Bukefalos 28 år!

Sadelproblem

_EVL_

Trådstartare
Jag har stora problem att hitta en sadel som passar min häst. Hon har i princip ingen manke och är väldigt rund :o Det gör att nästan alla sadlar glider fram på henne. Sedan så verkar alla bara ligga och trycka framtill och baktill, inget i mitten (förstår dock inte varför eftersom att hon inte alls är särskilt svankryggig).
Är enda lösningen att använda svanskappa? och finns det sadlar med mer svängd bom?
 
Vilka har du provat? :confused:
Prestige (Appaloosa) har väldigt svängda bommar, och går att få rejält breda. Dessutom ursköna och snygga! :love:
 
Säger som Svea i en annan tråd: Välkommen till bomlösa klubben. :)

Ponnyn våran är rund, bred, kort i ryggen och med nästan ingen manke och hon har numer en bomlös (en Torsion). Den enda bomsadel som jag provat och som passat är en Hector. Fick även tips om Olympic Jessica men hann köpa en bomlös innan jag testat en sån, och det ångrar jag inte.
 
Jag har testat fler olika Griffin, några westernsadlar och Hubertus...

jag vet egentligen inte om hon behöver så bred bom. De som varit normal/vid har legat bäst i bomen...
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ska ta hjälp av sadelprovare framöver, men söker ändå lite input. Vi har en swb/welsh sekt B med ganska ”welshisk” rygg. Nästan...
Svar
1
· Visningar
431
Senast: Elisha
·
Utrustning Hej! Vi har en sadel som passar bra till vårat kallblod, enda problemet är att hon har typ ingen manke alls och alla sadlar vi provat...
Svar
4
· Visningar
832
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 072
Senast: Aifos
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp