Bukefalos 28 år!

Säkerhetstänk hos Folksam?

Lorpan

Trådstartare
http://http://youtu.be/8-b4AYKQUgs
Hur tänkte man på Folksam egentligen när man gjorde den här reklamfilmen? Så uppenbart galet att linda grimskaftet runt flickans hand - känns ju hur säkerhetsmässigt som helst. Å andra sidan... så känns det hur bra som helst med katter som hoppar fallskärm också...
 
Sv: Säkerhetstänk hos Folksam?

Tja, det är ju ett försäkringsbolag, de tänkte kanske håva in några kronor på en barnförsäkring också :p När föräldrar ser grimskaftet runt hennes hand inser de att en barnförsäkring är på plats!

Jag har lindat runt min hand en gång i livet, tänkte att det var lättare att hålla kvar hästen. Jag lärde mig den hårda vägen och hade kankse behövt en försäkring då :D
 
Sv: Säkerhetstänk hos Folksam?

Ingen liten häst heller! Och oknäppta täckesgjordar... tur bogspännena är knäppta iaf :p
 
Sv: Säkerhetstänk hos Folksam?

Antagligen så visar dom hur bra det är att ha en försäkring helt enkelt med tanke på hur många olyckor som kan hända. Med tanke på alla risker så känns det som att det är gjort att det ska synas.
 
Sv: Säkerhetstänk hos Folksam?

Det värsta är att det inte är tänkt så - jag har haft kontakt med dem och marknadschefen "tackade för mina relevanta synpunkter och skulle säkra upp med kommunikationsavdelningen att de inte skulle göra samma misstag igen"... Det hindrar ju inte i och för sig att det ändå var tanken.
 
Senast ändrad:
Sv: Säkerhetstänk hos Folksam?

HU, det gör man inte om i alla fall.
Men det var säkert för att visa hur lätt det är om man är ouppmärksam.
 
Sv: Säkerhetstänk hos Folksam?

Det är ju faktiskt annars ett väldigt bra sätt att marknadsföra en försäkring, att visa alla faktiskt vanliga misstag folk gör som kan sluta väldigt illa.
 
Sv: Säkerhetstänk hos Folksam?

Å andra sidan... så känns det hur bra som helst med katter som hoppar fallskärm också...

Jag hatar den reklamen, så fruktansvärt osmakligt. Får ont i magen av den, hur tänkte dom där liksom?? Att det skulle vara roligt?
 
Sv: Säkerhetstänk hos Folksam?

Helt underbart exempel på när en marknadsavdelning tänker något och gissningsvis kontaktar sin PR-byrå och de ska göra en film som skapar en känsla. Helt utan att ha sakkunskap om vad det är de filmar.

OCh skulle det vara ett uppsåt att visa vad som ska ske hade det nog filmats helt annorlunda.
 
Sv: Säkerhetstänk hos Folksam?

Jag tycker att det är roligt. Varför skulle det vara osmakligt? Det är ju ett skämt, det finns väll många reklamer och filmer där man trickfilmar för att djur ska kunna göra roliga saker. Jag tycker inte det är konstigt att de hoppar fallskärm.
 
Sv: Säkerhetstänk hos Folksam?

Av ren nyfikenhet, vad är så osmakligt med katt-hoppar-fallskärm-reklamen?

men principen bara.. jag accessoarer till så mycket, så det är nog där skon klämmer. Det finns flera exempel på människor som extremsportar med sina djur och påstår att djuren gillar det, t.ex. de som hoppar fallskärm/dyker med sina hundar (finns säker folk som gjort det med katter och andra djur med). Har kollat på såna klipp och djuren skriker verkligen och ägarna blir sågade av djurexperter. Svårt att förklara, men reklamen med katterna berör mig väldigt illa. :(


Tillägg:

Det är väl jätteroligt att så många gillar reklamen och tycker den är rolig!! Smaken är som baken :)
 
Senast ändrad:
Sv: Säkerhetstänk hos Folksam?

Då förstår jag lite bättre :)
Snubblade över några sådana klipp när jag tittade på ett reportage från CNN (där dom rapporterar om just folksamreklamen, som många tydligen blivit väldigt upprörda över då de trott den var på riktigt) och att faktiskt ta med sig sitt husdjur på fallskärmshoppning/vad det nu är, förstår jag inte alls.

Däremot har jag väldigt svårt att tro att Folksamreklamen skulle vara någon sorts pastisch på såna företeelser, utan är nog mer gjort som en söt och rolig grej. Med tanke på att du skrev "hur tänkte de där liksom?" alltså. Jag tror inte alls de tänkte att någon skulle associera som du gjorde, utan snarare att det skulle vara, ja, roligt. Det är väl inte jättekonstigt?
 
Sv: Säkerhetstänk hos Folksam?

Jag förstår ju absolut att Folksam menade väl med reklamen och att dom inte tänkte att folk skulle bli illa berörda. Men i min värld är det helt otroligt att ens få den iden om en sån reklam och sen att den går så långt så det görs och sänds på tv. Jag ser inte sött eller så med reklamen... Jag får som sagt ont i magen av den och måste alltid byta kanal så fort den sänds. Så för mig är det faktiskt lite konstigt :p

Men jag förstår att den var menad i ett gott syfte och att den tilltalar många positivt, dock inte just mig.
 
Sv: Säkerhetstänk hos Folksam?

Av ren nyfikenhet, vad är så osmakligt med katt-hoppar-fallskärm-reklamen?
Jag känner litet obehag inför den apropå att fenomenet med katter som skadas genom fall från balkonger, öppna fönster och dylikt stundom går under benämningen "Flying Cats".
Enligt min personliga uppfattning händer sådant fortfarande lite för ofta för att det ska kännas mysigt med en såpass explicit visualitet - även om den syftar till att alla katter borde få en egen fallskärm.

Jag får lite kryp i maggropen, även om jag greppar idén.
 
Sv: Säkerhetstänk hos Folksam?

Är det inte en Katt de ställt på ett galler med en fläkt under å sedan trickfilmat?

De hoppar då inte på riktigt. Formationer i luften är svårt för människor, för katter omöjligt ;-)

USA experimenterade under ww2 med katter som riktare i styrbara bomber.
Tanken var att man skulle släppa en styrbar bomb mot ett fientligt fartyg och katten , som enligt upphovsmannen inte gillade att hamna i havet skulle styra bomben mot båten och....
Nu funkade det hela inte. Dels för att många katter svimmade när bomben släpptes och dels för att katterna inte insåg att det blåa som kom farande mot dem i hög fart var vatten så ..Projektet lades därför ner.
Ett liknande med duvor var dock framgångsrikt.

Så bara tanken att släppa katter från hög höjd är döfött!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 989
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 666
Senast: kolblakkur
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 073
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 315
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp