Bukefalos 28 år!

Sadeln kasar framåt..

Dollar också :crazy:

Silverkedjan har dubbla gjordar på många av sina hästar. Jag fick se hur hon gjort, i somras. (en "bakom kulan" och en framför)
 
Du får väl sätta fast några fina smyckesstenar på svanskappan och försöka lura i henne att det är fiint *fniss*
 
Om sadeln passar i Vidd så kan det ju hända att den är för Lång... Då skuffar länden fram sadeln vid varje steg som hästen tar, det problemet har de flesta ponnies...
Om sadel passar hästen så ska sadelgjorden knappt behövas, tja vid uppsittningen då förståss...
Jag hade samma problem som du förut, men nu ligger sadeln så bra att jag många gånger kommer hem med gjorden glappandes under magen (han spänner upp magen väldigt i början, sen glömmer jag att dra åt :o )

Och till de som rek. att spänna sadelgjorden i ortspetsarna så vill jag varna för att det ändrar sadelns läge på ryggen och gräver ner ortspetsarna i ryggen på hästen... det låter inte så skönt va?
:crazy:
 
Att sadeln jag hade var för lång vet jag, det är bla. därför jag har skaffat ny, som är ett par cm kortare :).
 
Antar att du provat detta men på min hopplösa häst lade jag tillslut på X-vid bom och det fick sadeln att ligga kvar.
Hade haft normal vidd tidigare och det såg bra ut enligt tränare och mig själv också (har fullblodslik häst på 1,57....) men det som tillslut funkade var en Stubben i bomvid 32 (30 är normalvid), 16,5 tum (kort alltså så den inte kan knuffas fram) med V-ställd främsta gjord (tror inte det är någon fara att det ska vara obekvämt för hästen när sadeln har det från början och den sitter på en kvalitetssadel som Stubben).
 
Men ändå åker den fram? Har du kollat om den knuffas fram ändå? Eller om det verkligen är sadelgjorden som drar fram den? Kan du testa att spänna sadelgjorden bara litegrann, och hoppa upp från en stol? Då kanske gjorden kan ligga där den ska, om det inte är så mycket tryck på den?
 
Vad gör man när man har en häst som min då....Lägger sadeln rätt men innan jag är klar med att dra åt sadelgjorden tillräckligt så har den redan kanat fram?? *suck*
Fö så ser sadelläget ut som Jen80´s.
 
Har provat stol också, och att spänna gjoren så löst jag bara kan...funkar inte :crazy:.
 
Är du också säker på att sadeln verkligen passar? Jag kan inte tänka mig att en passande sadel skulle glida fram medan hästen står still och man bara spänner gjorden? Och när jag säger passar, så menar jag också sådana saker som hur gjorden är fästad i sadeln osv... Det finns ju en hel massa olika varianter på det där. Och det finns verkligen sadlar vars gjordfästen sitter så att de tvingar sadeln ur balans...
Det är verkligen ett pyssel det där med bomsadlar... särskilt om de blir för långa... det är förståss ingen av er som kan tänka er ett bomlöst alternativ? För just sådana framglidanade tendenser slipper man oftast då...

Blir det förresten skillnad om ni rider med eller utan vojlock?
 
Ja, sadeln passade henne.
Ingen skillnad med eller utan vojlock.

Jag kan inte tänka mig att en passande sadel skulle glida fram medan hästen står still och man bara spänner gjorden?
Trodde inte jag heller - men ack vad fel jag hade :crazy:. Som sagt, t o m tömkörningsgjorden kasar framåt! Pållan har ett Extremt skumt sadelläge, tyvärr.

det är förståss ingen av er som kan tänka er ett bomlöst alternativ? För just sådana framglidanade tendenser slipper man oftast då...
Nej. Eller jo, jag kan mycket väl tänka mig det - men jag har själv skador som gör att jag inte Får det (på läkarens inrådan).
 
Jag har provat alla tänkbara sadlar, rakare som rundare, vidare som smalare....Tyvärr :crazy:
Och jag har dessutom ridit utan vojlock... Dessutom så har jag kollat just stropparna också, bara för att få så bra utgångsläge som möjligt...
Nog för att han är lite rund om magen men :confused: hon är iaf inte jättestor.

Jo, jag har ju köpt bomlös nu men man är ju så inkörd på bomsadlar så jag skulle gärna vilja ha en vanliga också... Men det kanske är önsketänkande?! :cry: Jag får väl hoppas det kommer någon sadel längre fram som passar, under tiden får jag väl spara pengar :smirk:
 
Hej!

Det är kanske läge att jag å frugan kommer ner och analyserar problemet?

Hör av dig i så fall.

/M :devil:
 
:bump: :bump: Det har jag faktiskt funderat på! :D :D
Fick precis reda på att sadeln inte kommer förräns på torsdag, sen så ;).
Hör av mig!! :)
 
Nu vet ju inte jag på vilket sätt du är trasig, men jag har en kompis med en bäckenskada som har haft en Fitform, men i den sitter hon tydligen för brett så hon får jätteont, särskilt när de håller på med skolorna (akademiskt) och då har hon bytt till Star-Trekk och hon säger att det funkar jättebra... men det kanske inte är därför du inte ska ha en bomlös sadel..
Ja.. det här med sadlar är ett himla pyssel... synd att de inte föds med små fickor på sidorna där man kan stoppa in fötterna ;) så slapp man allt trassel :crazy:
 
Det största problemet med mig är att jag öht inte får rida egentligen :o, men har fått ett tveksamt ok ;) från neurologen om jag sitter i en dressyrsadel - inte annars. Jag har en nervskada i högra benet som gör att jag inte har full funktion i det, och jag får känselbortfall om jag har det böjt för mycket. Alltså krävs det Stora knästöd för min del (för att kunna kompensera det stöd benet inte kan ge.. :( ), samt en Mycket djup sits - för jag får inte ramla av heller. Har nämligen skador i axel och skuldra som kan bli värre (nej tack, det räcker nu! :crazy:) om jag flyger...
Än så länge har jag inte hittat en bomlös som uppfyller dessa kriterier, annars - varför inte prova? :) Men det är som sagt inte jag som har "bestämt" detta utan det är min neurolog.

Ja.. det här med sadlar är ett himla pyssel... synd att de inte föds med små fickor på sidorna där man kan stoppa in fötterna så slapp man allt trassel
Högsta drömmen, typ...Boe: :bow: ;)
 
Hejsan! Om det är att sadeln glider framåt kanske det skulle hjälpa lite grann i alla fall att skaffa en repsadelgjord? Fick det som tips från en sadelmakare och det har fungerat! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 290
Senast: Badger
·
Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och...
2
Svar
23
· Visningar
2 830
Senast: caballus
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 014
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 667
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp