Bukefalos 28 år!

Sadeln kasar framåt..

Jen80

Trådstartare
Likadant med tömkörningsgjordar - ALLT som ska runt pållans mage!

Sadlarna Är i rätt storlek, jag har provat andra och det blir likadant ändå....sadeln stannar inte kvar där jag vill ha den :crazy:. Vinafina Har ett ruskigt dåligt sadelläge, och en mage som börjar anta en bra form...den är inte så stor nu iofs, men det blir likadant oavsett om hon ser ut som en tunna eller är pinnsmal.

Ni som har/har haft samma problem; hur har ni löst det? :confused: Jag får på onsdag ny sadel IGEN, men problemet kvarstår...hur får jag den att stanna där den SKA ligga?! :cry:
 
på min häst är det lika och jag använder svanskappa när jag tränar. när jag inte tränar ´har jag en sadel som är ngt. smal och dne ligger för långt fram men den går att rida i, han får ej ont av den men den ligger för nära bogbladen. när jag tränar dressyr och hoppning äre svanskappa som gäller. har jag det jämt har han lust att få lite ont vid svansen för svanskappan e lite liten i det som man lägger runt svansroten.. :( måste nog skaffa en ny.. :cry:
 
Ni som har/har haft samma problem; hur har ni löst det?

Jag har löst det genom att lämna walkover ;)

Valacken har ett bra sadelläge, rejält med manke etc. MEN..ettmardrömslikt sadelgjordsläge.. =/ Om man lägger sadeln där den ska vara, och så släpper man ner sadelgjorden bara, så ser man att där den hänger när den hänger lodrätt är ca 1 dm längre bak än den de facto hamnar.

Problemet är att enda ställe sadelgjorden ligger still är precis bakom armbågen. Och det är alltså ca 1 dm längre fram än sadelgjorden hamnar när sadeln ligger rätt. Och eftersom hans buklinje är sådan att det bara är på ett ställe som gjorden inte glider framåt (en sadelutprovare/sadelmakare benämnde det uppmuntrande nog som 'värsta tänkbara sadelgjordsläge'..tack för uppmuntran liksom).

Så även om du sadlar på rätt ställe så såfort han rör sig så åker gjorden fram och tar med sig sadeln fram och sen ligger den där och manglar bogblad. Himla käckt *INTE*

Samma sak (utom då att bogbladen inte manglas) händer med tömkörningsgjord, enkla täckesgjordar, selgjordar etc.

Jag har lämnat wakover som sagt, det blir så med ALLA sadlar (och allt annat som har gjord). När jag vinner en massa pengar ska jag se om det går att specialsy en sadel så det fungerar ;)
 
Min häst är likadan, fast kanske inte riktigt så illa ;) men det har kommit några nya interessanta sadelgjordar som faktiskt verkar rätt vettiga. Ska se om jag hittar hemsidan där jag såg dem. :)
 
Min sadel ligger hyffsat långt bak med hjälp av denna gjord. Kommer från Lillhästen i Stav.
På min förra sadel som gled fram EXTREMT mycket hade den ingen verkan, men på nya sadeln som bara glider fram lite märker jag skillnad :)
 
Det här har ju varit uppe förr och om jag inte minns fel hade Silverkedjan nån lösning på problemet. Tror det var en extra gjord el nåt sånt. Kolla med henne.

Du kan ju testa svanskappa oxå.
 
Det här har ju varit uppe förr och om jag inte minns fel hade Silverkedjan nån lösning på problemet. Tror det var en extra gjord el nåt sånt. Kolla med henne.

'Mammagjord', hon hade det bl a på dräktiga ston. Var helt enkelt så att man satte en gjord bak som en 'flankgjord' på en westernsadel ungefär. Så en gjord låg framår runda magen, och en bakom (bakom rundaste punkten, så den inte kunde glida framåt)
 
Inte bara på småfeta ston uatn även på vallacker :-)
Man klipper spännet av ett stigläder och trär det under bossorna långt bak på sadeln. Sen använder man en extre jord som man spänner i den sista av sadelns 3 stroppar (ifall det finns tre) och i stiglädret. Funkar kanon, jag har det på alla pållar numera.
 
Jag hade ju samma problem med min gamla sadel som inte passade! Jag köpte en stoppgjord, ligger mellan sadel och schabrak och fungerar jättebra,gjord runt magen. Säg bara till så får du låna den för jag behöver den inte längre, nya sadeln ligger perfekt! :)
 
GAH! På pricken samma problem som jag har :crazy:. Jä*la hästar ;).

*vill också vinna pengar :crazy:*
 
Jag har en stoppgjord och den har jag provat - hjälper inte ett skvatt *S U C K*. Tack ändå ;)
 
Köp en sadel med främre stroppen som ett V, sitter fast i ortspetsen och bakre som vanligt. Jag har sadlar med sådan lösning av märkena Cliff Barnsby, Amerigo. Enda som verkligen funkat på mina hästar. En viss hjälp kan man få av en sådan sadelgjord som Druvan visade oxå.
 
Svanskappa :rofl:

Förlåt att jag skrattar men skulle aldrig kunna tänka mig Favina i en svanskappa, hon blir ju ponny :D
Men så länge sadeln är på plats får man offra sig. Huvudsaken är ju att hon inte får ont, för jag kan tänka mig att om sadeln åker fram så kan det inte vara så behagligt :crazy:

Kram Favina :bump:
 
Köp en sadel med främre stroppen som ett V, sitter fast i ortspetsen och bakre som vanligt. Jag har sadlar med sådan lösning av märkena Cliff Barnsby, Amerigo. Enda som verkligen funkat på mina hästar. En viss hjälp kan man få av en sådan sadelgjord som Druvan visade oxå.

Kan ju funka sätta in en extra stropp på den befintliga sadeln med. Lämna den till sadelmakare och få en extra gjordstropp fäst vid ortspetsen.

Jag tänkte ju göra det till valacken nu i början av mars is amband med sadelomstoppningen. Men just nu ligger på is, måste ju se om han nånsin blir ridbar igen först.
 
Tack för det tipset också! Börjar med sadelgjorden, funkar inte det får jag prova ny sadel, igen..:crazy:
 
Helt seriöst; Favina skulle skämmas ihjäl om jag satte på henne en svanskappa... :rofl: :rofl: Hon är ju en lady! :D

Får se hur det går med nya sadeln... :)
 
Kan ju funka sätta in en extra stropp på den befintliga sadeln med. Lämna den till sadelmakare och få en extra gjordstropp fäst vid ortspetsen.
:bow: :bow: Jag har ruskigt nära till sadelmakare så... ;)
 
Svanskappa är kasnke nåt du ska testa.. Krångligt att det är så när sadlarna sitter bra också...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 317
Senast: Badger
·
Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och...
2
Svar
23
· Visningar
2 835
Senast: caballus
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 722
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp