har något att säga om den?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

KL

Kastar mig ut bland er bomlös-kunniga med min fråga!

Jag har en Trekker Master dressyr till min häst, men den glider bakåt:crazy:
Vad är fel:crazy:?
Hästen är iofs lite knepig med sadlar, sadelgjordsläget ligger längre fram än vad sadelläget gör, men det känns ändå inte som att den borde glida så mycket? Eller:confused:?
Jag har testat med både svängd gjord och vanlig gjord, men det gjorde ingen skillnad.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Hmm hur är den i sätet rymlig eller lite snävare?
Har mätt och trixat med hästen idag.
Försökte ta ut hans grader,dock så hade vi ingen gradskiva hemma ,med sambon kollade lite med tumstocken
och höftat väldigt grovt hamnar han någonstans mellan 100-105,vi ska kolla med gradskiva också men jag ville veta idag pronto ;)
Försökte även ta ut anläggningsytan,det var inte jätte enkelt han är lite överhullad för tillfället ,men ja har mätt imellan tejpen (innermått alltså) 47 cm.
Så med hänsyn till de här måtten ,hur bör jag tänka ang val av modell samt storlek?

Ska mejla ÅF för både Trekker master och star trekk också tänkte jag.
32860278.jpg

32860276.jpg
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Har du verkligen tänkt på att bogbladet rör sig bakåt? För på bilden ser det ut som tejpen sitter precis vid bogbladskanten.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Ja ,det tänkte jag på :) Var enklast att sätta tejpen vid kanten men frågan blir ju då är han ens möjlig att ha en sadel övh taget på?
eftersom han är 47 cm innermått på tejpen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 197
Senast: iNHALE
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
790
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 836
Senast: BernT
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 471
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp