Bukefalos 28 år!

sadlar med svängd bom och rundbossor?

Alexandra_W

Trådstartare
vilka sadlar finns det med svängd bom och/eller rundbossor? Kan inte lägga in bild från mobilen men hög lång manke, något svängd rygg samt överbyggd.
 
  • Gilla
Reactions: MoQ
Låter som Prestige borde passa perfekt. :)

Även Jaguar kan vara värd att prova men de är så ute nu att 2 hands värdet är väldigt lågt, köp inte en ny!
 
Låter som Prestige borde passa perfekt. :)

Även Jaguar kan vara värd att prova men de är så ute nu att 2 hands värdet är väldigt lågt, köp inte en ny!

Prestige får svängen på fel ställe.
Tror inte hon behöver så svängd som Jaguar men kan prova en om jag springer på en.
 
För långt bak eller fram?

Och ska det vara hopp eller dressyr?

För långt fram. Sen är hon knepig för hon blir rakare i arbete med. Ska som sagt lägga in bild när jag slutat jobba sen.

Provat ponnyns Stubben Laurus på henne, och den låg ju som ett litet frimärke ;) Men bomformen är nog inte helt galen om man tänker en lite längre än 15". Men främre stroppen skulle behövt komma ut längre fram. Rejäl diff sadelläge va gjordläge. För att göra det än svårare :S

Tips på både hopp och dressyr mottages tacksamt - vill nog inte göra något av det barbacka ;)
 
Har du provat Amerigo DJ? Det hade jag på min ponny med liknande rygg som du beskrivit. Det brukar finnas ganska mkt begagnat till hyfsade priser.
 
Har du provat Amerigo DJ? Det hade jag på min ponny med liknande rygg som du beskrivit. Det brukar finnas ganska mkt begagnat till hyfsade priser.

Nej. Fast du är inte den första som tipsar om den ;) men drar mig lite för priset. Finns en ute nu i min tumstorlek, korta kåpor och allt. Men jag velar - rädd hon inte kan han den om ett år. Hon behöver muskla och fylla i överlinje.
 
Nej. Fast du är inte den första som tipsar om den ;) men drar mig lite för priset. Finns en ute nu i min tumstorlek, korta kåpor och allt. Men jag velar - rädd hon inte kan han den om ett år. Hon behöver muskla och fylla i överlinje.
Fördelen med dem är att om du köper den begagnad och säljer den om ett år så sjunker de inte lika mkt i värde som om du köper en av ett billigare märke. Två gånger har jag lyckats sälja sadlar för någon tusing mer än vad jag köpt dem för tom... För att jag tagit hand om dem väl!
 
Fördelen med dem är att om du köper den begagnad och säljer den om ett år så sjunker de inte lika mkt i värde som om du köper en av ett billigare märke. Två gånger har jag lyckats sälja sadlar för någon tusing mer än vad jag köpt dem för tom... För att jag tagit hand om dem väl!


Jo rent så är priset inga problem. Men jag är student. Så det blir mycket kännbart för en redan hårt ansträngd ekonomi.

Men jag har inte bestämt mig än om jag ska prova den, velat fram och tillbaka hela dagen ;)
 
Har du kollat Maxflex? Finns en hel tråd om dem. Var väldigt skeptisk, men är nu helt såld på den allroundsadel vi köpte till ponnyn. Känns som om vi testade nästan allt innan vi hittade denna (begagnad med två olika koppjärn). Vresig ponny blev glad igen :)
 
Har du kollat Maxflex? Finns en hel tråd om dem. Var väldigt skeptisk, men är nu helt såld på den allroundsadel vi köpte till ponnyn. Känns som om vi testade nästan allt innan vi hittade denna (begagnad med två olika koppjärn). Vresig ponny blev glad igen :)

Nej men det finns inte en enda begagnad i rätt storlek på annons, så det finns inte möjlighet att prova heller. Men inget alls emot konceptet i sig.
 
Jag tar gärna också tips, unghästen växer så har en budget på Max 8-10 tkr.
Han är rätt bred vid manken, har provar en Jaguar(på bilden nedan) som låg väldigt bra på hans korta rygg. Men den finns tyvärr inte att få tag på, speciellt inte under 10..
c95586937d0b0c9a90e4f73a4e9b314d_zpsi7dpmor9.jpg

image_zpsdni5kcyb.jpeg
 
Cliff Barnsby, Wellington och Edinburgh har funkat på W som såg ut sån. Har de två första märkena hängande i källaren om du vill prova.
 
Yep. Det finns inte så många modeller. Vanligast är Futura som är deras budgetvariant, ligger på 14 ny. Contact och Active är dyrare.
 
@Ninnurur gärna

Edinburgh ska jag prova en här i veckan.

Bilder, inga bra men hon kom i onsdags, jag har jobbat 40 h sen i fredags och det här med att posera är inte en av hennes starka sidor.

Hon blir rakare i arbete. Och ja hon behöver mer muskler och överlinje, och då kommer magen lyftas med (hon är inte tjock nånstans, men bukig)

12694644_931756810253626_8184160265779766434_o.jpg


12622390_930065203756120_1548207320143496512_o.jpg


12694947_930065313756109_5763151353130861303_o.jpg
 
W var nog snäppet mer svängd, men det kan ju vara värt att prova ändå. Om hon inte är för bred dvs? Mina ston växte ur hans sadlar som treåringar båda två :D
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 016
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: Fiorano
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
739
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 353
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp