Sälja "drömhästen"?

Hästen har inga större problem det är jag som har problem och är rädd att föra över dem till den.
Det är just det som är felet, du är rädd för att föra äver dem till hästen och eftersom du tänker så kommer det troligen bli verklighet. Hästar känner av om människor är oroliga/rädda osv även om det ligger på ett omedvetet plan hos oss.
Kanske kan du ta hjälp av en tränare, så den kan hjälpa både dig och hästen samtidigt, så du blir av med din oro. Tycker du har fått massa bra råd i tråden och det är bara du som kan bestämma vad du kommer göra.
Du får fråga dig själv om du verkligen vill satsa på hästen och ge den en chans, om det är värt besväret. När du har svaret på den frågan, då vet du om du ska sälja eller ta hjälp. Oavsett vilket, lycka till. :up:
 
Jag tycker inte det låter som en bra idé att du behåller denna hästen då du verkar vara otrygg i dess närhet. Dock kanske hästen mognar, lugnar ner sig osv men du måste nog bli mer trygg och lugn och sluta tänka på vad som kan hända i framtiden. Känns det inte bra så lämna iväg på inridning, kanske hittar du någon som även kan vidareutbilda hästen om du känner du vill ha den senare. Annars har du en häst som blir både utbildad och inriden under tiden du funderar på om du vill sälja :)
 
Skummat igenom tråden och det första som dyker upp i mitt huvud är:

1. rädd och osäker människa (hårt och ärligt brukar största felet ligga på oss själva)
2. oerfaren samt outbildad unghäst

Spontant tänker jag att man bör söka hjälp här för att komma vidare. Försäljning behöver inte vara enda utvägen, men en osäker ledare/ryttare/utbildare till en osäker häst är sällan en bra grund att börja på. En osäker kan aldrig hjälpa en osäker att möta nervösa eller osäkra situationer.

Hästen behöver lära sig kontrollera vissa situationer genom hantering, den är ung och självklart lär den reagera på nya saker. Det är inte heller ovanligt att hästar som får åka iväg, tex för inridning blir mer lugna sedan genom att faktiskt få lämna tryggheten och inte bli så "hemtam" så att den klarar att lämna kompisar etc. Hästar är verkligen vanedjur men också i mycket att ju mer de blir utsatta för saker desto mindre bryr de sig och reagerar inte fullt lika mycket instinktivt om de får lära sig lite självkontroll, eller att de bara inser att den läskiga soptunnan, trädet eller vad som inte attackerar efter 55:e gången..Polletten brukar ramla ner tillslut.
För såna här individer som reagerar på typ allt så tycker jag att det bästa är att bota det genom att nöta nya situationer, att lära den hantera situationer där den måste lämna gårdsplanen, att kompisen går iväg etc och att man gör det ofta i vardagen.. nästan som att man verkligen måste ut och rida ut stormen.

Handlar inte om att skrämma, eller bryta ner öht då alltså utan att helt enkelt göra situationer så vanliga att hästen inte rör ett öra åt det utan det ska bli trygga situationer den hanterar och känner igen.

Sedan kanske det är saker i hästens närmiljö som blir bättre om det ändras: uppstallningsform, hagvistelse..eller att den skulle må bra av att gå en tid i en större flock. Ibland får man laborera med sånt också för de är ju trots allt individer.

Men att en unghäst för alltid skulle bete sig sådär tror jag inte på.


Har själv haft häst med separationsångest och det är inte roligt, men för att få vardagen att fungera är det liksom nästan bara att ta situationen som den är. I mitt fall rådde vi aldrig ens bot på det men hästen fick ha sina nervösa utbrott inne ändå. Ute hade vi dock inga direkta problem, förutom lite stress ibland över att vara ensam men han flög inte i luften eller började avreagera på föremål.
På de allra flesta försvinner problemet med tiden.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 125
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 194
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp