Bukefalos 28 år!

säkerhetsväst - icke godkänd?

S

Stinat

Jo jag såg ett test på säkerhetsvästar och det var så många som inte blev godkända. Jag har tänkt köpa en men nu blev jag lite förvirrad. Får de vara märkta med det där Beta 3 2000 om de inte godkänns vid tester??? Detta var ju bara ett test men endast 3/10 blev godkända...

Vad jag fattat så hjälper en väst om man ramlar på något eller att det kan "fördela" trycket bättre om man faller platt, blir sparkad osv. Men är det stor skillnad mot att rida utan? Kan de verkligen skydda så mycket? Är de bekväma sämre? De som är uppdelade i många små "rutor"? De är ju mer följsamma på kroppen men mycket dyrare också. Vad satsa på?? När använder ni era?
 
Sv: säkerhetsväst - icke godkänd?

Beta-märkt behöver inte västen vara för att vara godkänd. Den ska vara CE-märkt och Europamärkt EN131... nånting nummer...

Beta är frivilligt för tillverkaren men inget måste. Dock en bra garanti för dig som köpare! :)
 
Sv: säkerhetsväst - icke godkänd?

Jaha det kollar jag ju på hjälmen men har inte kollat det här med västar så noga :P Trodde det var Beta som var grejen att kolla efter. Men dåså, tack jag ska prova mig fram. Alla är väl bättre än ingen antar jag.. Och självklart säger de i affären att västen är bra.
 
Sv: säkerhetsväst - icke godkänd?

Det finns 3 olika organisationer som testar säkerhetsvästar, vad dom heter minns jag ej, men en av dem är beta. som Seabaz skriver ska även de vara med.

de testet du såg kan ju kanske varit de som var omtalad för ett sag sen där bl.a en av hansbos västar blev bäst i test. De testet är inte baserat på om västen är godkänd eller ej enligt alla reglement utan den är på själva "säkerheten" eller vad man nu ska kalla de.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 278
Senast: JennyLz
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 653
Senast: mackan
·
Utrustning För några dagar sedan ramlade jag av min häst och bröt armen. Trots att jag skadade mig ordentligt så inser jag ändå att det kunde ha...
Svar
4
· Visningar
832
Senast: Cinzia
·
J
Utrustning Hej! Jag startade en ny tråd om detta men den verkar ha försvunnit så jag startar en ny för och se om detta går bättre! Det är så...
Svar
4
· Visningar
5 022
Senast: justride
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp