Bukefalos 28 år!

Säkraste hjälmen och uppblåsbara västar

GardenAngel

Trådstartare
Jag har bestämt att det är dags att investera i en ny hjälm och en uppblåsbar väst. Har hört att CO 4star och Gatehouse HS1 är dom bästa hjälmarna där ute som bla klarar vassa föremål. Tycker egentligen att jockeyhjälmar är fruktansvärt fula, MEN safety first! Har dock svårt att hitta tester där dessa hjälmar ingår, så det är svårt att hitta tester med hög realibitet och validitet. Tänkte höra om ni sitter på kunskap om ytterligare hjälmar som toppar säkerhetstesterna?

Ska även investera i en uppblåsbar väst. Har provat att rida med Two point och även sett den "in action" vid en otrevlig avramlig där västen troligtvis räddade ryggen på ryttaren! Det jag inte riktigt gillar med Two point är att den exploderar innåt och det blir otroligt tajt för ryttaren (att den utlöses inåt gör ju ingen skada när ryttaren var vanlig väst under, men det verkar obehagligt). Vet att Hit-air exploderar utåt och att den även håller sig uppblåst längre än Two point, men den verkar smälla mer när den löser ut. Finns ju fler uppblåsbara västar, men har fokuserat på dessa två då de verkar vara lättast att få tag på.
Ni som rider med uppblåsbara västar; vad har ni, hur bestämde ni vilken ni ville ha och hur upplever ni västen vid utlösning (förutsatt att ni provat)?

Jag hoppas det finns flera säkerhetsjunkies där ute som har mer koll än jag! :)
 
Intressant! Följer den här tråden och hoppas att du får flera svar! :up:
Jag läste på lite om de olika testerna som finns och HS1 och 4star är två av fem hjälmar som klarat SNELL-testet, som är det absolut tuffaste. Men bara 4 star som klarat alla fyra av de internationella testerna! Så det ligger onekligen något i att det sägs att den är bäst.
 
Nu har jag noll koll på jockeyhjälmar, men när det kommer till "vanliga" ridhjälmar är väl Back on Tracks MIPS-hjälmar i princip de enda som tar slag från sidan.

Snelltestet har jag ingen koll på (men skumläste lite om det) och även om det verkar tufft så verkar det ju inte direkt anpassat för ridolyckor.
 
Nu har jag noll koll på jockeyhjälmar, men när det kommer till "vanliga" ridhjälmar är väl Back on Tracks MIPS-hjälmar i princip de enda som tar slag från sidan.

Snelltestet har jag ingen koll på (men skumläste lite om det) och även om det verkar tufft så verkar det ju inte direkt anpassat för ridolyckor.

Jag kollade lite på en video om vad SNELL-testet innebar och det är krosstest, falltest uppifrån, framifrån och från sidan, penetreringstest och sparktest framifrån och från sidan. Med höjder och tryck som är högre än övriga standardtester. SNELL E2001 är Snells tester för ridolyckor, dom testar även motorcykelhjälmar i tester med andra benämningar :)

Inte kollat på Back on track EQ innan, så tack för tipset! Gillar att dom tagit hänsyn till sneda fall. Undra om hjälmen skulle klara SNELL? Man får ju inte veta vilka hjälmar som testats men inte godkänts, så det kan ju vara att EQ inte är testad i SNELL!
 
Ingen som testat västarna som man fäster i stiglädret och blåser upp sig vid fall? Finns säkert fler sorts västar, vill veta mer om dem med!
 
Vill bara inflika att det här med skydd för huvudet är en ganska komplex grej...
SNELL använder högre fallhöjd mot hårda ytor, det betyder att hjälmar med den märkningen ger ett bättre skydd vid olyckor där man landar på hårt underlag. Det ger dock inte ett bättre skydd om man landar på mjukt underlag (tex sand, fibersand, spån), utan kan tom göra att det blir en värre huvudskada än om man haft en hjälm som inte är godkänd enl SNELL, eftersom hjälmen i sig är hårdare än hjälmar som "bara" är VG1-märkta. (Hårt är inte automatiskt bättre, då skulle vi fortfarande rida i järnhjälmar.)

Så Charles Owen själva rekommenderar inte 4Star om man mestadels rider i ridhus/paddock.
 
Vill bara inflika att det här med skydd för huvudet är en ganska komplex grej...
SNELL använder högre fallhöjd mot hårda ytor, det betyder att hjälmar med den märkningen ger ett bättre skydd vid olyckor där man landar på hårt underlag. Det ger dock inte ett bättre skydd om man landar på mjukt underlag (tex sand, fibersand, spån), utan kan tom göra att det blir en värre huvudskada än om man haft en hjälm som inte är godkänd enl SNELL, eftersom hjälmen i sig är hårdare än hjälmar som "bara" är VG1-märkta. (Hårt är inte automatiskt bättre, då skulle vi fortfarande rida i järnhjälmar.)

Så Charles Owen själva rekommenderar inte 4Star om man mestadels rider i ridhus/paddock.

Se där! Det hade jag ingen aning om! Ska man då kanske ha två olika hjälmar för olika aktiviteter kanske? En 4star för uteritter och en BoT för träningar? Nu har jag visserligen inte tillgång till ridhus, men kanske någon dag!! *spenderarbyxor PÅ*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp