Bukefalos 28 år!

Sadlar.... Passform

QuickStar

Trådstartare
Hur ska en sadel ligga egentligen?

Jag hittar ingen sadel som passar mig skrutt.

Den bästa sadlen jag har hittat = den ända som inte lagt sig "uppe på" la sig i stället för långt ner, ca 1 cm mellan framvalv och manke, dock så jobbade pållen på bra och verkade inte alls besväras av sadlen, inga känningar i ryggen efter ridpasset och dagen efter.
Fråga är då om jag ska köpa den sadlen eller fortsätta prova en miljon sadlar tills jag hittar en med mycket luft vid framvalvet...

Hur tycker ni att en sadel ska ligga om den ska ligga riktigt bra?
 
Ja men den sadeln måste ju även finnas i en mindre variant, i aktuellt fall verkade den för vid kanske en något smalre skulle kunna passa.
 
Om sadeln har bra passform för övrigt, och du tror att hästen kommer att muskla sig rejält framöver, och du kan få bibehållen passform med en padd (fårskinn är de enda jag tycker är riktigt bra, men i alla fall en som går att få upp ordentligt i tunneln), så kanske sadeln är ett bra köp, men inte annars.
Nu har du inte skrivit vare sig vilken typ av häst det är, eller vilka sadlar du provat, men jag gissar att hästen både är vid över ryggen och har stor manke. Då skulle jag leta bland sadelmodeller som hade cut back, alltså är tillbakaskurna vid manken, och sedan prova dessa i vida storlekar.

En bra sadel ligger kvar bakom hästens bogblad även när hästen börjar röra på sig, ligger emot med hela bossan längs hästens rygg (viktigt att kolla mitten), lämnar tornutskotten fria under hela sin längd, har lägsta punkten mitt i sadeln, och kan inte komma emot manken ens vid nedslag efter hinder.

1 cm marginal är alldeles för lite, iallafall skulle inte jag våga mig på det. Gör en mankmall och ta med till affären när du ska titta på sadel, så kan du genast utesluta de omöjliga sadlarna. Vilken prisklass letar du i? Och vilken typ av sadel (dressyr, allround etc)?
 
Det bästa och säkraste sättet för att hitta en sadel som passar är att anlita en sadelmakare. Det är väl värt pengarna.

Då kan du även få tips på hur du själv kan göra en grov koll på en sadel för att se om den passar.
 
Tycker inte du ska stirra dig blind på hur mycket utrymme som lämnas mellan manke och sadel.
Kolla istället på om sadeln ligger:

plant längs hästens rygg, att mellanrummet mellan manke och sadel är litet kan bero på att sadeln är för vid, men det behöver inte vara så, kolla så att den ligger parralellt med hästryggen istället.

att den inte är för smal (det känner du genom att lägga ena handen i sitsen och trycka, och stoppa den andra handen under sadeln och dra längs hela sadeln, det skall hå lagom lätt att få igenom handen hela vägen)

Att den har rätt vidd kan du också se genom att kolla på bomträet, det finns en söm under stigbygelkåpan som ska gå paralellt med hästens bogmuskulatur
 
Hästen är en fredriksborgare, rund om ryggen och med en ganska hög och kort manke.

Har idag en kjällkvist dressyrsadel, bomvidd 31.
Dock så vill jag byta till en hoppsadel eller allroundsadel med mycket knästöd.

Rider nästan enbart ute därav att dressyrsadeln är lite jobbig, Den är väldigt utpräglad, mkt djup sits,stora knästöd osv...

Sadlen jag testar just nu, den som jag bekrev ovan är en Zaldi Jumper, bomvidd 30. Den ligger plant ut med ryggen och jag kan glida med handen ut med ryggen, men den glipar inte någonstans, den lämnar gott om luft i kanalen. Dock så logger den ju väldigt nära manken.
Den trycker inte över bogbladen och ligger stilla när vi rider.
Tidigare ägare hade en Stubben Krefeld (osäker på modellen) på han, bom 30, den låg bra vad jag minns. Har även provat en Stubben Seigfried 30 samt en 32, bägge la sig uppe på manken och det blev en riktig backe.

Prisklass runt 5000:- vill helst ha en beg sadel av "bättre" märke. Har ryggproblem så en sadel som är mer "inriden" passar min rygg bättre.
 
De nya Wintecsadlarna funkar bra på mina fior med höga mankar. Men de är ganska flata och har inte så mycket knästöd. Är du mer intresserad av en lädersadel så är Passier ett märke som passar bra på många högmankade hästar, och ger bra stöd till ryttaren. Dessutom finns det ett hyfsat utbud av begagnade sadlar. (särskilt äldre ps baum) Om du vill se hur de ser ut så finns det bild i Ingdams katalog, tex.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
895
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 073
Senast: Aifos
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 379
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 396
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp