Bukefalos 28 år!

_carmenzita_

Trådstartare
Är på jakt efter en annan dressyrsadel. Har en Albion nu men vill ha en som har smal midja, enkel kåpa (single flap), djup så att man kommer nära hästen.
Vad har ni för tips?
 
Ta ut en sadelutprovare. Då får du en sadel som passar både dig & hästen till 110% :)
 
Om du har endel pengar att röra dig med skulle jag vilja rekomendera dig att provrida en Luc Chieldric, Sellier (eller hur det nu var det stavades igen, chefen har en sådan, rider gärna i den... passar all hästar... helt otrolig sadel) den kan kännas lite konstig i början om man inte är van att sitta rätt, men oj vad rätt man hamnar automatiskt... dålig på det där med smal midja... ingen aning om den har det eller ej... Ingen kåpa alls antar att det kallas enkel kåpa, går inte att lyfta upp som sadel som visas ovan utan klossarna sitter på "utsidan" och sadelgjordstropparna sitter bakom, ganska långt ner, inga kort på den tyvärr, men... definitivt att rekomendera för den dressyrbitne. Ett köp av en ny kommer dessvärre landa på ca 30.000 och ta några månader att få hem...
 
:o säkert bra men tänkte satsa på en begagnad....
köpte min albion på det viset, visserligen inte i 30000 -klassen men men ......
 
Inte? :confused:
Det är ju inte ens säkert att dom sadlarna som DU hade tänkt dig passar din HÄST?
 
Jag köpte en Prestige Venus för några veckor sedan. Jag är mycket nöjd med den hitills. Djup och jag kommer nära hästen. Ett plus för att den är smal i midjan då jag har problem med mina höfter.

Men det är inte enkel kåpa på den.
 
Vad blir det för skillnad att rida i en med enkelkåpa?

Tittade på en sådan som den första tjejen skrev om. Men tyckte inte om modellen och sen tyckte jag att det såg så konstigt ut. Jag kanske är gammalmodig och inte vågar prova något nytt :o.
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 021
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Hej Jag söker tips på (hopp)sadlar. Utgår från ryttaren och får därefter se vad som passar på respektive häst. Önskemål: Mycket framvalv...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: Hopplan
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 790
Senast: Mogge
·
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp