Bukefalos 28 år!

T

trolli

Vore kul att veta vad ni rider och tränar i för sadlar :) Om ni har en sadel till hästen eller om ni har fler,tex byter vid skolridning och vid uteritt tex?

Förklara gärna hur ni gör och varför :bump:
 
Sv: Sadlar

Svarar först jag då. Jag har en Bent Braderup Ecyer som jag rider all slags ridning i,alltså både skolridning (dressyr) och vid uteritt. Älskar den sadeln :love: Men jag funderar på om jag skulle ha haft en annan sadel vid längre uteritter då Bent sadeln kan bli lite hård efter ett par timmar :p

Någon som har något bra förslag?
 
Sv: Sadlar

Jag väntar på en Bates Innova :love:

Har haft mycket bekymmer med sadlar åt min häst och provat mig igenom ett stort sortiment av bomsadlar och bomlösa :(
Hoppas att denna nya sadel blir bra, annars kommer jag nog aldrig mer att köpa en sadel till nuvarande pålle...
 
Sv: Sadlar

Jag har en Amazonas Gueriniére, den fungerar både på ridbanan och i skogen och den är underbar att sitta i även på långturer.
Och så har jag en Jensen Amiral som är måttillverkad för både hästen och mig själv, men den ligger oftast på min mans häst (där den passar lika bra!)

Immer
 
Sv: Sadlar

Jag har en Amerigo Vega dressyr. Den rider jag alltid i, ute som inne.
Jag får inte hoppa pga diverse skador. Och jag gillar dressyrsadlar bäst. Så jag tycker det känns onödigt med en annan sadel.

Min ligger ultimat på min ponny som både är konstigt byggd och känslig i ryggen. Och jag tycker den är jätteskön!:love:
 
Sv: Sadlar

min lilla nordsvensk är bara 4 år och jag har svurit på att han aldrig ska behöva bära en sadel som inte passar så när jag skulle påbörja hans utbildning så köpte jag en bomlös torsion. den ligger helbra, glider aldrig och ger honom frihet att arbeta, växa och lägga på sig muskler. den går perfekt att göra allt i! :D jättenöjda är vi!
 
Sv: Sadlar

Jag tränar på banan i denna:
13300114.jpg


Och rider ut i denna:
8683440.jpg


Tycker det funkar bäst :banana:
 
Sv: Sadlar

Just nu tränar jag i min Stübben tristan deluxe i väntan på min beställda Ecuyer:)
Stübben sadeln är inte speciellt bekväm men eftersom jag sålt min jaguar och bara har den att rida i och den sätter mig verkligen på rumpan och den är mycket svårare att sitta i så jag har för några dagar sen börjat avstå att rida och träna longering och för hand i stället:idea: :)

När jag rider ut så rider jag barbacka om det inte är nått speciellt vi ska göra.
Hoppas Ecuyern kommer snart!:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Sadlar

Jag varvar min Startrekk Espaniola Deluxe med min barbackapad och så har vi en Morris o Nolan som vi hoppar i.
Espaniolan håller jag på att rida in mig i, ovant med stigbyglar efter att ha ridit så länge utan. Den ger ett underbart stöd och kommer att nyttjas när jag ska försöka med galoppombytena. Barbackapaden ger en otrolig känsla av ryggen och balanserar samtidigt som den kräver att man är otroligt känslig mot hästen!
 
Sv: Sadlar

min lilla nordsvensk är bara 4 år och jag har svurit på att han aldrig ska behöva bära en sadel som inte passar så när jag skulle påbörja hans utbildning så köpte jag en bomlös torsion. den ligger helbra, glider aldrig och ger honom frihet att arbeta, växa och lägga på sig muskler. den går perfekt att göra allt i! :D jättenöjda är vi!

Bytesträning med spunkig häst är dock aningen jobbigt i denna sadel, därför rider jag numera i Wintec Isabell... ;)
 
Sv: Sadlar

Jag rider både på banan och i skogen med min bomfria Barefoot chayenne. Den funkar bra på nordisen och jättebra på halvblodet. SKulle behöva något som gör att man kommer upp lite mer på nordisen hon är lite svank, men tillsvidare får det gå bra med den här.
 
Sv: Sadlar

Jag har en Barefoot Cheyenne också. Men jag har fått prova en Ecuyer på min häst och förstod då med vilken precision man skulle kunna rida med en sån. :love:

Tyvärr kan hjälperna bli lite luddiga med den bomlösa så en barocksadel finns högt upp på min önskelista.
 
Sv: Sadlar

Tyvärr kan hjälperna bli lite luddiga med den bomlösa så en barocksadel finns högt upp på min önskelista.

Jag håller med!! Finns det någon som rider dressyr i en bomlös tex Torsion eller Freeform och tycker att det funkar bra?
Jag hamnade ½ mil från hästen... :( Väldigt bekväma att skritta i skogen med dock...men det gör jag lika gärna barbacka..:idea:
 
Sv: Sadlar

Freeform ger ingen nära kontakt med hästen, men Torsion ger absolut det! Innan min häst blev för bred för Torsion så var den den bästa dressyrsadeln jag nånsin ridit i. Finns ingen bomsadel som ger en sån nära kontakt som man får i en Torsion.
 
Sv: Sadlar

Ja, precis. Men ibland vill jag faktiskt ha stigbyglar. Särskilt när det är dags för galopp på fältet, hon blir galet het då.:eek: Men vid lugna skogsturer rider jag redan barbacka, det är ju ändå mysigast! :love:

Dock har Cheyennen fyllt sin funktion då den tillåtit ryggmuskulaturen att fylla ut hela ryggen utan hämning av bom det senaste året. Nu kan jag prova ut en ny bomsadel när hästens rygg är "sann".

Tillägg: Jag tycker dock inte att jag kommer långt från hästen, dock sitter jag i split i stort sett och sätet är liksom för mjukt -därmed blir hjälperna luddiga och det blir då svårt med t ex galoppombyte.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadlar

Freeform ger ingen nära kontakt med hästen, men Torsion ger absolut det! Innan min häst blev för bred för Torsion så var den den bästa dressyrsadeln jag nånsin ridit i. Finns ingen bomsadel som ger en sån nära kontakt som man får i en Torsion.


Jag tyckte att Torsion var alltför bred att sitta i. Höfterna sade "no, no".. Tyvärr - för den hade nog varit ett ok val för hästen.
 
Sv: Sadlar

Hejsan, jag varvar med star-trekk espaniola bomlös när jag rider akademiskt, sedan har vi en allroundsadel när vi rider ut eller ska hoppa, också används rumpan flitigt, :)
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 691
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
664
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 731
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 449
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp