Sadeln glider fram

Jessie_

Trådstartare
Hej!

Min hoppsadel glider fram så fort jag börjar trava vilket irriterar både mig och min häst. Har provat jättemånga olika gel paddar men ingen funkar. Vill inte heller använda svanskappa då jag hört att det inte är bra för hästen. Enligt sadelmakare sitter den som den ska så det är antagligen inte själva sadeln som är problemet. Skriv gärna tips/lösningar om ni varit med om liknande!
 
Hej!

Min hoppsadel glider fram så fort jag börjar trava vilket irriterar både mig och min häst. Har provat jättemånga olika gel paddar men ingen funkar. Vill inte heller använda svanskappa då jag hört att det inte är bra för hästen. Enligt sadelmakare sitter den som den ska så det är antagligen inte själva sadeln som är problemet. Skriv gärna tips/lösningar om ni varit med om liknande!

En sadel som passar ska inte åka fram.

Sen kan det vara så att din häst har svår exteriör och behöver arbetas lite annorlunda för att man lättare ska få någon sadel att passa.

Är den bukig tex kan det vara svårt att få sadlar ligga kvar. Då kan du behöva hjälp i hur du ska träna din häst så den använder magmuskulaturen och buken av det lyfts upp. De blir mindre bukiga då. Och sadlarna ligger lättare kvar.

Har den normal exteriör hade jag provat annan sadelutprovare.
Vill utprovaren att du ska ha svanskappa så hade jag bytt.
Det är en dålig lösning annat än ev på tex en shettis med en mkt lätt unge på.
 
Är den bukig tex kan det vara svårt att få sadlar ligga kvar. Då kan du behöva hjälp i hur du ska träna din häst så den använder magmuskulaturen och buken av det lyfts upp. De blir mindre bukiga då. Och sadlarna ligger lättare kvar.
Min häst är bukig och min sadelprovare gav mig tipset att använda en svängd sadelgjord för att buken ska få plats bakom. Håller med dig i övrigt också. :up:
 
Enligt sadelmakare sitter det som den ska? Alltså inte en sadelutprovare? Låter ju skitskumt. Det klart sadeln inte ligger som den ska om den åker fram. Min Passier är omgjord för att passa en häst där allt åkte fram. Infästningen till första sadegjordstroppen är framflyttad. Då är det snudd på omöjligt för sadeln att åka fram.
 
Min häst är bukig och min sadelprovare gav mig tipset att använda en svängd sadelgjord för att buken ska få plats bakom. Håller med dig i övrigt också. :up:

Ja, räcker det så är det väl fint. Så får man jobba vidare med att få upp kulan på sikt.
Men här verkar det ju vara mer problem än så.
Vissa har så smalt sadelgjordsläge att man måste ha smal gjord tex. Det finns olika varianter.

Vi vet ju inte ens om TS häst är bukig. Jag bara nämde det som ex.
 
Hej!

Min hoppsadel glider fram så fort jag börjar trava vilket irriterar både mig och min häst. Har provat jättemånga olika gel paddar men ingen funkar. Vill inte heller använda svanskappa då jag hört att det inte är bra för hästen. Enligt sadelmakare sitter den som den ska så det är antagligen inte själva sadeln som är problemet. Skriv gärna tips/lösningar om ni varit med om liknande!
det finns både kunniga och mindre kunniga sadelmakare, så även med sadelprovare.
Jag skulle råda dig att be en annan sadelkunnig person kolla om sadeln verkligen passar, en second opinion är alltid bra... (det går även att lägga ut några bilder här och få ett första utlåtande, åtminstone om "det borde funka" eller "det är totalt fel".

Sen finns ju också alternativet att sadelläget ligger lite längre bak än sadelgjordsläget, på en häst som har ett tydligt sadelgjordsläge. Det är jättesvårt att komma tillrätta med, en svängd gjord kan hjälpa något.
 
Hej!

Min hoppsadel glider fram så fort jag börjar trava vilket irriterar både mig och min häst. Har provat jättemånga olika gel paddar men ingen funkar. Vill inte heller använda svanskappa då jag hört att det inte är bra för hästen. Enligt sadelmakare sitter den som den ska så det är antagligen inte själva sadeln som är problemet. Skriv gärna tips/lösningar om ni varit med om liknande!

En sadelutprovare som säger att en sadel som glider fram ligger bra är inte seriös för fem öre. Uppenbarligen ligger ju sadeln inte bra alls, den passar helt enkelt inte din häst så visst är det sadeln som är problemet. En sadel som passar glider inte fram. Anlita någon annan som kan hjälpa dig att hitta en sadel som ligger bra på riktigt.
 
Tack för alla svar! Insåg nu att jag tabbade mig, sadelutprovare ska det såklart stå ;)

Ska absolut skaffa en utsvängd sadelgjord och hoppas att det är sadelgjordens fel och inte sadelns.. @Blandrastik det där med att infästningen till första stroppen var framflyttad lät ju också bra, hur fixade du det?

Försökte bifoga en bild på Itsa men det gick inte tyvärr
 
Tack för alla svar! Insåg nu att jag tabbade mig, sadelutprovare ska det såklart stå ;)

Ska absolut skaffa en utsvängd sadelgjord och hoppas att det är sadelgjordens fel och inte sadelns.. @Blandrastik det där med att infästningen till första stroppen var framflyttad lät ju också bra, hur fixade du det?

Försökte bifoga en bild på Itsa men det gick inte tyvärr

En svängd sadelgjord fungerar på hästar med svängd bröstbenskurva. På en häst som är bukig fungerar inte en sådan. Den ställer sig på högkant och ger ett stort obehag för hästen då det blir stort tryck på en väldigt liten del av sadelgjorden vilket inte alltid syns men hästen känner det. Framflyttad sadelgjordsstropp fungerar om sadeln verkligen passar men sadelgjordsstropparna hamnar på fel ställe i förhållande till dess sadelgjordsläge, annars fungerar det inte.

Innan du börjar experimentera själv så ta ut en oberoende seriös sadelutprovare och hör med denne hur hen tycker att din sadel ligger på din häst. Se till att du rider i alla gångarter och gör allt du brukar göra i den sadel du köper och gör det innan du köper framför sadelutprovaren. Sadeln ska ligga bra hela tiden, inte bara när hästen står still. Din häst kommer att tacka dig och din plånbok kommer tacka dig. Att rida i en sadel som inte passar leder ofelbart till belastningsskador på hästen förr eller senare. Glöm inte att sadeln ska passa dig lika bra som hästen. Sitter inte ryttaren bra i sadeln kan man aldrig få till någon bra ridning.
 
Ja, räcker det så är det väl fint. Så får man jobba vidare med att få upp kulan på sikt.
Men här verkar det ju vara mer problem än så.
Vissa har så smalt sadelgjordsläge att man måste ha smal gjord tex. Det finns olika varianter.

Vi vet ju inte ens om TS häst är bukig. Jag bara nämde det som ex.
Ja och jag bara hakade på sidospåret ifall någon annan som kanske har en bukig häst läser tråden i förhoppning att hitta hjälp. :)
 
Tack för alla svar! Insåg nu att jag tabbade mig, sadelutprovare ska det såklart stå ;)

Ska absolut skaffa en utsvängd sadelgjord och hoppas att det är sadelgjordens fel och inte sadelns.. @Blandrastik det där med att infästningen till första stroppen var framflyttad lät ju också bra, hur fixade du det?

Försökte bifoga en bild på Itsa men det gick inte tyvärr
Det var Ingdams som såg till att stropparna flyttades, alltså där den är köpt. Funkar super för mig
 
Testat gelepadden närmast ryggen? (under schabraket)
Tvätta gelpadden efter användning med tvål och vatten, låt torka så behåller den sig "klibbighet"
 
Väldigt många faktorer som spelar in för att sadeln ska ligga still på hästen.
Stämmer tyngdpunkten på sadel vs häst med var stidlädren är fästa? Stämmer stropparna på sadeln överens med hästens gjordstad och vart hamnar sadelgjorden? Är sadeln lagom lång, lagom vid, lagom svängd? Osv
 
@Jessie_ Jag har samma problem med min sadel IBLAND. Dagar när hästen ätit mycket gräs och är extra bukig, eller i början av ridpasset innan bakbenen har vaknat.
Sadelläge ganska långt bak så gjorden hamnar precis där magen går ner. Så jag låter honom inte äta så mycket gräs (han såg dräktig ut flera dagar efter) och sadeln ligger jätte bra.

Jag ska köpa en annan gjord som ligger bättre. Även om sadeln ligger bra glider alltid gjorden fram en aning. Har provat allt med paddar när sadeln glidit men det gör det bara värre! Så det är bara att hoppa av och sadla om när den glidit för mycket :)
 
201707180927189888_sbig.jpg

Kanske inte den bästa bilden. Men man ser ju magen. Inte lätt att få en sadel att ligga bra där:cool:
 
@Jessie_ Jag har samma problem med min sadel IBLAND. Dagar när hästen ätit mycket gräs och är extra bukig, eller i början av ridpasset innan bakbenen har vaknat.
Sadelläge ganska långt bak så gjorden hamnar precis där magen går ner. Så jag låter honom inte äta så mycket gräs (han såg dräktig ut flera dagar efter) och sadeln ligger jätte bra.

Jag ska köpa en annan gjord som ligger bättre. Även om sadeln ligger bra glider alltid gjorden fram en aning. Har provat allt med paddar när sadeln glidit men det gör det bara värre! Så det är bara att hoppa av och sadla om när den glidit för mycket :)
Jag har en svängd sadelgjord till min bukiga donna och sadel ligger otroligt bra peppar peppar. Om du inte redan har det skulle jag rekommendera det starkt, förutsatt att sadeln passar förstås. :p
 
Jag har en svängd sadelgjord till min bukiga donna och sadel ligger otroligt bra peppar peppar. Om du inte redan har det skulle jag rekommendera det starkt, förutsatt att sadeln passar förstås. :p

Jag tänkte prova en elt gjord men kanske bättre med en svängd :idea: Den jag har nu är rak men bred på mitten. Och sadeln ligger stilla nu när gjorden glider. Lägger bara en tjock (eskadron) benpadd framtill.
 
Jag tänkte prova en elt gjord men kanske bättre med en svängd :idea: Den jag har nu är rak men bred på mitten. Och sadeln ligger stilla nu när gjorden glider. Lägger bara en tjock (eskadron) benpadd framtill.
Jag har ingen erfarenhet av elt, men huvudsaken är väl att hittar något som funkar för både häst och ryttare. Tänker att det som kanske funkar för mig kanske inte funkar för dig osv.
 

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
550
Senast: Silje
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Lutten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp