Bukefalos 28 år!

säkra hästlekar?

H

HorsePower_95

Heeeejsssansveejsan . . Jag har en isis som är 9 år . . Nu när det är ganska kallt så undrar jag om ni vet några SÄKRA lekar som man kan göra med sin häst. Men jag vill typ inte lära han och stegra för jag tror det inte lönar sig efter ett tag, men några små roliga lekar. t.e.x så brukar jag kasta ut godis i paddocken efter vi har ridit så får han springa och hämta dom , Har ni mer förslag så skriv gärna!

:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: säkra hästlekar?

Träna/bygg upp en fin kommunikation mellan er.

T ex kan du släppa honom lös i paddocken och träna på att flytta honom framåt, åt höger pch vänster, stanna honom, skicka honom bort från dig och be honom komma tillbaka igen med endast små signaler. Testa dig fram och försök vinn hans uppmärksamhet.

Du kan ju t ex börja med att försöka driva honom framåt. När du märker att han förstår och lyssnar på dig kan du flytta honom så att han går till höger, och sen testa att stanna och backa osv.

Det är lättast om du kan ha honom löst och sen att du håller dig på ett avstånd till honom (kanske typ 3-4 meter) så att du endast kan påverka honom med ditt kroppspråk. Då kommer du att lära dig kommunicera med honom och han kommer att förstå dig.
Det är riktigt kul! :)

Sen kan du ju köra typ de sju lekarna (sök på google för förklaring!)

När ni fått en bra kommunikation med varandra och du kan dominera honom med små signaler, och han vill lyda dig så kan du ju i princip lära honom vad som helst. :bow: Så jag skulle nog börja med det, och bygga vidare på den grunden ni har sen. :)

Kanske du kan få lite inspiration av mina bilder. Vet inte, men kolla om du vill: BILDER
 
Sv: säkra hästlekar?

Ella_99 har beskrivit exakt de jag skulle skriva!haha ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 245
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
887
Senast: Fruentimber
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 329
Senast: Migo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 120
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp