Bukefalos 28 år!

Sadlar man INTE ska köpa...

Sv: Sadlar man INTE ska köpa...

Trådskaparens fråga är malplacerad tycker jag. Man kan inte svartlista ett speciellt märke för att sadeln inte nödvändigtvis passade just ens egen häst. Tycker inte heller man kan basera en lista på vad man hört från andra, då sak samma kvarstår: bara för att sadeln inte passar vissa betyder inte att det är ett dåligt märke.

Själv har jag bara goda erfarenheter av Keiffer, och har haft flera stycken, på olika hästar av olika typ.
 
Sv: Sadlar man INTE ska köpa...

nej, men när sadelmakare säger att sadeln är rena döden för hästryggar så har det inget med hur hästen ser ut att göra.... Och precis som med allt annat, så finnas det sadlar av bättre och sämre hantverk. Vad jag frågade om här (för sjuttioelva veckar sen...) var vilka sadlar som många hade haft dåliga erfarenheter av. Som ofta hade fabrikationsfel, var dåligt konstruerade eller orsakade rygg problem för många olika hästar.

Att sadeln ska PASSA är en självklarhet, det är inte det det handlar om! Jag har själv en Passier hemma till över 20.000kr som bara hänger i sadelkammaren för att hästen får ont av den. Men det betyder Inte att jag tycker Passier är dåligt......... :smirk:
 
Sv: Sadlar man INTE ska köpa...

Jag har haft massor av olika sadlar, både över å under 10 000kr.Det jag har märkt är att islandshästsadlar för det mesta är sneda men det verkar inte så många ryttare märka, en sadel kan nästan sitta på ena sidan av ryggen men ryttarna bara "flyttar över" till andra sidan.Hur hästarna kan gå bra på tävlingar är en gåta... :eek:
Nu köper jag bara dressyrsadlar.

Många verkar tro att bara för att en sadel kostar under 10 000 är den mkt dåligare än en sadel som kostar över 10 000 men det kan jag inte hålla med om.
Jag har haft massa dåliga sadlar från 10-17 000 men just nu rider jag i en sadel för 5000kr å det är den, av alla sadlar som passat bäst! :)

Alla hästar är ju olika byggda å jag har slutat titta efetr priser å speciella märken då den sadel som sitter bäst på hästen är bäst helt enkelt.
Mitt favoritmärke är Zaldi.
 
Sv: Re: Sadlar man INTE ska köpa...

styr_björn skrev:
fattar i huvud taget inte hur ni kan köpa en sadel för mer än 5.000!!!
jaja vissa ser ju ut att ha mycket pengar över! :cry:


Man får det man betalar för! .. visst man kan köpa en sadel för 5.000 men sedan har man veterinär räkningar på det trippla.. då kan man köpa en ordäntlig sadel från början!

men men vill man att sin häst ska ha ont så e det upp till en själv
 
Sv: Re: Sadlar man INTE ska köpa...

Du kanske inte smörjde med rätt medel? Man ska alltid snacka med tillverkaren om vad man ska använda för produkter på deras sadlar och träns.
 
Sv: Re: Sadlar man INTE ska köpa...

Bara för att man lyckas spara ihop till en sadel som passar hästen betyder inte att man är galen och gjord av pengar! :mad:

Jag har mitt studiebidrag och jag lyckades köpa en sadel för 8500:-! Det gäller att prioritera, och det är nog många som prioriterar bra utrustning till sin häst ,som jag förutsätter, att man älskar hur mkt som helst! :)
Vem vill inte behöva lägga mer än 1000 spänn på en sadel? Hade ju varit skitbra... Men tyvärr ser inte verkligheten ut så.
 
Sv: Re: Sadlar man INTE ska köpa...

Vi har ganska nyss köpt en zaldi, så nu blev jag ju lite orolig... men som sagt, passar den hästen ska man nog itne va så snabb att bestämma det "det märket har dåliga sadlar". Sadelmakaren här i närheten verkar ha rätt inställning tycker jag; hon säljer inget märke, utan bara begagnade och uppsydda eftersom hon inte vill binda upp sig till speciella märken pga det inte finns nåt som passar alla hästar.
 
Sv: Sadlar man INTE ska köpa...

Den skönaste sadeln jag nånsin har ridit i är en morris&nolan dressyr. (även suttit i en hoppmodell men denna passade ej hästen).

Min morris är jätteskönt och klossen är precis där den ska. Tror den passar oss med lite kortare ben. Lädret är kanon fint och sadeln är 7 år.

Små tunna rispor blir lätt men dom försvinner när man smörjer sadeln : ) :love:
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Sv: Sadlar man INTE ska köpa...

Där jag lämnar in min sadel så tar dom ut all stoppningen o lägger in nytt.

Priset. ja jag fick ge 460 kr tror jag.

Billigt??
 
Förstår inte alls kritiken mot Kieffer-sadlar. Rider själv i en 22 år gammal Kieffer Donau, som sin ålder till trots är jättefin och trevlig för så väl mig som ryttare som hästen.
 
Förstår inte alls kritiken mot Kieffer-sadlar. Rider själv i en 22 år gammal Kieffer Donau, som sin ålder till trots är jättefin och trevlig för så väl mig som ryttare som hästen.
Hela trådämnet är synnerligen märkligt?

Den sadel man itne ska köpa är väl den sadel som inte passar hästen eller ryttaren.

Jag hade flera sadlar. Kieffer är (var?) rak och passade hästarna med lång rak rygg. På valacken med extremt kort rygg funkade den inte alls. Där låg en Passier Grand Gilbert perfekt, men gilberten låg uselt på andra. En häst hade en urgammal Stübben som satt som en dröm. Men den passade å andra sidan inte någon annan i stallet. Unghästarna bytte sadlar titt som tätt efter hull och muskler

Undvik sadlar som inte passar. Det är väl det enkla svaret?
 
Ja det är det enkla svaret, köp inte en sadel som inte fungerar på hästen. Men, har idagarna bytt ut en sadel som förvisso passade hästen men inte min fysik. Som tur var hittade vi en sadel som fungerade för bägge, den ligger utmärkt på hästen och jag sitter som ett smäck i den också.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 295
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
678
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
995
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp