Bukefalos 28 år!

Sadlar man INTE ska köpa...

Jag har också hört och sett mycket dåligt av Kieffer!
De sadlar vars bossor just är upphängda med krok som du säger, ska väl vara de värsta? Vi hade 2 såna i stallet, båda sneda som tusan :(

Hur vet man om de är upphängda på krok inuti istället för fastsydda? Det sitter två skruvar mitt på där bak på bakvalvet..
 
Till största delen är det är PASSFORMEN man betalar mer för för! (Sen säger det sig själv att läder från Indien inte har samma kvalitet som tyskt eller engelskt läder.

Anledning till att dyrare sadlar har färre bom-vidder är att de ligger bra ändå!

Håller dock med dig om att man inte bara ska lyssna på försäljaren, prata med ngn som KAN sadlar och hästens anatomi!
 
så att skulle du ha en sadel som passar bra på hästen hela tiden skulle du vara tvungen att byta oftare än 1gg/månad, för det är så ofta som hästen ändras i ryggen.

Det tar 2 mån för en häst att bygga upp sin muskulatur.
För att slippa anv tre olika sadler kan man använda paddar och padda upp sadel där det för tillfället krävs!
 
Den kunniga sadelmakare jag har haft kontakt med (31 års erfarenhet..) tyckte Kieffer var bra sadlar!
 
Lånar din knapp.

jag har en Keiffer och den är helt suverän, inte sned, knölig, eller krokar som sticker ner i ryggen eller något annat som många andra här beskriver, den sadeln gör jag min aldrig av med.
 
Sa Jeppson vad det var som var så dåligt med dem?
Har hört för övrigt att han inte tycker "vanliga" sadlar är bra alls att rida vanligt i... Utan att tex hoppsadlarna är till för att rida en grand prix i hoppning och inget annat :crazy:
 
Lånar din knapp, detta är riktat till de flesta..
Grund och botten kan man säga att de flesta sadlar mer eller mindre påverkar hästen negativt då med den enkla anledningen att hästen inte är till för att rida på. Det klagas friskt på olika märken när det är så mkt annat som spelar in. Hästen, ryttaren, omsorgen, VEM som stoppat om den, VEM som provat ut den osv. Smaken är som baken.
 
Säger som de flesta, hur sadlarna passar beror ju mkt på den individuella hästen. Men sadlar vi haft som passat hästarna bra en mer el mindre lång tid och som de mått bra av är t.ex. Amerigo, Dominus, Appalosa, Frank Baines, Morris & Nolan, County, Griffin, Cliff Barnsby, Passier.

Sadlar som våra hästar tyvärr fått ont i ryggen av är Pessoa, Stubben. Men dessa sadlar har nu andra ägare och hästar med andra ryggar och Stubbensadeln passa jättebra till den häst som har den nu.

Har faktiskt aldrig haft ngn sned sadel eller sadel som hållt dålig kvalité/gått sönder osv. Mer än normlat slitage då, man får ju räkna med att byta strtoppar på äldre sadlar, stoppa om osv. Jag har nog haft tur eller fått tag på bra exemplar?
 
Frågade en annan sadelmakare om Zaldi, och han tyckte det var jättedåliga sadlar, sköna för ryttaren men ej bra för hästen. Dessutom slarvigt hantverk, stroppar som gick av pga månglande fäste osv...

Själv har jag ingen erfarenhet av Zaldi..
 
Jag tror att det går mycket skitsnack och rykten om vissa sadlar, Sadelmakare dömer gärna ut sadlar som dom inte kan stoppa om, Bara för att en sadel som någon person har haft är sned, felstoppad, felsydd, kanske bommen har varit skev, av eller helt enkelt inte passat är det ju inget som säger att det är en dålig sadel bara för det. Det kan ha varit en sadel som olyckligtvis hade något produktionsfel, so what? det är väl lätt hänt om man tänker på hur många sadlar som dom stora märkena säljer varje år, Alla sadlar passar inte alla hästar, bara för att en häst fick ont i ryggen av en sadel är det ju inte säkert att en annan häst får det. Alla hästryggar är olika liksom alla sadelmärken, man får helt enkelt ta och prova sig fram. Sen köp aldrig eller prova ut en sadel hos en sadelprovare som själv marknadsför eller säljer ett visst märke, då lovar jag att ni blir lurade.
 
Grund och botten kan man säga att de flesta sadlar mer eller mindre påverkar hästen negativt....

Vad har du för erfarenhet av utprovning av sadlar för att säga så??
 
Jag misstänker att Zaldi endera var sämre förr, eller har/har haft en ojämn produktion faktiskt. "Min" sadelmakare rös till när jag glatt ringde och sa "hej, jag har köpt en Zaldi" *s* Men när jag tittat på den så konstaterade hon att "Den här är ju precis somd en ska", och sa att hons ett en del rejält sneda Zaldi, men då äv modell äldre. Jag frågade inte om det betydde att hon bara/ mest sett äldre om om de bara /mest var de äldre som var sneda.

Min är iaf inte sned (eller jo, jag har lyckats få ena bossan ojämn genom att sitta upp från samma sida hela tiden och från marken, och inte så vigt alla gånger, men det är ett omstoppningsproblem och det tog fyra år att få den så, bommen är fortfarande rak etc).

Inga remmar eller liknande har heller gått av eller visat minsta tecken på slitage. Dock är den "bara" fyra år än så länge, jag får återkomma om några år till. Men än är både jag och KINKIGA (sadeltvång och starka synpunkter på sadelval) hästen hur nöjda som helst.
 
fattar i huvud taget inte hur ni kan köpa en sadel för mer än 5.000!!!
jaja vissa ser ju ut att ha mycket pengar över!

Prioriteringar.. För mig är en sadel att jämställa med en mindre investering. Det är ju något jag räknar med (om det är till en vuxen häst som inte beräknas bredda ig så häftigt) ska hålla hela hästens livstid, dvs 15 - 20 år. Dessutom, måste jag byta tidigare än så så håller en dyrare sadel andrahandsvärdet bättre (kvalitet helt enkelt).

Jag har INTE en massa pengar över, absolut inte. Min sadel kostade 8000 kr (och är att betrakta som billig eg men för mig var det dyyrt) och innan hade jag haft 'billiga' sadlar men insett att det var falsk ekonomi i det.

Jag LÅNADE pengarna av pappa (snäll pappa), annars hade jag köpt på avbetalning (något som gav min snälla pappa rysningar så han hellre såg att jag lånade dem av honom utan ockerränta). Och så betalade jag av.

8 000 kr är för mig dock MYCKET pengar, det var MER än en månadsinkomst för mig när jag köpte sadeln. Och det var inga pengar jag "hade över" elelr ens hade så jag kunde skaka fram från någon buffert eller så. Utan det var lån & avbetalning som gällde. Har man inte snälla föräldrar/sambo/whatever så kan man köpa på avbetalning hos de flesta seriösa försäljare, de vet att en ny sadel är en dyr och ofta betungande kostnad.

Men jag såg det som en ivestering, och jag har INTE ångrat mig en sekund. Jag njuter varje gång jag rider i den, hästen trivs och förutom att jag råkat skrapa den lite på bakvalvet så ser den ut som ny även efter fyra år. Inga märken efter stigläder etc. Något som e billiga sadlarna fått snabbt, dessutom har de behövt stoppas om frekventare, de har INTE hjälp till att skapa en korrekt sits osv.

Sen, man kan få en ganska bra sadel för 5000 kr med! Endera söker du beg kvalitetssadel, eller så väljer du en i syntet. Faktum var att när jag köpte sadel så velade jeg mellan en ny Zaldi Atlanta a 8000 kr (som jag köpte) eller en begagnad Edinburgh för 7900 kr. Edinburghen kostar måååånga slantar nu, många mer slantar än jag hade råd med, men i begagnat men gott skick så kunde även jag köpa en Edinburgh om jag velat (men Zaldin vann, båda låg lika bra på hästen men JAG tyckte Zaldin var skönare, men det är ju individuellt)
 
Usch vilken knipa du hamnade i. :eek:
Men tur att det löste sig till slut!

Låter helt otroligt att de skulle sälja en sadel med knäckt bom??
Suck ja. Det jag hört personligen sadeslfdoktorn imponerade iaf!
 
Har både Zaldi, Kieffer och Morris & Nolan och inte fan är det något fel på dom. Särskilt inte M&N :love:.
Däremot har vi haft lite problem med Stübbensadlarna, de har varit för hårt stoppade, så vi har fått lämna in dom och fått stoppning uttagen så dom har blivit mjukare i bossorna. Sen har dom legat :d.
 
Låter helt otroligt att de skulle sälja en sadel med knäckt bom??

Bommen var inte näckt, men farligt nära och kunde knäckas vid nästa påfrestning. Nu visste ju såklart inte att den var det när de förmedlade/sålde den till mig. Men att de dels vägrade ta ansvar själav OCH vägrade ge mig infon till den som då lämnat in sadeln (och var säljare) gjorde mig sur. Och det ihop med att de hävdade att bommen var knäckt och ffa att de INTE informerade ägaren om hur den var när sadeln kom i reur gör mig sur.

Bommen var soms agt inte knäckt, men kunde knäckas vid nästa beslastning, och med tanke på att det var en hoppsadel så skulle det ju kunna hända rätt lätt. Jag vill inte tänka på vad konsekvenserna kunde blivit...
 
Sv: Re: Sadlar man INTE ska köpa...

om man inte trivs som ryttare i sin sadel kan man inte slappna av och bli förljsam med hästen!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 295
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
678
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
995
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Börja rida
  • Ridskoleryttare
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp