Sadelproblem. Vill ha tips!

B

bianca99_99

Vad ska jag göra? Allt känns ganska hopplöst nu...
Pålla (sv. halvblod) har ganska dåligt sadelläge, vilket leder till att sadeln glider fram och trycker på bogen och manken, inte bra.

Känns som att vi har provat allt och inget hjälper, sadeln glider fram i vilket fall som helst.
Har provat svanskappa, ledde till att hon sänkte ryggen. Har provat glidpadd under sadeln, funkade till en början, men sadeln åkte fram ändå.
Provade att byta sadel, var hos en sadelprövare i 5 timmar :eek: utan att hitta en som passade. Allt åkte fram.
För snart två år sedan måttbeställde ägaren en sadel från Jensen. Leverantören lovade att detta skulle vara lösningen på våra problem...

Sadeln funkade jättebra i början, men ca 6 månader senare började även den åka fram på manken. Började åter att använda glidpadd, men tillslut hjälpte inte ens det. Red barbacka nästan hela sommaren -03.
Fick sadeln lite provisoriskt omstoppad i slutet av sommaren och det blev något bättre.
Men nu är det värre än någonsin, hon är arg när man kommer med sadeln. :cry: (Har börjat rida barbacka så smått igen = gladare häst.)
Hon har även fått skav, två kala fläckar på ryggen pga sadeln och på var sida om manken är pälsen gnossig och tovig. Antagligen för att sadeln glider framåt hela tiden.

Finns det någon här som haft samma problem, har ni något tips? Jag är öppen för alla idéer och tips. :bump:
Vi har funderat lite på att prova en islandsadel och se om det hjälper. Vad tror ni om det? :confused:

En uppgiven Bianca... :(
 
Jeg har samme problem... Den eneste salen som ikke sklir på hesten min er en Reidlist tölt, men jeg liker den ikke helt fordi den er så smal mellom putene(bossorna) ved manken. det er myke gel-puter, men likevel... MEN det er tydeligvis dét som gjør at salen ikke sklir. Så man må visst velge mellom to onder...

Nå skal jeg kjøpe bomløs, for om den sklir, så gir den jo likevel etter for hestens skulderbevegelser :)
 
Jag tycker inte att det låte konstigt att sadeln passade bara 6 månader.. en häst kan bygga massor av muskler på den tiden, och då passar inte sadeln längre... så trist är det :(
Kan ju rekommendera att testa en bomlös sadel, men det går ju inte om man ska hoppa eller tävla dressyr(än så länge)
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 071
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 385
Hundhälsa Hej Har en mops på 8 år som varit risig till och från i tre veckor. Han åt från början hills metabolic, kastrerad och lite mullig...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: a1agnlju
·
Islandshäst Hej, jag börjar bli riktigt förtvivlad :cry: Har en liten islandshäst med väldigt kort rygg, ca 36cm sadelläge, hög rumpa, obefintlig...
Svar
6
· Visningar
2 521
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp